Kan ik mijn ouders financieel aansprakelijk stellen / aanklagen om mijn leven(s)onderhoud te betalen , als ik niet zou (willen) werken?

Het is toch door hun toedoen, en hun toedoen alleen, dat ik hier op aarde rondloop...
En kan ik van de staat der Nederlanden eisen dat zij mijn ouders hierin bijstaan?

Toegevoegd na 39 seconden:
Schoot me zo eens te binnen:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haahahahaha, en dat vraag je je nu opeens af, na 29 jaar op die aarde te hebben geleefd??? ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij dat ik je heb kunnen vermaken:) Ik zie om mij heen wel eens ouders die nooit ouders zouden moeten, mogen worden -naar mijn idee- en vroeg me af of dit als afschrikmiddel zou kunnen helpen, ook met het idee om overbevolking een beetje tegen te werken, Dat soort dingen houden me nu bezig ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vond het zeer vermakelijk!
Je schrijft de vraag in ik-vorm, dus vandaar!
Gelukkig kan niemand voor een ander beslissen, maar ik denk er ook wel eens het mijne van.... maar ik denk niet, dat je idee gaat helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien hoef je van je ouders hier niet meer rond te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geeft niet wyker, heb een gezond verstand, maar kijk gewoon heel anders tegen dingen aan dan gemiddeld, betekend niet gelijk dat ik geen gezond verstand heb, naar mijn idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een goeie Nikema!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ pronto, mijn vader zal het idd een rotzorg zijn, moeders daarentegen, wenst mij nog lang niet dood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus..waarom zeikt iedereen JKL64 af? Laat hem/haar lekker in zn waarde :\
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook ouders die spijt hebben van hun kinderen die lopen te klagen dat ze niet voor hun leven hebben gekozen en dus de ouders voor hun levensonderhoud moeten voorzien.....mogen die ouders zich na 29 jaar alsnog uit de ouderlijke macht laten zetten? Dat is een vraag die mij nu te binnen schiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ze vragenof ze je weer van die aardbol af willen halen.

Het beste antwoord

Ik ga er van uit dat de vraag hypothetisch is bedoeld, maar geef toch antwoord.
Dit had je je een jaar of tien eerder moeten afvragen. Toen waren ze nog wel verplicht om in jouw levensonderhoud te voorzien. Maar liefst tot je 21ste. Of, als je toen nog studeerde, tot je je studie had afgerond. Nu moet je het zelf rooien in deze wereld.
Je bent inderdaad door hun toedoen op deze wereld, en dat klinkt als een verwijt. Als je er genoeg van hebt kan je daar iets aan doen.

"En kan ik van de staat der Nederlanden eisen dat zij mijn ouders hierin bijstaan?" Wat bedoel je precies? Dat de staat jou ook zou moeten onderhouden?
Dat is iets makkelijker te regelen. Dat noemen ze Bijstand.
Soms zit je daarin, maar ook dan willen ze dat je zo snel mogelijk aan het werk gaat.
De meeste mensen met gezond verstand vinden overigens het zitten in de bijstand niet leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, helaas.
Het is bij wet vastgelegd dat je na je 21e verjaardag definitief financieel onafhankelijk van je ouders bent. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ouders zijn tot je 21ste jaar onderhouds verplicht. Dit betekend dat zij jouw onderdak, eten en verzorging moeten betalen. Volgensmij mogen ze je wettelijk onder deze leeftijd niet op straat zetten..;)

Als je ouders jou dwars willen liggen en jij uit huis gooien, geen eten en verzorging voor jou betalen als je 21 jaar of ouder bent, kun je hier geloof ik niets aan doen ;)

Toegevoegd na 27 seconden:
Als je voor je 21ste zelf uit huis gaat hoeven je ouders natuurlijk niet meer voor jou te betalen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als je voor je 21ste zelf uit huis gaat hoeven je ouders natuurlijk niet meer voor jou te betalen" Tenzij je nog studeert....:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet. Als ik nu ga samenwonen met mijn verloofde, en ik studeer nog, dan betalen mijn ouders écht geen onderhoudskosten voor mij hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee? moet je verloofde je dan geheel onderhouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en ik zelf? Studeren betekend niet volledig afhankelijk te zijn van anderen. Er zijn genoeg mensen die studeren en een huishouden hebben.
Als ik samenwoon, of gewoon zelf besluit uit huis te gaan, moet ik dan verwachten dat ouderslief elke maand paar honderd euro storten voor huur, g/w/l, boodschappen en dergelijke? Denk het niet hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben onze studerende, uitwonende kinderen financieel bijgestaan tot ze klaar waren. Wat niet betekent dat we ze geheel onderhielden. Ze hadden zelf ook baantjes erbij.
Er zijn genoeg studenten die uitwonend zijn, (alleen- of samenwonend), die toch een toelage van hun ouders krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, allemaal leuk, maar het ze zijn het niet wettelijk verplicht ;) Het gaat hier om de onderhoudsplicht. Onderhoudsplicht is onderdak, verzorging en voeding..
En die geldt tot 21 jaar en tot je zelfstandig het huis uit gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen voor kinderen die trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan is en uitzondering. Dan is de partner onderhoudsplichtig. Dit zegt de wet:
Ouders zijn verplicht om financieel voor hun kinderen te zorgen tot ze 21 jaar zijn. De ouders moeten betalen voor de opvoeding, de hobby's en de studie van hun kinderen. Dit heet onderhoudsplicht.
De onderhoudsplicht geldt ook voor ouders die zijn gescheiden, uit de ouderlijke macht zijn ontzet en voor adoptieouders. Voor kinderen onder de 18 jaar betalen de ouders voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Is het kind 18 jaar of ouder dan moeten de ouders betalen voor levensonderhoud en studiekosten. Ook als een kind een eigen inkomen heeft, blijven de ouders onderhoudsplichtig tot het kind 21 is. In de praktijk betekent dit dat ouders soms een aanvullende toelage moeten geven aan hun kind omdat het anders niet rond kan komen. Het is ook logisch dat ouders noodzakelijke grote uitgaven van hun kinderen voor hun rekening nemen.
Een uitzondering op deze regel wordt gemaakt voor kinderen die trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan voor hun 21e. Dan wordt de partner in de eerste plaats onderhoudsplichtig, de onderhoudsplicht van de ouders houdt in dat geval op. http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=58142
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw stukje:
'' In de praktijk betekent dit dat ouders soms een aanvullende toelage moeten geven aan hun kind omdat het anders niet rond kan komen. Het is ook logisch dat ouders noodzakelijke grote uitgaven van hun kinderen voor hun rekening nemen.'' Dit betekend dus dat de ouders niet verplicht zijn dit te betalen. Als ik of mijn partner genoeg verdient, en mijn ouders zijn van mening dat ik omdat ik niet thuis woon (in dat geval) ik het goed zelf kan, zijn ze niet verplicht het te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we de discussie maar sluiten?
Ik ga zo slapen, voor straks: welterusten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, ik ben strijdlustig hahaha.
Welterusten ;) Neem het vooral allemaal niet te persoonlijk op he :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die strijdlust had ik al gemerkt! :))
Tuurlijk neem ik dat niet persoonlijk op! Gezonde discussie moet kunnen toch?
Voor de goede orde: ik had je niet gemind hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha oké, nja zou ook niet zoveel uitmaken hoor. Gezonde discussie is inderdaad niet verkeerd :P
ligt aan de er aan
hoe en wat
als je vrij willig op je zelf woont dan kan je niet verlangen van je ouders om je financieel bij te staan maar als je met je studie ergens komt te wonen dan wel maar dan mag je er ook iets tegen over te staan
heb zelf in de bijstand gezeten en heb het ook moeten rooien met twee kleine kinderen en is me gelukt en gelukkig werk ik weer
en hoef ik mijn niet te verantwoorde tegen de gemeente
gelukkig je bent veel vrijer om te doen
denk er maar eens over na
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Door hun toedoen en hun toedoen alleen..."?
Het enige wat er tegen te doen was was nog meer anticonceptie te gebruiken. Ik neem aan dat je niet begenadigd bent met een tiental broers en zussen zoals voor de anticonceptie mogelijkheden gebruikelijk was. Ze wisten dus vast wel van het bestaan van deze middelen. Toch hebben ze ervoor gekozen om deze middelen even niet te gebruiken en kregen zodoende een kind. Is dat hen te verwijten? Misschien hebben ze zich wel door de algemene maatschappelijke opvattingen en moraal verplicht gevoeld om een kind te nemen. Wie stel je dan aansprakelijk?
De gehele burgerij?
[... en had mijn oma ook het recht om de R.K.kerk aansprakelijk te stellen voor het feit dat ze 16 kinderen heeft gebaard?]
Een kind krijgen is het natuurlijke gevolg van een biologisch wezen zijn. Dat anticonceptie er een keuze van heeft gemaakt wil nog niet eenvoudigweg zeggen dat alle ouders ten alle tijden tot in het einde der tijden verantwoordelijk zijn voor hun kroost.
Als het goed is ben je volwassen geworden, zelfstandig.
Als je dat niet zo voelt wees dan zo vrij om weer aan te bellen bij je ouders met de vraag of je weer bij hen wilt wonen. Of (laat me raden...) raak je dan te veel vrijheid kwijt?? Ja, dat is het nadeel van vrijheid: verantwoordelijkheid. Als je dat beseft ben je volwassen genoeg om te weten dat dit een onzinnige vraag is.

>Wel een theoretisch goeie vraag (waarvoor ik je voor heb geplust..)