Heb je een vergunning nodig als je van een stuk weiland onverharde parkeerplaats wilt maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Antwoorden (4)

Dat hangt af van het bestemmingsplan dat van toepassing is op het kavel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat je voor het maken van een onverharde parkeerplaats een zogeheten omgevingsvergunning nodig hebt.

Ik kan je alleen niet duidelijk maken of dit in jouw geval ook nodig is. Dit kun je zelf wel uitzoeken. Als je naar de website in de bron gaat kun je een omgevingsvergunning-check doen. Zo weet je direct of een omgevingsvergunning noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor hoeveel auto's? Alleen voor je familie. Dan kun je de auto's daar gewoon neer zetten.
Als je een P-plaats in de ruimste zen van het woord bedoelt, dan heb je daar een vergunning voor nodig.
O.a. het bestemmingsplan bepaalt of die verleend wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt primair af van het ter plekke geldende bestemmingsplan.

Als het bestemmingsplan aan het stuk grond een agrarische bestemming geeft, zal structureel gebruik als parkeerplaats niet toegestaan zijn. Incidenteel gebruik zal niet tot problemen (moeten) leiden.

Als je het terrein (deels) wil voorzien van een (semi-)verharding zoals een puinlaag geldt het volgende:
Een verharding is volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State geen bouwwerk. Een bouwvergunning heb je dus niet nodig.

Het bestemmingsplan kan voorschrijven dat je voor het verhogen/verlagen of verharden van grond een aanlegvergunning nodig hebt.

De meeste duidelijkheid krijg je als je een afspraak maakt met een ambtenaar ruimtelijke ordening van je gemeente en je plannen voorlegt. Je kunt ook een extern adviseur (ruimtelijk adviesbureau) inschakelen maar dat wordt (meestal) prijzig.