mag je als voorman iemand laten controleren als diegene ziek is??

ik ben kort ziek geweest omdat ik moest overgeven en hoofd pijn ha en misselijk was en mijn boven lijf zeer deed en ik kreeg van mijn voorman te horen dat hij wou dat de medische dienst bij mij thuis langs kwam om me te controleren omdat hij niet geloofde dat ik ziek was mag dat zomaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan de link niet openen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
andere link: http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/verzuim/spoedcontrole.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag blijft dan wie binnen het bedrijf mag er opdracht voor geven ik dacht dat dat alleen kon als je werkmeester was en geen voorman
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorman, jou directe meerdere mag daar al een verzoek toe indienen, hij is namelijk verplicht om de productie op de werkvloer op peil te houden. Of de werkmeester en / of de arbodienst er mee instemt is vraag twee.

Het beste antwoord

Ja.

Het bedrijf mag de controlerende instantie verzoeken een deskundige poolshoogte te nemen omtrent het al dan niet ziek zijn van een werknemer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht dat het dan een adviserende rol van de medische diens zelf steek proefsgewijs moest maar niet omdat een voorman het zegt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand binnen het bedrijf jou ziekmelding niet vertrouwt mag deze een controle aanvragen, mogelijk dat het intern door 1 persoon doorgegeven wordt naar de arbodienst maar dan nog kan de voorman het verzoek indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal!

Andere antwoorden (1)

Nee en voorwerker is niet bevoegd om jou te laten controleren.
Niemand kan trouwens voor jou bepalen of jij ziek bent.
Degene die dat kan ben jijzelf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Jou voorwerker heeft niets te willen.
Ik denk dat jhij jou onder druk wilde zetten om te komen werken al was het maar in zijn eigen belang.
Misschien omdat hij te weinig personeel had om het werk te klaren.
Geef dit door op je werk want dit mag beslist niet.
Indien hier meerdere mensen zijn door betroffen dan geef het door aan jullie commissie voor veiligheid gezond en welzijn.of de o.r.
doen hoor want dit is ongehoord.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk dan ben ik vanaf morgenochtend voortaan elke dag ziek thuis. lees dit: http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/verzuim/spoedcontrole.html
j5m
11 jaar geleden
Ik doelde op het feit dat een voorwerker niet bevoegd is tot deze uitspraak tegen een medewerker.
Dit is aan de arbodienst.
Als je ziek bent dan ben je ziek.
Niemand kan er in je hoofd kijken wel ervoor maar niet erin.
En als jij dat wilt faken dan denk ik dat jij je zelf niet meer in de spiegel kunt aankijken.
Want dan ben je a sociaal bezig.
Maar dit was ook niet de vraag het gaat over de uitspraak die de voorwerker naar zijn medewerker maakt en dat mag niet.
Bij ons in ieder geval niet.
Je bent er niet toe bevoegd.
ronron1212
11 jaar geleden
De leidinggevende kan dat wel en kan ook aangeven dat er een controle komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We leven in een vrij land waar ieder recht op zijn eigen mening heeft en deze ook mag uiten, dus ook een voorman mag zeggen dat hij de ziekmelding verdacht vond en van plan was een spoedcontrole aan te vragen. Ook zie ik nergens staan dat de voorman heet gezegd dat vraagsteller niet ziek was, hij geloofde niet (mening) dat vraagsteller ziek was.
j5m
11 jaar geleden
Ja ook al is het geloven het kan en mag niet zo zijn dat iemand die totaal onbevoegd is dit mag.
daar is een arbo voor of eventueel een afdelingsmanager die contact kan opnemen met de arbodienst .
maar deze manier van benaderen vind ik ongehoord.
een voorwerker is geen dokter en kan niet zien wat er in iemand omgaat.
Dat weet alleen degene die betroffen is.
Het gebeurt te vaak dat mensen zoals voorwerkers c medewerkers een eigen beleid gaan voeren daarom ook mijn felle reactie.
En geloof mij het gebeurt vaak.
Vooral als zij een beestje op een medewerker hebben lopen.
Om hem een hak te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet waar jij dat verbod op dergelijke opmerkingen kunt vinden, een voorman is nu eenmaal verplicht er voor zorg te dragen dat de productie op de werkvloer optimaal verloopt en bij twijfel aan ongeschiktheid moet hij zelfs zijn verplichtingen richting het bedrijf waar maken en een spoedcontrole (laten) aanvragen. Bij terugkomst van het desbetreffende persoon mag hij gerust aan het persoon mededelen wat zijn vermoedens zijn en van het verzoek tot spoedcontrole op de hoogte stellen, hij dient dit wel te doen in een gesprek onder 4 ogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij doet bij mij niks onder 4 ogen ij bespreekt bij mij alles op de werkvloer niet alleen mijn ziekenverzuim maar ook andere problemen tussen hem en mij
j5m
11 jaar geleden
Heeft schijnbaar nog nooit van privacy gehoord!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval beste Flits 77 wordt hoogtijd dat je met de werkmeester daarover gaat praten.
j5m
11 jaar geleden
Ben ik het helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan word het eens tijd dat ik mijn begeleidster naar mijn werk laat bellen want de werkmeester zit momenteel ook in de ziektewet met de ziekte van crohn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@j5m
TS heeft het er niet over dat zijn voorman langskomt voor controle.... maar dat de voorman iemand van de medische dienst laat komen. En dat mag dus wel. TS schreef:
ik kreeg van mijn voorman te horen dat hij wou dat de medische dienst bij mij thuis langs kwam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@j5m In deze discussies moet je je niet laten leiden door wat je vindt, maar wat je weet en wat je kan aantonen. Deze vraag staat en gaat over wetgeving niet over etiquette/moraal/jouw mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat mij om de wetgeving daarin daar heb ik het meest aan
ik heb inmiddels contact gehad met mijn begeleidster en die heeft naar de maatschappelijke werkster van mijn werk gebeld en die zou volgende week nog even contact met me op nemen ze had deze week geen tijd meer
en dan gaan we in bij zijn van de desbetreffende voorman een gesprek op kantoor aan over waarom hij z'n eigen zo gedraagt op de werkvloer