Waarom een toetsing na maar 25 jaar bij een levenslange gevangenisstraf?

Sinds kort is het (helaas) zo dat als je een levenslange gevangenisstraf heb gekregen er na 25 jaar wordt gekeken of je in aanmerking kan komen voor activiteiten gericht op een terugkeer in de samenleving. Als dat 2 jaar goed gaat kan je dus (onder voorwaarden) na 27 jaar gratie krijgen. Maar mijn vraag is waarom hebben ze voor een periode van 25 jaar gekozen en niet voor 30 jaar? De zwaarste tijdelijke gevangenisstraf is 30 jaar. Dus theoretisch zou iemand die 30 jaar heb gekregen (zonder gebruik van v.i.) langer kunnen zitten dan iemand met levenslang.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat mij betreft niet 'helaas'. Juist door humaniteit kunnen dergelijke zware straffen gelegitimeerd worden. Daar waren de meeste andere Europese landen achter, Nederland liep wat dat betreft aardig uit de pas.

Antwoorden (1)

Bij de maximale straf van 30jaar, kan na 20jaar vervroegde invrijheidsstelling plaatsvinden.
Dus als 2/3 van de straf erop zit. Dat is standaard.
Het toetsmoment bij levenslang ligt op 25jaar, dus vijf jaar verderop, zodat bij een inwilliging van gratie zij niet eerder vrijkomen dan iemand die dertig jaar gevangenisstraf heeft.
In Nederland is levenslang echt nog levenslang. Er zijn twee mogelijkheden om in de samenleving terug te keren, door herziening en gratie.
Uit de afgelopen meer dan dertig jaar blijkt echter dat gratie een utopie is. Wat dat betreft kan 98% van de levenslang gedetineerde wel alle hoop laten varen.
Namens de levenslanggestrafte wegens de cafémoord 't Koetsiertje (in 1983) is al zes maal gratie aangevraagd en zes maal afgewezen.
Voor een andere 58jarige levenslanggestrafte die al sedert 1994 vastzit is sinds kort geleden toestemming gegeven voor een re-integratie proces. Dat proces kan ook nog jaren duren.
Toegevoegd op 13 juni 2018 22:31: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zoals je zelf zegt "kan" hij of zij na 2/3 voorwaardelijk vrijkomen, maar dat hoeft dus niet. Als diegene zich erg misdragen heb of dat gewoon simpelweg dat weigerd, zit men dus gewoon die 30 jaar uit. Ik zou zeggen wacht dan eerst dan 30 jaar in plaats van 25 en ga dan toetsen. Die 5 jaar extra zou ook niet echt uitmaken denk ik.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Pufferfish, zo werkt het Nederlandse/Belgische rechtssysteem niet. Het recht van een gedetineerde en het toepassen hiervan is niet afhankelijk van hetgeen een andere gedetineerde aan rechten heeft of versjacherd.
Ik ken geen onderwerp waar buitenstaanders zo’n uitgesproken mening over hebben waar zij weinig tot niets van weten. Vergeet die geromantiseerde beelden van gevangenissen die de pers zo graag laat zien.Breng eens één weekje door in een unit voor langgestraften en je zult er iets genuanceerder over denken. Als op initiatief van de gevangenisdirecteur de boel voor deze in scene gezette korte periode niet een beetje wordt opgeleukt, merk je dat het er stinkt, de cellen zijn vaak goor, na een week is het eten om te kokhalzen, je kunt niet slapen van de herrie.
Het beetje Internet doet het niet, bellen naar huis ook niet altijd en het veelgeprezen koffiezetapparaat is altijd stuk, (jammer dan). Je merkt dat elk uur van de dag er één te veel is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vervroegde vrijlating is bij mijn weten nog nooit door eeen gedetineerde geweigerd, integendeel, veel langgestraften, zonder enig perspectief, hebben zelfs hun eigen of andermans leven er nog voor over om eerder via de buitenmuur vrij te komen.Tot het moment dat zij zich als een zombie gaan bewegen.
Levenslang zonder de mogelijkheid op gratie is de doodstraf op termijn (Wim Anker)
Probeer de film The Shawshank Redemption te zien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De afremming en afwijzing van de gratie-aanvragen van een levenslang gestrafte heeft de afgelopen jaren op bestuurlijke en politieke gronden plaatsgevonden uit angst voor zetelverlies tijdens verkiezingen. Een zeer kwalijke zaak in een rechtsstaat.