als er iemand bij een erfenis niet wil dat het geld uitgekeerd wordt, kan dat en zo ja moet hij er dan een reden voor opgeven? kan je hier tegen in ga

er zijn 5 broers en 3 zussen. Zij ontvangen een erfenis, maar 1 broer wil niet dat het uitbetaald wordt, Volgens de notaris krijgt niemand iets.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Als er geen Testament is wordt het geld gelijkelijk gedeeld over de wettige erfgenamen. Als één van de erfgenamen bezwaar maakt tegen de verdeling en een aanmerkelijk belang heeft zal de Rechter zich er over moeten buigen. Een aanmerkelijk belang kan bijvoorbeeld zijn dat er nog een erfgenaam zou zijn. De uitkering van de erfenis wordt in zo'n geval uitgesteld tot de Rechter uitspraak doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er geen testament is wordt de erfenis volgens de wet verdeeld (in dit geval gelijk verdeeld over 8 kinderen), maar alle erfgenamen moeten het wel eens zijn, voordat de erfenis verdeeld kan worden. En het is niet altijd gemakkelijk om het eens te worden. Soms zijn de onderlinge verhoudingen nooit goed geweest, of zijn er tijdens de afhandeling van de erfenis irritaties ontstaan. Dan kan mediation een oplossing zijn. Dit is een conflictbemiddeling van een bemiddelaar om twee of meer personen, partijen of groepen die een geschil hebben met elkaar in gesprek te brengen teneinde onderling tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt heeft de rechter het laatste woord.

Als er een testament is wordt er volgens het testament uitgekeerd. Een van de kinderen kan dit niet tegenhouden. Wel kan een kind een erfenis weigeren.

Wat moet je doen als je (nog) geen erfgenaam wilt zijn?

Het is slim om voordat je een beslissing neemt informatie over de bezittingen en de schulden van de overledene in te winnen. Je hebt volgens de wet tijd om dit soort dingen uit te zoeken voordat je een keuze maakt. Deze tijd heet het recht van beraad.

Als je de erfenis niet wilt aanvaarden heb je de keuze uit verwerpen of aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dit laatste wordt ook wel beneficiaire aanvaarding genoemd. Zowel voor het verwerpen van een erfenis als voor een beneficiaire aanvaarding moet er een verklaring worden afgelegd bij de arrondissementsrechtbank in het arrondissementsgebied waar de overledene het laatst heeft gewoond. Dit kan door middel van een formulier dat je bij de betreffende arrondissementsrechtbank opvraagt. Zo’n verklaring kost circa € 98,00
Een gespecialiseerde nalatenschapsafwikkelaar kan je helpen om een goede keuze te maken, en je helpen om die keuze goed uit te voeren.