Onze achterburen hebben geen recht om gebruik te maken van de brandgang. Ze gaan een hek plaatsen met een deur erin mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8K

Het beste antwoord

Als ze geen recht van weg / doorgang hebben dan mogen ze zich niet vertonen in die gang.

Maar als iemand een schutting zet uit deuren kun je dat ook niet verbieden. Snap je wat ik bedoel? Een schutting of hek kan allerlei vormen hebben. Wel is het vreemd een deur te plaatsen in een hek dat toegang geeft tot een perceel dat niet van jou is. Maar als de deur op slot is kun je er weinig van zeggen. Of je moet er zelf een compleet dicht hek tegenaan zetten. Ben je wel van de deur af. Je kunt aan jullie kant deze deur ook ontoegankelijk maken door er een hek of schutting tegenaan te zetten. Ben je ook klaar.
Wel is het feit dat ze een hek plaatsen positief. Als er nu niets staat. Hoeven jullie het niet te doen.

Het helpt als je de situatie iets beter omschrijft.

Is de brandgang van jullie?
Is de brandgang gezamenlijk, van jullie + andere buren?
Dient hij vrij te blijven op laste van zijn functie of van de brandweer, is iets vastgelegd betreffende de gang etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een brandgang mag nooit afgesloten worden, daarom is het een BRANDgang, voor hulp bij BRAND. Overigens heeft iedereen recht om gebruik te maken van de brandgang, in die zin dat iedereen er over mag lopen/fietsen, een brandgang toeeigenen mag echter niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aannemende dat de achterburen nooit gebruik hoeven te maken van de bewuste brandgang (omdat ze wellicht een andere uitgang hebben), dan mogen ze m.i. wel een hek plaatsen met een deur erin. Ervan gebruik maken om de brandgang in te gaan, mag kennelijk niet, zoals je stelt.
Dan heeft een deur ook geen enkele zin. Ik zou ze hierop aanspreken....een hek zonder deur lijkt me ook goedkoper ((:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af. Onze achterburen hebben met de oplevering van hun huizen met elkaar afgesproken dat ze allemaal een stukje tuin in zouden leveren om met elkaar een 'achterom' te maken.
Het is dus geen officiele brandgang en ik heb dus ook geen recht van overpad en heb ook geen poort in mijn schutting (al zou ik dat best wel willen).
Is dat bij jullie ook het geval? Want dan is het stukje 'brandgang' achter jouw huis in feite een stukje van jowu tuin.

Je weet het zeker als je via het kadaster opvraagt wie de eigenaar is van de brandgang. Ligt het op jouw grond, dan mag je achterbuur zonder recht van overpad geen hek plaatsen met een deur erin.
Is het openbaar grondgebied/van de gemeente dan mag je buur dat wel doen, dan is het ook een officiele brandgang waar iedereen uit zou moeten kunnen vluchten in geval van nood.