Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik ga samenwonen en ik heb geen inkomsten.. heb ik dan recht op sociale dienst uitkering?

ik wil gaan samenwonen maar ik heb geen inkomsten, wordt degene waarmee ik ga samenwonen dan evt gekort?? op zijn uitkering wao??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

alleen als degene met wie je samenwoont (als je een relatie met diegene hebt) ook een bijstandsuitkering heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Twee vragen, ten eerste; het hangt van de hoogte van de uitkering af met wie je gaat samenwonen. Dit kun je navragen bij de gemeente waar je woont. Bij de afdeling sociale dienst. Ten tweede; je zegt zelf geen inkomen te hebben, dus het lijkt me sterk dat diegene met wie je gaat samenwonen gekort wordt op zijn/haar uitkering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een alleenstaande heeft recht op uitkering op bijstand niveau van ca 940 euro.
Samenwonenden hebben samen recht op ca 1040 euro. Dit is inclusief toeslagen excl vakantiegeld.
Niet doorgeven van wijzigingen kunnen behoorlijke boetes opleveren
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Op het moment dat u gaat samenwonen, dient u dit uiteraard meteen door te geven. Welke uitkering de ander ook heeft, deze wordt aangevuld tot de norm van samenwonenden/gehuwden. Voorbeeld: u heeft geen inkomsten. De partner met wie u samen gaat wonen heeft op dit moment een WAO-uitkering voor een eenpersoonshuishouding. In dat geval zal hij/zij voor u een aanvulling krijgen tot het bedrag dat geldend is voor gehuwden/samenwonenden. Omdat ik uw situatie niet ken (leeftijd e.d.), ben ik ervan uitgegaan dat u beiden 27 jaar of ouder bent en jonger dan 65. Het bedrag voor een bijstandsuitkering is dan € 1239,- per maand (exclusief vakantiegeld). Voor bijvoorbeeld een WAO/WIA/Wajong-uitkering gelden andere bedragen, maar dit zal nooit lager zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over een wao uitkering dat is een uitkering die iemand krijg voor gedeeltelijk arbeidsongeschiktheid. Hierop wordt niet gekort door dat je gaat samenwonen. Dat jij geen inkomen hebt heeft daar niets mee te maken. Mocht je geen werk kunnen vinden kan je tijdelijk een beroep doen op speciale bijstand als je onder de minimum grens komt. Maar je zal net als je partner moet solliciteren naar werk. Je partner voor de rest waarde die hij of zij heeft
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Beste Destiny24,

Het gaan samenwonen heeft geen invloed op de hoogte van de WAO van je partner. Het kan echter zijn dat jullie gezamenlijke inkomen onder het sociaal mininimum valt.

In dat geval heeft je partner mogelijk recht op een toeslag op zijn WAO uitkering ( aanvulling tot aan sociaal minimum ).
Meer informatie over deze toeslag vind je op: http://tinyurl.com/38pskdd

Met vriendelijke groet,

René UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je samenwoont, wordt je medeverantwoordelijk voor je partners inkomen. Als je in je eentje woont en werkloos bent, krijg je bijvoorbeeld een bijstandsuitkering; maar woon je samen en verdient je partner wel genoeg, dan moet hij/zij voor jou zorgen en krijg je niks. Ook als je partner bijvoorbeeld studeert en recht heeft op een lening bij de studiefinanciering, dan moet je partner een lening nemen om jou te onderhouden.

Welke invloed het heeft op je partners wao kan ik niet zeggen, maar jij krijgt waarschijnlijk veel meer geld als je niet samenwoont, dan als je wel samenwoont. Het bedrag dat je samen krijgt als je gezamenlijk bijstand aanvraagt, is nauwelijks hoger dan wat je in je eentje krijgt.
Als je samenwoont en daardoor minder huur betaalt, compenseert dat elkaar redelijk. Ga je samen in een woning wonen waarvoor je per persoon evenveel betaalt als je in je eentje zou betalen voor een kamer, ben je financieel veel beter af als je apart van elkaar woont. Stom, maar waar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding