Als een logé weigert te vertrekken, welke mogelijkheden heb je dan?

Als je iemand hebt willen helpen door hem een tijdelijke slaapplek te geven, maar deze persoon weigert te vertrekken en/of je de sleutels terug te geven, welke mogelijkheden heb je dan? Aangifte wegens huisvredebreuk schijnt niet te kunnen als je de persoon zelf toegang hebt verleend, maar wat wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ander slot op je deur?
Rieneke1
9 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/48174-huisvredebreuk-artikel-138-wetboek-van-strafrecht-uitgelegd.html Terug naar de politie. Ook als iemand vrijwillig is binnengelaten, kan er in een later stadium toch sprake zijn van huisvredebreuk.
capthavoc
9 jaar geleden
Onzin iemand die zich in jouw huis bevindt tegen jouw wil en niet vertrekt als je daartoe "sommeert "pleeg huisvredebreuk ook als deze persoon eerst toegelaten is. quote wikipedia Het is derhalve een wijdverbreid misverstand dat er geen sprake is van huisvredebreuk wanneer iemand is binnengelaten. Wel zal politie minder snel geneigd zijn hiertegen op te treden en zal de bewijslast problematischer worden dan wanneer iemand op onrechtmatige manier is binnengekomen. Ik vermoed dat deze gast er op uit is om gearresteerd te worden ?
dan heeft hij in elk geval onderdak.? Maar helaas de politie is tegenwoordig niet zo geneigd iemand meteen maar op te sluiten. .vandaar dat hij waarschijnlijk zoveel mogelijk zijn poot stijf houdt Je zult gewoon moeten blijven aandringen.
bij de politie Het vervangen van het slot zou er voor kunnen zorgen dat in het pand aanwezig zijn wel onrechtmatig is ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt misschien wat cru, maar toch: persoon sommeren het huis te verlaten en eigendommen mee te nemen, met inachtname van bepaalde termijn (bijv. 48 uur). Indien daar geen gevolg aan wordt gegeven (ook dit alvast meedelen): de spullen op straat zetten, sleutel invorderen en persoon eruit bonjouren. Kun je het alleen fysiek of emotioneel niet aan ? Vraag vriend, kennis oid om assistentie. Even samen tanden op elkaar, maar dan ben je er wel vanaf.

Het beste antwoord

Een ander slot laten plaatsen of de logé vorderen het pand te verlaten,dit moet je tot drie keer doen,het zou nog beter zijn als hier een getuige bij is.
Gaat de logé dan nog niet weg,dan contact opnemen met de politie en vertellen dat je een persoon uit je huis wil die niet wil gaan op jouw vordering om het pand te verlaten.
Zorg wel dat er een ander slot in zit als de logé de sleutel niet wil afgeven,maar ook al geeft de logé de sleutel terug,dan nog is het beter om er een ander slot in te zetten want misschien heeft de logé wel een sleutel bij laten maken zonder dat jij het weet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps foutje gemaakt,het vorderen moet 2 x gedaan worden voordat de politie actie kan ondernemen op jouw verzoek.