Valt het onder de noemer "bedrieglijke reclame" dat ik bij Hans Anders meer moet betalen dan het bedrag geafficheerd voor een actie (139€ ipv 59 €)?

Ik heb ingegaan op een reclamestunt van Hans Anders België : 1 bril enkelvoudig voor 59 €, 2 brillen voor 99 €. Maar toen ik mijn bril bestelde zei men dat de glazen moesten verdund worden en dat zou me dan 139 € kosten.
Mag dat, dus de prijs verhogen ook al maak je reclame voor "enkelvoudige bril aan 59 €"? En als het bedrieglijke reclame zou zijn, waar kan ik daarvoor terecht?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bestaat de mogelijkheid wel, om een bril voor die prijs te bestellen? Bijvoorbeeld om toch voor dikkere glazen te kiezen? Of heb jij een forse sterkte, zodat bij jou de glazen veel dikker zijn dan die van de gemiddelde bril?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn van die lokkertjes die steeds meer winkels gebruiken om klanten te werven.
Er is altijd wel iets wat buiten "hun" standaard valt om u meer te kunnen rekenen. U zou dit kunnen melden bij Volt, Test-Aankoop of andere consumenten programma's maar ook bij de FOD Economie. Dit geldt ook voor valse reclame zoals die konijnen van Duracell en dergelijke misleidende en op niets berustende zelf verklarende reclames.
Jammer genoeg geloven mensen dit als ze het maar genoeg te zien of horen krijgen. Bronnen:
- http://www.een.be/programmas/volt/gaan-de-batterijen-van-duracell-%C3%A9cht-langer-mee
- http://www.vlaanderen.be/nl/economie-en-werk/consumentenzaken/klachten/consumentenbescherming-en-bemiddeling
Computoon
11 jaar geleden
Misleidende reclame kun je in Nederland melden bij de Reclamecodecommissie. Maar hoe een soortgelijke instantie in België heet weet ik niet. Die stuntaanbiedingen zijn vaak 'vanaf prijzen'. Als je niet had gekozen voor het 'verdunnen' had je die bril ook voor de lage prijs moeten krijgen, anders zou het inderdaad misleiding zijn geweest. De vraag zou dan zijn, of het glas goed in het gekozen montuur geplaatst had kunnen worden. Dunne glazen worden namelijk geadviseerd bij randloze en titanium monturen. Had je wellicht een randloos of titanium montuur gekozen?

Het beste antwoord

Je zou kunnen zeggen dat "de reclamestunt" een vorm van misleiding is.
Als de winkelier duidelijk vóór de bestelling heeft aangegeven dat de prijs hoger is en waarom, dan is het aan jou om JA of NEE te zeggen tegen het aanbod. Je kunt echter tegen de winkelier zeggen dat je hem houdt aan de eerder genoemde lage prijs. Dan zal hij moeten aantonen dat zijn reclame duidelijke uitsluitingen kende.