Auto in sloot beland door modder op de weg. Wie is aansprakelijk en wat zijn de verplichtingen voor boeren op het gebied van veiligheid hierin?

Een aantal meter voor de modderpoel begon lagen er flinke klonten modder op de weg. Snelheid al aangepast. Tevens wonen wij al jaren in buitengebied dus zijn altijd voorzichtig. Het bord 'slipgevaar' stond op het punt waar de modderpoel al begonnen was. We zijn begonnen met glijden. uit de bocht stond een tractor midden op de weg, in botsing met een andere auto. Hiervoor moesten wij remmen en zijn daarom de sloot in gegleden. Gelukkig hadden wij onze snelheid al aangepast en is er niemand echt gewond geraakt. Helaas is de auto wel financieel totallos. Feiten: het bord stond niet VOOR de gevaarlijke situatie begon maar er MIDDENIN. Tractor in botsing was degene die de boel kwam schoonmaken. Deze kon niet schoonmaken omdat hij in botsing kwam. Wij reden erg langzaam. Politie weigerde te komen. Er zijn wel andere getuigen. Foto's genomen. Er is contact geweest met de boer die de weg bevuild heeft. 1 persoon heeft na het ongeluk rugklachten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De borden hadden 50 meter voor de vervuiling moeten staan. Hier stonden ze niet dus zit de vervuiler hier al fout.

De vervuiler is ten allen tijde aansprakelijk en kan beboet worden. Ook heeft hij te zorgen voor het schoonmaken van de rijbaan.

In principe is de vervuiler aanleiding van deze slippartij. Hij is dan ook verantwoordelijk/ aansprakelijk.

De politie is verplicht te komen voor een aanrijding in deze omvang. Eventueel zou ik gezegd hebben dat er gewonden waren.

Hopelijk wel schadeformulier ingevuld en de naam van de vervuiler en eventueel ook de namen van de getuigen?

ik zou alsnog naar de politie gaan met de bewijzen en aangifte doen jegens de vervuiler, dan sta je sterker.

Als je Rechtsbijstand hebt, hen ook direct informeren.

De persoon met rugklachten MOET naar de dokter gaan.
Dit om eventueel letselschade te claimen mocht dit nodig zijn.

Al met al geen prettig iets als je dit overkomt.
Maar laat het er vooral niet bij zitten. Jullie staan in je recht, ga overal achteraan en vergeet niets.

Sterkte er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit uw relaas ben ik bang dat u zelf voor de kosten moet opdraaien.

Wetend dat in dit jaar getijde regelmatige veldarbeid gedaan wordt (oogsten) moet de weggebruiker op de zogenaamde landbouwwegen rekening houden met modder en andere ongerechtigheden die van de wielen van de landbouwvoertuigen kunnen vallen.

Deze verontreiniging mag alleen plaats vinden tijdens de landbouwwerkzaamheden, direct na de werkzaamheden dient de verontreiniging opgeruimd te worden.

Uit uw relaas lees ik dat men bezig was met het reinigen van het wegdek, hiermee voldeed de verontreiniger aan de eis die de HR heeft gesteld in haar uitspraak (medio '70er jaren).

Gezien de uitspraak van de HR ben ik bang dat u volledig voor de kosten opdraait, mogelijk dat door inschakeling van jurist er een 50 / 50 verdeling uit te slepen valt.