Is een bedrijf verplicht te melden hoe ze aan mijn naam en adresgegevens zijn gekomen? Oftewel de bron?

Een bedrijf heeft mij een factuur gestuurd op mijn woonadres terwijl ze bij mijn weten alleen het werkadres als factuuradres hadden kunnen gebruiken. Ik heb ze nl. nooit mijn woonadres doorgegeven, alleen het werkadres. Ik ben zelf particulier, geen bedrijf. Nu ik wil weten hoe ze dat verkregen hebben zwijgt iedereen in alle talen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt via Google altijd heel makkelijk te vinden tegenwoordig.
Maar hoe bedoel je dat jij een factuur krijgt op een werkadres waar je zelf geen bedrijf bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij bezitten twee huizen waarvan 1 leegstaand. Daar zijn werkzaamheden aan verricht dus dat noem ik voor het gemak het werkadres. De factuur is echter naar het andere pand verstuurd en dat kan niet. Nu wil ik weten hoe zij aan het andere adres komen en nu draaien ze daar erg om heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben ze toch je naam?
Dan is een adres daarbij toch makkelijk genoeg te achterhalen? Ik zou zeggen:
Stuur de rekening terug en zeg dat ie op het andere adres moet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt helaas iets ingewikkelder. Mijn kernvraag is echt uitsluitend of een bedrijf wettelijk verplicht is je te informeren hoe ze aan je persoonsgegevens zijn gekomen. Aan meningen en tips heb ik nu even niets maar evengoed bedankt voor het meedenken!

Antwoorden (1)

Er is geen wet of verplichting om informatie te verschaffen hoe een bedrijf aan jouw adres is gekomen. Privacy is aardig geregeld, door de wet op de persoonsgegevens, maar dit zal niet geregeld zijn.

En als je daarover nadenkt, is dat ook niet zo vreemd. Als jij bij wijze van spreken, een wandelingetje maakt rond je huis, dan is het voor jou ook een fluitje van een cent, om te weten te komen, dat 3 straten verderop, in de Dorpsstraat op nummer 38, P. de Vries woont. Publieke informatie dus, en niets stiekems aan. En er zijn ook telefoonboeken, die iedereen kan inzien.

Maar het is natuurlijk wel ontzettend stom van zo'n bedrijf om daar zo moeilijk over te doen, en in alle talen te zwijgen. Jij wilt als klant die informatie, en als ze zo reageren, verliezen ze klanten. Het bedrijf maakt zich op deze manier verdacht, en dat is helemaal niet nodig. Als ze gewoon vertellen waarom ze die rekening naar dat adres hebben gestuurd, en hoe ze aan je adres zijn gekomen, is er niets aan de hand.

Het is heel simpel: vertel ze als ze zó blijven reageren op je verzoek, dit de laatste keer is, dat je zaken met ze hebt gedaan. En als je echt kwaad bent, en niet opziet tegen allerlei gedonder, dan stuur je die rekening gewoon terug, met de vermelding dat het adres onjuist is.