Wat is het verschil tussen moord en moord met voorbedachte rade?

Ik snap wel wat moord met voorbedachte rade is en wat moord is maar het verschil er tussen snap ik niet...

Toegevoegd na 11 minuten:
Dit is wat wikipedia zegt http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord

Waarom zit er dan verschil tussen in Amerika?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K

Het beste antwoord

Moord met voorbedachte rade is een moord die je van te voren uitstippeld of een moord die dus gepland is. Bijv. als twee mensen iemand vermoorden en van te voren een pistool hebben gekocht en uitgezocht hebben waar diegene werkt, woont en met wie.
Hiervoor krijg je een zware straf voor.

Moord zonder voorbedachte rade is een moord die je pleegt zonder dat je dat van te voren hebt bedacht. Je moord dan vanuit een impuls. Bijv. wanneer iemand opeens z'n ex terug ziet die hij jaren lang niet gezien heeft en dat nooit goed heeft verwerkt. Diegene kan dan bijvoorbeeld opzettenlijk die ex overrijden met een auto op dat moment. Vaak heeft de dader hier later dan ook erg spijt van. De dader heeft niet gepland om diegene te vermoorden.
Hiervoor zou je een minder zware straf krijgen.

Hopelijk is hiermee je vraag beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Moord is met voorbedachte rade, anders is het doodslag. Moord is is hetzelfde als moord met voorbedachte rade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch zit er in Amerika wel verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de VS heb je 2 soorten doodslag 'voluntary manslaughter' en involuntary manslaughter' het verschil daartussen weer ik niet precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is helemaal juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In saoedi arabie hebben ze ook wat anders. We leven hier in Nederland hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voluntary manslaughter is bij ons doodslag en involuntary manslaughter is bij ons dood door schuld
Het resultaat is hetzelfde, maar voorbedachte rade betekent dat je tevoren hebt bedacht hoe je het gaat doen,Je wet dat er altijd een honkbalknuppel in de kamer staat dus je neemt je voor die te gebruiken en de ander te doden.

in het andere geval kan het impulsief zijn. Je bent kwaad, pakt de honkbalknuppel die er toevallig staat, en slaat de ander neer.
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, impulsief heet doodslag. Eerste antwoord was al helemaal correct.
Moord = iemand van kant maken.

Moord met voorbedachte rade = Iemand van kant maken waarbij je bij voorbaat al van plan was iemand van kant te maken.

Als de moord op voorbedachte rade is gemaakt is er geen sprake van een impuls/een 'ongeluk' o.i.d. waardoor er minder verzachtende omstandigheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoorden is iemand doodmaken. Juridisch onderscheiden we echter moord en doodslag. Het verschil is dat moord gepland is, doodslag niet.
In het amerikaanse recht noemen ze dat murder in the first degree (is moord) of second degree (is doodslag).
teusvh
12 jaar geleden
Het nederlandse rechtsstelsel en wetboeken van strafrecht/strafvordering zijn niet naast die van amerika te leggen.
Het verschil in hoe men een moord/doodslag classificeert ook niet.
In NL gebeurt door naar de wijze van de al dan niet bewust gekozen opzetvormen te kijken.
Er zit bijvoorbeeld een verschil als je iemand met een vooropgesteld tracht te vermoorden met een luchtbuks of met een zwaar kaliber vuurwapen in dat laatste geval is de kans dat je opzettelijk toegebrachte verwondingen zullen leiden tot de door groter als in het eerste geval.
Lees de link eens door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Het is correct dat er verschillen zijn tussen het nederlandse en amerikaanse recht, maar grosso modo klopt de vergelijking wel. Ik zette dat er bij omdat je die termen regelmatig in films hoort, en het vaak verkeerd wordt vertaald.
Welk middel wordt gebruikt om iemand te doden is echt niet relevant voor het begrip van de termen moord en doodslag. Het gaat uitsluitend om de vooropgezette bedoeling. Als de daad niet slaagt spreken we van poging tot moord of poging tot doodslag. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord
Moord = Zodanig handelen met het doel iemand te doden.

Moord met voorbedachte raden = Hetzelfde als het voorgaande maar met het feit dat je het van te voren gepland en bedacht hebt hoe je het wilde doen.

Doodslag = Zodanig handelen dat je redelijkerwijs kon vermoeden dat je daarmee iemand kon doden zonder dat doden het daadwerkelijke doel is.

Ik zal je hieronder respectievelijk wat voorbeelden geven:

vb moord: Je komt die pestkop van school toevallig tegen in een steegje in de stad en je wordt zo woedend dat je hem zijn keel dichtknijpt totdat hij doodgaat

vb moord met voorbedachte raden: Je hebt het gehad met die pestkop op school. Je weet toevallig hoe hij van school naar huis loopt en je wacht hem op de route op. Tegelijkertijd neem je je zakmes van huis mee en zodra je hem daar tegenkomt sleep je hem mee in een steegje die je van te voren uitgekozen hebt om hem vervolgens daar te vermoorden.

vb doodslag: Je rijdt door rood en je rijd daardoor per ongeluk iemand dood.

Toegevoegd na 15 uur:
Mijn antwoorden en voorbeelden gelden voor de VS. Maar om concreet antwoord te geven op je vraag: In de VS maken ze nog specifieker onderscheidt tussen het plannen van een moord, een doelbewuste moord maar met weinig tijd om je te bedenken en een moord in opwelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, een + te compensatie van de minnen
Zoals je zelf in de link naar wikipedia aangeeft staat daar het antwoord ook er is geen verschil ,"moord met voorbedachte(n) rade" is dus een pleonasme.Met voorbedachte rade word dan ook ten overvloede toegevoegd.Bij de term moord is dat al zo.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moord is de op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindiging van het leven van een ander. Wettelijk (strafrechtelijk) is er is geen verschil tussen de beide begrippen.

Juridisch wel.
Moord met voorbedachten rade of voorbedachtheid is een begrip uit het strafrecht. Deze term wordt gebruikt wanneer een persoon, voordat hij of zij een strafbaar feit pleegde, de gelegenheid had om zich over dit strafbaar feit te bezinnen, maar deze vervolgens toch pleegt.
Bronnen: