Mag ik mijn zelfgemaakte kruidenzalfjes en kruidentincturen zomaar verkopen?

Ik heb zelf een uitgebreide kruidentuin en mij volledig verdiept in de geneeskrachtige werking van kruiden en mij ook gericht op de bereidingswijze van zalven , tincturen, compressen, siropen (hoest ) en aftreksels. Ik heb hier ook een bijsluitertje bij gemaakt. In hoeverre is het toegestaan dat ik volledig natuurlijke zelfgemaakte producten verkoop? onlangs kwam ik tijdens een fietstocht aan de kant van de weg een open stellage tegen met allemaal zelfgemaakte potjes jam. Dit gebeurd ook, dus in hoeverre mag je kruiden te koop aanbieden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dat mag, mits je er geen geneeskrachtige claims bij doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zelf zie ik het probleem ook niet zo, alles is op natuurlijke basis en baat het niet, dan schaadt het ook niet, lijkt me.
Verder vind ik zelf gemaakte potjes jam toch ook niet door de keuringsdienst van waren worden gecontroleerd?
Daarnaast lijkt het mij ook de verantwoordelijkheid van de koper als deze bij mijn zalfjes e.d. wilt kopen. Men weet immers dat ik ze zelf bereid
Ik vroeg me alleen af of er bepaalde wetten zijn, die deze manier van verkopen tegen houdt, vandaar mijn vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verantwoording ligt wel bij jou, niet bij de klant:
http://hallo.kvk.nl/hallo/juridisch/wetten_en_regels/f/144071/t/29004.aspx

Antwoorden (1)

Ik denk dat een zelfgemaakt potje Jam wat makkelijkere verkocht mag worden dan waar jij het over hebt. Je hebt het namelijk over kruiden met een medicinale werking. Ik denk dat je dat niet zomaar op straat mag verkopen, en dit eerst getest zal moeten worden door een specialist.