Nieuw paspoort nodig na echtscheiding als er vermeld op staat e/v??

Mijn man en ik gaan scheiden en hebben afgesproken dat ik zijn naam na ontbinding niet meer zal voeren. Nu staat op zowel mijn rijbewijs als op mijn paspoort e/v vermeld. Blijven deze legitimatiebewijzen geldig of moet ik ze vervangen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
17.5K

Antwoorden (2)

JUIST vanwege deze reden worden paspoorten en ID-kaarten al een hele tijd NIET meer op je aangehuwde naam uitgeschreven - tot mijn grote ergernis overigens, want je wordt ineens gedwongen ook weer overal je meisjesnaam te gebruiken - maar op je meisjesnaam. Waarbij je overigens zelf mag weten welke naam je , zelfs NA je scheiding - gebruikt (tot op zekere hoogte ; zie link).

Je paspoort blijft gewoon geldig tot de aangegeven datum. Bij een nieuw paspoort zul je vermoedelijk de vermelding "e.v." willen weglaten. Maar het mag er ook nog op. Dat kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je alleen met de kinderen op vakantie gaat die de naam van de vader hebben. Pas wanneer je hertrouwt, moet je definitief "afscheid" nemen van de achternaam van je man.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dat heeft de achternaam van de man niets mee te maken als je als moeder alleen met je minder jarige kinderen reist heb je wel iets meer nodig
https://www.skyscanner.nl/nieuws/tips-voor-alleen-reizen-met-kinderen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat klopt - als je van plan bent dat soort mega-ondernemingen met kinderen te maken zéker ;-). Moet er persoonlijk niet aan denken.... Over het algemeen echter is het gewoon "makkelijk" als de kinderen A van mevrouw A zijn, zeker in het buitenland. In Nederland is het heel gebruikelijk om je meisjesnaam te houden, en zie je heel wat "drie-achternamen-gezinnen" (moeder A, kinderen B, stiefvader C) , maar vlak over de grens is dat al een stuk minder gemeengoed. Ik struikel in Duitsland al voortdurend over de "verkeerde" naam op mijn ID-kaart. Veel misverstanden. Gelukkig staat het nu op mijn Duitse rijbewijs weer gewoon "goed". Maar dit gaat alleen maar over de geldigheid van het paspoort , dat het soms handig KAN zijn je "gescheiden" achternaam aan te houden is maar een extra voorbeeldje. Dieper hoeven we daar bij deze vraag dunkt me niet op in te gaan .
ronron1212
7 jaar geleden
Ik geef alleen maar aan dat de naam van je man in je paspoort niets te maken heeft als je met je minderjarige kinderen op reis wilt. Dan heb je iets meer nodig en maakt die naam niets uit.
Die blijven beiden gewoon geldig tot je ze moet vernieuwen. Bij een nieuwe gaat dat e/v eraf en komt er weer alleen je meisjesnaam te staan. Let op: heb je voor nu ook een handtekening met de naam van je ex-partner dan moet je hier ook altijd mee tekenen. Met reizen etc en alle formulieren moet de handtekening op je paspoort of id bewijs overeenkomen met wat je tekent.