Kan de politie je een boete geven als je 'door rood licht' loopt, wanneer het groene licht kapot blijkt te zijn?

Onlangs kwam ik bij een kruispunt met zebrapad + lichten voor voetgangers. Ik keek voor me, links en rechts, zag geen verkeer en stak over. Het was donker, dus ik zag niet dat er verkeerslichten stonden (klinkt misschien vreemd, maar het groene licht bleek achteraf kapot en ik had al veel gelijkaardig uitziende kruispunten overgestoken). Ik steek dus over en tijdens 4/5 van mijn tocht over de straat zie ik opeens het rode licht. Ik dacht nog: het kan toch niet dat ik dit niet gezien heb! Daarstraks zag ik dat het groene licht kapot was op die plek. Grote kans dus dat ik begon over te steken met het idee dat de lichten niet werkten, want geen een van de twee mannetjes lichtte op, maar dat het dus dan eigenlijk groen was. Na het oversteken komt een agent naar me toe en vraagt mijn identiteitskaart omdat ik door het rood liep volgens hem.
Nu, kan de politie je een boete geven als het licht niet werkte? Okee, het rode licht werkte wel, maar volgens mij was het niet rood toen ik er aankwam, er brandde gewoon geen licht. Dit is verwarrend, want daardoor denk je dat het volledige verkeerslicht niet werkt. Als de lichten niet werken mag je toch gewoon oversteken op het zebrapad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (6)

als de lichten niet werken gelden de gewone verkeersregels en mag je gewoon oversteken mits de veiligheid te respecteren ! Ben je zeker dat ze niet werk(t)en ? ( eens goed nakijken ) .. Anders geen verhaal .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezwaar schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf, het rode licht werkte en daar hield je je niet aan. Hiervoor heb je een boete gekregen. Dat het groene licht niet werkte doet daar niets aan af. Bij het niet werken gelden de algemene bepalingen en kan je inderdaad geen bekeuring krijgen voor het negeren van een licht (welke kleur dan ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een verkeerslicht niet werkt mag een agent van politie geen proces/verbaal uitschrijven voor door het negeren van een stopteken.

Echter rammelt jou verhaal aan alle kanten en is het maar de vraag of jij wel hebt opgelet.

Bij de voetgangerslichten dienen ook verkeerslichten voor het overige verkeer te staan, ook overdag kan men aan die lichten afleiden of de voetgangerslichten in werking zijn.

Aan de hand van die verkeerslichten kan een agent zien of jij begint over te steken met groen- of rood licht.

Als jij tijdens het opmaken van het proces-verbaal duidelijk aan de agent aangeeft dat groen nog rood verlicht was dient hij dit op te nemen in het proces-verbaal als verklaring, aan de hand van die verklaring moet de agent een onderzoek instellen naar de deugdelijkheid van de lichten, heb je gelijk zal er geen boete volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je liep door "rood" en dus kreeg je terecht een boete.
Betalen maatje en niet zeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de politieman is je verhaal te complex en hij heeft je dus geverbaliseerd en een schikking aangeboden. Het is aan de rechter om de bijzondere omstandigheden in jouw geval te beoordelen. Je kunt ook de politieman als een soort scheidsrechter zien die af en toe foutjes maakt en zijn beslissing accepteren.