mogen ze op geruchten van anderen zomaar je uitkering stop zetten?

nadat de woningverhuurder een anonieme brief heeft gekregen met bericht dat ik niet meer in mijn huis zou wonen kreeg ik een brief dat ik de huur op moest zeggen en werd er zonder pardon of vermelding na mij toe zomaar de uitkering stop gezet.nu blijkt dat ze niet zelf na zijn gegaan of dit klopt maar heb ik nog steeds geen geld gekregen ondanks dat ze mij vertelde dat ze mijn geld met spoed zouden over maken.kan dit zomaar?

Toegevoegd na 10 minuten:
natuurlijk woon ik in dat huis,zou niet weten waar ik anders heen zou moeten.mijn verhaal is zo zo ik het schrijf hoor snap er zelf niets van anders zou ik hier zeker deze vraag niet stellen.

Toegevoegd na 25 minuten:
de woningbouw heeft dat mij verteld en ik heb een gesprek gehad met hun(ook voor mijn geld mijn)mijn vraag was mogen hun op geruchten afgaan zonder zelf te kijken wat er van waar is?want ik heb aan kunnen tonen dat ik hier woon en niks doe wat niet kan of mag.

Toegevoegd na 53 minuten:
ik woon gewoon daar doe niets wat niet mag en begrijp er zelf ook niets van vandaar mijn vraag ook kan dit zomaar zonder kontrole vooraf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (4)

En, woon je nog in dat huis of ben je werkelijk ergens anders naartoe gegaan?
Zodra je bij een ander intrekt verandert de situatie en dat kan als gevolg hebben dat de huur wordt opgezegd.
En het kan ook betekenen dat er iets wijzigt voor je uitkering.

Maar ik heb het gevoel dat je niet het hele verhaal vertelt, en dan is het moeilijk een oordeel geven over de situatie.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hoe weet je dat de woningbouwvereniging een anonieme brief heeft gekregen? Hebben ze je dat verteld of denk je dat alleen maar? Als ze jou dat hebben verteld, dan ben je toch in gesprek met hen, en kan je alles gemakkelijk uitpraten. Dan is het huis geen probleem meer, want het is door jou blijkbaar gemakkelijk aan te tonen dat je gewoon daar woont.

En waarschijnlijk is door de woningbouwvereniging aan de gemeente doorgegeven dat je een ander adres hebt, en dan zal je daar op dezelfde manier mee in gesprek moeten gaan.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook na al je toevoegingen blijf ik het een onduidelijk verhaal vinden. Om maar even heel kort door de bocht te zijn:
Nee, ze mogen niet zomaar de huur stopzetten.
Nee, ze mogen niet zomaar de uitkering stopzetten.

Maar als 'ze' bepaalde aanwijzingen hebben dat de informatie die ze kregen juist is, dan kunnen ze dat wel. En een anonieme brief... ik denk dat er misschien wel schriftelijke informatie is binnengekomen bij hen, maar dat ze jou niet willen vertellen van wie die brief kwam. Want anonieme brieven worden in eerste instantie niet serieus genomen.
itsme
13 jaar geleden
het lijkt mij dat ze dit eerst hadden moeten controleren.
ze kunnen niet zomaar iemand zonder geld laten zitten.

bij ons is vroeger ook wel eens wat misgegaan met een uitkering, ze dachten toen dat ik dood was, en het was heel moeilijk om mij weer levend te maken.
ze hadden toen een typefout gemaakt in mijn sofi nummer en nou was ik een oude oma die dood was.
toen mijn man belde wat er was hoorde hij dat ik dood was,
na heel vaak bellen is het uiteindelijk goed gekomen
en is ook mijn geld toen met spoed overgemaakt.
13 jaar geleden
Ik vind het een vreemd verhaal dat door een anonieme brief aan je verhuurder uiteindelijk je uitkering wordt stopgezet. Ik denk dat er meer aan de hand is dan dat je ons wil vertellen.
Ten eerste is het zo dat als jij gewoon je huur betaalt de verhuurder niet zomaar je huur kan opzeggen. Het kan zijn dat er een vermoeden bestaat dat jij je woning onderverhuurt, en dat mag natuurlijk niet. Als dat de reden is dat de huur wordt opgezegd lijkt het me dat de verhuurder dat verhaal dan eerst zou moeten controleren. Wat je uitkering hiermee te maken zou ik niet weten. Of krijg je je uitkering van de woningbouwvereniging? Al zou je toch samenwonen met iemand zou je uitkering niet gestopt worden maar krijg je gewoon minder omdat je samenwoont.

Zoals ik al eerder zei: een erg vreemd verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk heeft men op één of andere het manier het vermoeden gehad dat je niet meer woonachtig was op je huidige adres.

Dat kàn het gevolg zijn van, zoals jij zelf al vermoedt, een anonieme brief..maar

Men kan ook bij de uitkering verstrekkende instantie of de woningbouwvereniging al langer het vermoeden hebben dat je niet helemaal overeenkomstig hun voorschriften handelde.

En dat dus die anonieme brief gezien werd als een pure bevestiging van hun vermoedens.

Zelfs kan het allemaal heel toevallig zijn..een samenloop van omstandigheden, dus.

Maar hoe dan ook..als men een sterk of in elk geval een duidelijk vermoeden heeft dat jij de zaak 'bedondert' màg men de uitkering stopzetten.

Het doel hiervan is dat de zaak voor de uitkerende instanties weer helder en duidelijk wordt.

Men legt dus de bewijslast bij jou neer. Dit houdt in dat jij moet bewijzen of aantonen dat jij nog wèl woonachtig bent op dat adres.

En aangezien jij de grootste belanghebbende bent, wil jij daar dan wel voor zorgen, denkt men..terecht..

En je hebt inderdaad gehandeld zoals hun bedoeling was..je bent gaan praten met ze en je hebt hen aldus de noodzakelijke duidelijkheid verschaft.

En je hebt je uitkering weer..Zo is iedereen weer tevreden.

Groet,

Ton