Mag de huurder afzien van huur?

Ik heb onlangs een overeenkomst bereikt met iemand die een kamer in mijn huis wil huren. Nu ziet deze persoon een paar dagen voor het tekenen én de overdracht af van de huur. Deze persoon biedt aan om één maand huur te betalen, zodat ik op zoek kan gaan naar een nieuwe huurder. Mijn vraag is echter: kan dit zo maar?

Ik heb bewijs dat de persoon akkoord ging met de huur, maakt dit deze afspraak niet ook bindend voor de wet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
tinus1969
6 jaar geleden
Wees blij dat die huurder nog een maand huur wil betalen!
Of die huurder mag afzien weet ik niet; de huurder kan iig meteen weer opzeggen, en rechtszaken kosten meer dan de huur je oplevert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Tinus1969 beste Tinus, bedankt voor je reactie, maar ik ben op zoek naar juridisch advies, niet naar wat jij vindt van het handelen van deze persoon. De huurder is een overeenkomst aangegaan, ik moet dus niet "blij zijn met', dit hoort hij wettelijk te doen.
tinus1969
6 jaar geleden
Het juridische advies is hier: 'de rechtszaak kost meer dan de huur je ooit gaat opleveren'.
paulus811
6 jaar geleden
@sandokan, mee eens. Er is zelfs niet eens een getekend huurcontract, alleen een 'bewijs' dat iemand akkoord gaat met het huren van een kamer. Maar dat bewijs (Een whatsappje? Mailtje?) is natuurlijk nog lang geen contract.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ging de persoon akkoord met de huurprijs of met het huren van de woning? Zonder een contract in te zien, kun je moeilijk akkoord gaan, want wat als de bepalingen in het contract je niet bevallen? Dan zou je niet meer kunnen weigeren? Bij woningbouwverenigingen is de regeling ook zo dat een potentiële huurder die een week voordat het contract wordt getekend (contract is dus wel ingezien) de woning weigert, de eerste maand huur moet betalen als 'boete' voor gemiste huurinkomsten. De persoon hoeft zich niet te houden aan een jaar betalen, omdat er geen contract is getekend. De wet beschermt huurders meer dan verhuurders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat je blij mag zijn met een antwoord. Voor een juridische advies dien je bij een advokaat te zijn. Met informatie van internet kun je wel in de juiste richting gewezen worden, maar wat ik uit de vraag haal is een mondelinge overeenkomstig voor het huren van een woning. En een afzegging op het laatste moment. Dus overeenkomst is op het laatste moment afgezegd en het voorstel is om 1 maand huur te betalen als afkoop van het contract of annuleringskosten. Juridisch is het een vaag gebied, dus het komt meer op een schikking, een bemiddeling of een gang naar de rechter. De normale ruimte is de reguliere opzegtermijn die in het contract staat die niet getekend is en de 1 maand wat het voorstel is. Let op het gaat om de opzegtermijn voor de huur richting de verhuurder.
tinus1969
6 jaar geleden
@paulus811, maar ook zonder schriftelijk huurcontract kan er heel goed een rechtsgeldige huurovereenkomst zijn. Het probleem is bewijs, maar een mondelinge afspraak is genoeg.
paulus811
6 jaar geleden
@tinus1969, omdat het hier tussen twee particulieren gaat (neem ik aan) is een mondelinge overeenkomst waardeloos.
tinus1969
6 jaar geleden
@paulus811, elke mondelinge overeenkomst heeft problemen met bewijskracht. Maar juridisch gezien is zo'n mondelinge overeenkomst 100% rechtsgeldig.

Antwoorden (1)

Als jullie zijn overeengekomen dat de huurder de ruimte accepteert en je kunt dat aantonen (ongeacht of die afspraak schriftelijk of mondeling is), is er sprake van een huurovereenkomst, zie onderstaande link. De huurder kan zich dan niet zomaar terugtrekken. Vraag is echter nog of, en zo ja wat, jullie zijn overeengekomen met betrekking tot de huurperiode en opzegtermijn. Als daar geen afspraken over gemaakt zijn, zal het lastig worden een langere huurtermijn te bedingen.