Kan je als iemand je constant lastig valt 112 bellen?

Ze stelt mij en mijn moeder vragen en ze blijft constant beledigend op die vragen hameren, tevens maakt ze mij zwart tegenover de buurt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (4)

Nee, 112 is voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt.

Als je wordt lastiggevallen is dat in dit geval geen spoedeisend geval. Je kunt dan wel het gewone telefoonnummer van de politie bellen, 0900-8844
bamibal
10 jaar geleden
Het klopt dat 112 (of het nationaal noodnummer voor de politie) werd opgericht voor noodgevallen. De definitie van een noodgeval is echter "iemand die in nood verkeerd, die zich extreem bedreigt voelt of onmiddellijke dringende assistentie nodig heeft."

Het is niet zo dat je voor stalking NIET naar een noodnummer mag bellen. Stalking is een strafrechtelijk vervolgbaar misdrijf waar zware gevangenisstraffen op staan. Iemand die gestalkt wordt kan zich in een levensbedreigende situatie bevinden en dan kan die persoon naar 112 bellen.

In jouw beschrijving geef je weliswaar blijk van aanhoudende stalking, maar zonder levensbedreigende factor. Je kan gerust het algemeen nummer van de politie bellen om op het bureau klacht te gaan indienen voor stalking en/of ongewenst gedrag.

Levensbedreigende situaties zijn in geval van stalking:

- de stalker richt schade aan jouw eigendommen aan (uitgeslagen ruiten, krassen op je wagen, brandstichting)
- de stalker valt je fysiek aan (slagen en verwondingen, ...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
112 is niet alleen voor levensbedreigende situaties. Maar wanneer ELKE seconde telt. Dus ook bij een inbraak, of brand. Zelfs als er niemand gevaar loopt. Maar een inbreker kan er vandoor gaan. Een brand is mogelijk niet meer te blussen. Dan telt elke seconde.
Nee, dat kan niet.
Ook als u naar de politie gaat zullen ze daar weinig of niets mee doen.
Wat u moet doen is het bij de civiele Rechter aanhangig maken wegens smaad en laster.
Daarbij is het van belang dat u zoveel mogelijk getuigen hebt die dat kunnen bevestigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zowel stalking als belediging valt wel onder het strafrecht. Alleen is het soms moeilijk aan te tonen. Daarom zijn getuigen zo belangrijk, zoals je al aangeeft. Ik weet niet of VS aangifte zou willen doen, maar advies vragen kan natuurlijk altijd.
Ik zou in ieder geval contact opnemen met de wijkagent, als ik jou was. Deze kan je helpen met o.a. advies. Ook kan hij deze dame op haar gedrag aanspreken. Het lijntje om aangifte te doen is ook korter omdat er dan al contact is geweest met de politie.

Verder raad ik je aan om een soort dagboek bij te gaan houden. Hierin schrijf je waar, wanneer, hoe laat deze mevrouw jullie weer lastig viel en zet er een omschrijving bij van wat ze deed en gezegd heeft. Hierdoor kan je beter laten zien dat je echt last van haar hebt en het komt een stuk geloofwaardiger over.

Heel veel succes ermee, het is geen prettige situatie waar je inzit...