Wat word bedoeld met aangifte bij de douane?

Ik ben van plan wat te bestellen uit Amerika, en zocht wat informatie. Toen kwam ik dit tegen:

1. belastingen bij invoer betalen
In vrijwel alle gevallen doet het post- of koeriersbedrijf dat het transport uitvoert, aangifte bij de Douane. In de aangifte moeten gegevens opgenomen zijn die voor de Douane van belang zijn, zoals waarde en een omschrijving van de goederen. Als deze gegevens niet bekend zijn kan het post- of koeriersbedrijf dit bij u navragen.
Zijn de kosten die hier onder staan niet door de afzender betaald aan het post- of koeriersbedrijf? Dan brengt het post- of koeriersbedrijf de onderstaande kosten bij u in rekening bij aflevering van het pakket:
inklaringskosten
(de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
afhandelingskosten
(de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)
de eventueel te betalen belastingen
(belastingen bij invoer, zoals invoerrecht, btw - omzetbelasting - en accijns) Hoeveel belastingen u bij invoer u moet betalen verschilt per product. Voor een kostenindicatie gebruikt u onze virtuele assistent.

Wat bedoelen ze met aangifte? Dat doe je toch wanneer er iets illegaals is gedaan en niet bij het bestellen van spullen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is net als wanneer je op een vliegveld langs de douane gaat: heeft u iets aan te geven? (aangeven, aangifte).
Als je zelf in de VS iets via internet koopt, is daar geen invoerheffing en BTW over betaald. Dat moet nog gebeuren zodra het pakket Nederland binnen komt. De vervoerder (PostNL) doet dat voor je: zij doen aangifte bij de Douane voor de import van de inhoud van het pakket.
Dus verwacht dat je aan de postbode nog een aardig bedrag mag afrekenen...
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke dankjewel, weet u ook misschien hoeveel je dan bijvoorbeeld nog moet bijbetalen bij bijv. $40, of maakt het bedrag zelf niet uit?

Andere antwoorden (1)

Mbt je vraag: 'Wat bedoelen ze met aangifte?'
Aangifte doen betekent letterlijk dat je 'iets aangeeft'; het is een wat ambtelijke manier om te zeggen dat je iets meldt of vertelt.

Je doet dus niet alleen aangifte van (illegale) strafbare feiten, maar je doet ook belastingaangifte, of aangifte van de geboorte van je kind.
tinus1969