Wat te doen door nabestaande bij bezit eigen huis?

Een echtpaar (met 2 kinderen) is getrouwd in gemeenschap van goederen. Zij hebben een huis dat afbetaald is. Als nu een van de twee komt te overlijden, moet de nabestaande dan iets regelen bij de notaris i.v.m. dat huis? Bij voorbaat dank

9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, op zich hoeft de nabestaande niets te doen. De nabestaande, ook wel de langstlevende genoemd krijgt sinds 2003 automatisch alle bezittingen (en schulden) van de overledene. De kinderen kunnen niet meer meteen hun erfdeel opeisen, maar krijgen slechts een vordering in geld ter grootte van hun erfdeel. Deze vordering is pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende.