Aristoteles (384-322 v Chr.)
• Leerling van Plato, heidens denker.
• Zijn leer stond in een aantal opzichten haaks op die van het traditionele christendom.
• Het uitgangspunt voor ieder denken ligt niet in God, maar in de mens.
• Een staatsinrichting dient er voor te zorgen dat de natuurlijke aard van de mens zo goed mogelijk tot zijn recht komt.
• Hanteert een zonnig mensbeeld. De mens is op de eerste plaats een sociaal wezen, aangewezen op de samenwerking met anderen. Ten tweede is de mens ook een rationeel wezen. Hij kan er d.m.v. zijn redelijke vermogens achter komen waarin zijn natuurlijke bestemming ligt. Vervolgens is hij in staat om deze op eigen kracht te verwezenlijken. De mens heeft opdracht om in dit leven al zijn natuurlijke eigenschappen en neigingen te ontplooien. Alleen zo kan men gelukkig worden. Bepleit een geluk dat bestaat in de vervulling van onze aardse neigingen (gezondheid, vriendschap en eergevoel).