Heeft een advocaat altijd het beste voor met zijn cliënt?

Heeft een advocaat eigenbelang bij een vrijspraak of is zijn enige doel om de cliént vrij te spreken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Zijn doel is zijn cliënt zo goed mogelijk vertegenwoordigen. In veel gevallen is vrijspraak niet zijn doel, maar bijvoorbeeld strafvermindering.

Natuurlijk is zijn persoonlijke doel, net als bij elk ander beroep, geld verdienen. Hoe verdien je veel geld in de advocatuur? Door jezelf geliefd te maken door het beste resultaat voor je cliënt te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een advocaat moet zich helemaal ten dienste stellen van zijn cliënt, naar beste kunnen.
De praktijk is soms anders, er kunnen andere belangen in het spel zijn, maar dat is dan niet best.
AWM
14 jaar geleden
De taak van de advocaat is om zijn client alle rechten van onze rechtstaat te laten verkrijgen. Zijn persoonlijke gevoelens doen hierbij iets minder terzake. (dit is ideaal gezien zo).
Maar ik heb wel een paar keer meegemaakt, dat een betrokken advocaat veel meer zijn best doet. Dus dat de ene advocaat het erbij laat zitten, en de volgende nog meer mogelijkheden ontdekt, of misschien wel meer creativiteit bezit.
Als de advocaat een zaak "wint"" is het uiteraard altijd prettig voor hem of haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een advocaat is ook een mens en niets menselijks is hem vreemd. Zo derhalve ook eigen gewin, zowel materialistisch als aanzien.

Het zou prachtig zijn als hij altijd het beste voor heeft met zijn cliënt, maar in praktijk zal dit wellicht niet altijd zo zijn.

Advocaten kunnen wel eens met een gewetenscrisis te maken krijgen.

Stel dat je als advocaat een seriemoordenaar vrij kunt krijgen op basis van procedurefouten...
Wat doe je dan als advocaat? Zorg je er voor dat die dader vrij komt en dat je zelf daardoor erg onpopulair wordt...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet een cliënt naar beste vermogen verdedigen, als het O.M. de opening heeft gegeven tot een sepot wegens vormfouten, moet hij daarop inspringen, al is zijn cliënt de grootste schobbejak die er rondloopt. Niet de advocaat is dan verantwoordelijk voor het sepot, maar het O.M. want die hadden ervoor moeten zorgen dat de zaak rond was, voordat het voor de rechter kwam. Een advocaat die deze kans laat lopen en kiest voor zijn 'fatsoen', moet een ander baantje zoeken, want dan is het een ronduit slechte advocaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Oblomov.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Oblomov: Niet mee eens. Een advocaat die een seriemoordenaar verdedigt, is er helemaal niet om die persoon vrij krijgen, maar om te zorgen dat diegene een eerlijk proces krijgt.
Zorgen dat diegene vrijkomt omdat dat tenslotte je baan is, is net als een huurmoordenaar die iedereen vermoordt, omdat dat tenslotte zijn baan is. Je hebt ook nog een geweten, en niet in alle gevallen hoeft een advocaat daar m.i. afstand van te doen.
Er is een vaste regel: Een advocaat heeft altijd het beste voor met: Zichzelf... En als dat strookt met de belangen van jou als cliënt, dan kun je blij zijn, en zal die goed werken voor je... Zijn enige doel is slagen in het leven en dat is inkomsten in de eerste plaats (of veiligheid) en dan pas jij als cliënt... Kreeg hij er niets voor betaald, dan kwam hij niet opdagen...

Het eigenbelang dat hij slaagt met jou is zijn staat van dienst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is dat zijn doel. Ook zijn portomonnee is zijn doel. Maar hij zal eerst proberen het beste voor je er uit te halken, want dat komt zijn repuitatie ten goede. Het gevolg daarvan is dat zijn praktijk groter word en hij duurdewr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, in de voor de advocatuur geldende Gedragsregels staat in regel 3: 'Het belang van de client, niet enig eigen belang van de advocaat, is bepalend voor de wijze waarop de de advocaat zijn zaken dient te behandelen'. Zoals je ziet moet de adocaat het beste voor hebben met zijn client, of hij dit nu wil of niet. Het is alleen de vraag in hoeverre een advocaat in de praktijk deze gedragsregels in acht neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belangrijkste doelen zijn om tevreden cliënten én een goed inkomen te hebben. Sommige cliënten zijn nog niet tevreden als je een procedure wint. Er zijn ook cliënten die tevreden zijn, ook als je een procedure niet wint. Slechte advocaten verliezen de procedures en weten het hun cliënten zo voor te spiegelen dat ze toch tevreden zijn. Overigens doen maar weinig advocaten strafrecht.