Rechtszaak gewonnen bedrag onder de wettelijke norm tav hoger beroep kan wederpartij alsnog in hoger beroep?

2 gedupeerden van eenzelfde wederpartij hebben een rechtszaak aangespannen bij 2 verschillende rechters.
Nu heb ik de rechtszaak gewonnen maar de rechter van de andere gedupeerde is het niet eens met de uitspraak van mijn rechter.
Nu krijg ik bericht dat de advocaat wil uitzoeken of hij alsnog in hoger beroep kan gaan.
Is dit mogelijk?
En hoe lang kan een dergelijke kwestie duren?
Inmiddels is er al een deurwaarder voor beslaglegging ingeschakeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In principe staat dat vonnis vast en kan een andere kantonrechter dat niet openbreken.

Omdat het om een bedrag lager dan €1750 gaat kan jouw tegenpartij geen hoger beroep instellen. Dit tenzij hij een tegeneis heeft gedaan dat hoger dan dit bedrag is.

Er staan nog bijzondere rechtsmiddelen open. Een daarvan is het rekest-civiel, waarbij er onder strikte voorwaarden een eerder uitspraak vernietigd kan worden. Dit is het geval als de rechter een uitspraak gedaan heeft op basis van overduidelijk vervalst materiaal.

De ander gewoon rechtsmiddel is een cassatieberoep bij de Hoge Raad. Dit hoogste rechtsorgaan bekijkt de zaak niet opnieuw, maar kijkt of de lagere rechter de wet goed heeft toegepast. Als zij dit vindt, dan doet ze geen inhoudelijke uitspraak, maar verwijst de zaak weer terug naar de lagere rechter die dan opnieuw over de feiten moet oordelen.

Het rekest-civiel heeft geen schorsende werking op de uitspraak, het cassatieberoep weet ik niet precies. Ik weet wel dat deze binnen drie maanden na de betekening (door jouw deurwaarder) ingesteld moet worden. Je deurwaarder kan je vast informeren of een cassatieberoep een schorsende werking heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine correctie op alinea 3: als zij vindt dat de kantonrechter NIET zijn werk goed gedaan heeft, dan vernietigt zij de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Haas, het ligt natuurlijk pas echt vast de termijn voor cassatie voorbij is.