Als ik een foto maak van een product dat ik in een winkel heb gekocht, mag ik deze foto dan verkopen op internet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Het beste antwoord

Ik ga ervan dat het product als een auteursrechtelijk beschermd werk moet worden aangemerkt (voldoende origineel). Dan is het maken van een foto daarvan een verveelvoudiging van dat werk. Voor eigen gebruik mag dat. Het verkopen van de foto op internet mag echter in principe niet zonder toestemming van degene die het auteursrecht bezit (ontwerper, fabrikant).

Vergelijk ook de problematiek rond het fotograferen op straat van kunstwerken: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/openbarekunst/

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

alles wat je "zelf" gemaakt hebt beschik jij rechten over... echter denk ik dat dit toch anders ligt...

Het publiceren van de foto moet zeker geen probleem zijn.
maar als je hem gaat verkopen zonder enige geclaimde copyrights van het des betreffende product/bedrijf dan kan je het best nog gezeur mee krijgen.

want het gaat zo... zodra jij ergens een slaatje uit wilt slaan op een legale manier dan is er altijd wel iemand die daar wat van mee wilt pikken!

ik raad je aan om toch eerst contact op te nemen met de des betreffende bedrijf waarvan het product is...

als je toestemming krijgt zorg er dan voor dat dit vastgelegd kan worden zodat ze later niet weer terug kunnen krabbelen. Denk bijvoorbeeld aan een gesigneerde brief!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij foto-verkoopsites moeten eigenlijk altijd alle kenmerken van een bedrijf verwijderd worden.
Je mag bv wel een tankstation fotograferen en die foto verkopen, maar dan moeten alle logo's weg zijn. Het mag nog wel geel zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt onzin, als jij op de openbare weg een foto maakt hoef je echt geen logo's of namen van winkels / tankstations te verwijderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat om het verkopen... en als je iets wilt verkopen moet je de rechten hebben van wat daar op staat. En het komt mij zo voor dat niemand hier de rechten heeft van de verschillende logo / beeldmerken en andere vastgelegde kenmerken van dingen die je zoal langs de weg ziet.
Iemand van de minners die wel 's een foto met bv een logo, mensen, schipnummers aangeboden heeft bij een foto-verkoop-site en die goedgekeurd heeft gekregen?
Volgens mij gelden voor publicatie op het internet alleen beperkingen m.b.t. personen. Een producent of verkoper van een artikel zou m.i. terecht bezwaar kunnen maken als een foto is gemanipuleerd, maar tegen het publiceren van de werkelijkheid kan moeilijk bezwaar gemaakt worden, anders konden consumentenprogramma's op TV ook wel opdoeken.
En wat je mag publiceren mag je ook verkopen zolang je de werkelijkheid maar geen geweld aan doet. Een begeleidende tekst moet hiermee in overeenstemming zijn; een kapotte broodrooster moet niet als voorbeeld voor alle broodroosters worden weggezet.