Is het strafbaar om doelgericht iemand op de openbare weg te filmen?

Ik had me telefoon vast in me hand bij me stuur van me fiets en langs de weg stond een meisje die dacht dat ik der filmde ze shok waardoor ik weer shok van haar ik fietste snel door Ik weet niet of ze voor zo iets naar de politie kan gaan

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Antoni
5 jaar geleden
Filmen op de openbare weg in Nederland is niet strafbaar, ook niet als je doelgericht een bepaalde persoon filmt. Het publiceren van de beelden kan wel worden aangevochten als de betreffende persoon hiertegen bezwaar heeft. Daar komt natuurlijk bij dat het over het algemeen onbeleefd is niet op te houden met filmen als de gefilmde persoon daarom vraagt. Maar in het door jou beschreven geval was zelfs daarvan geen sprake, begrijp ik. Je hoeft dus nergens bang voor te zijn.

Antwoorden (2)

Lijkt me niet. Kijk eens naar de Tour de France, al die mensen langs de weg worden ongewild gefilmd en dat komt ook nog ongekuist op de TV.
Je ziet zo vaak straat-opnamen waar willekeurige mensen voorbij lopen en ook op de TV verschijnen. Het wordt pas vervelend of strafbaar als je haar zou achtervolgen en het alleen op haar gemunt zou hebben. Maak je niet druk.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ze kan der ouders hebben gebeld en dat ze hebben rond gereden hebben om me te zoeken
Ivana
5 jaar geleden
En wat heb je dan verkeerd gedaan? Je hebt toch het recht om te zeggen dat je nergens op uit was? Niet zo bang zijn. Als je voor jezelf weet dat je goede bedoelingen hebt, moet je daar gewoon achter staan. Beleefd blijven en jezelf verdedigen als mensen je ergens van betichten dat niet klopt. Soort levensles voor beginners. :)
Nee, filmen op de openbare weg in Nederland is niet strafbaar, ook niet als je doelgericht een bepaalde persoon filmt. Het publiceren van de beelden kan wel worden aangevochten als de betreffende persoon hiertegen bezwaar heeft. Wie lange tijd een ander lastigvalt door hem of haar steeds weer opnieuw te filmen en ook op andere manieren hinderlijk te volgen, kan van stalken worden beschuldigd. Stalken is wel strafbaar, maar dat deed jij niet.

Overigens is het over het algemeen onbeleefd niet op te houden met filmen als de gefilmde persoon daarom vraagt. Maar in het door jou beschreven geval was ook daarvan geen sprake, begrijp ik.

Je hoeft dus nergens bang voor te zijn.
Antoni