Kerkgeluid, hoe vaak en op welk tijdstip mag het?

Ik vind helaas geen duidelijk informatie wat het geluid van de kerkklok betreft. Ik woon naast een kerk en vanaf 7 uur 's ochtend! heb je om het "kwartier!" een compleet liedje waardoor de hele woning trilt. Pas na z'n heel liedje begint de bel met de eigenlijk bedoeling: "de tijd aan te geven"
Ik bedoel even een keer om het uur is prima maar 5 minuten-liedjes a 4 keer per uur doet pijn vooral vanaf 7 uur.

In welk wet of verordening kan ik de toegestane tijdstippen en Decibel-waardes vinden?

Ik vond wel dat de kerk recht op heeft de mensen te mess te roepen met de klok, maar dagelijks uren lang en de beiaard hier is helaas ook niet de meest creatieve... .

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
16K

Het beste antwoord

De grenzen hangen inderdaad vooral af van de gemeentelijke regels, normaliter in de APV opgenomen. De gemeentelijke regels dienen dus wel weer voldoende ruimte te bieden aan de vrijheid van godsdienst.

In de Tilburgse zaak vond de Raad van State dat de APV voldoende ruimte bood aan de vrijheid van godsdienst. Deze APV stelt overdag geen beperking aan gelui maar maximeert het geluidsniveau tussen 23u en 7u30 tot een geluidsniveau van 10dB(A) boven de normen uit het Activiteitenbesluit en 10 dB(A) boven het referentieniveau van de omgeving.

Het geluidartikel met waarden uit activiteitenbesluit zoals dat gold op dat moment vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan.
Helaas zal nog enig verder werk nodig zijn om hieruit te kunnen concluderen of "jouw" beiaardier al dan niet buiten de perken treedt.

Andere antwoorden (2)

Dat kan per plaats verschillen.
Het hoe vaak en hoe luid luiden van kerkklokken is geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn wel wat regels voor.

Als het gaat om het oproepen van mensen voor een viering in de kerk: dat mag in principe altijd, dit volgt uit de grondwettelijke vrijheid van godsdienst. Wel kan de gemeente grenzen stellen aan het volume van de klokken en de tijdsduur van het luiden.

Helaas wordt daar wel eens misbruik van gemaakt door de gemeente. In Tilburg (beslist geen klein dorp, ook al verkeer op straat 's morgens en mensen die naar hun werk gaan) luidde geruime tijd een kerkklok dagelijks op werkdagen 's morgens om 07.15 precies een minuut lang om de mensen op te roepen voor de viering van 07.30 uur. Na een hoop juridisch gedoe moest dit 07.30 uur worden. Dit is natuurlijk een vorm geweest van 'pastoortje pesten'. Het kerkbestuur heeft niet meer de moeite genomen om het tot de Hoge Raad te brengen, dat zou natuurlijk ook weer geld gekost hebben dat een betere bestemming kon krijgen.

Ander klokgelui (uurslagen, beiaards e.d.) is te regelen via de Algemene Plaatselijke Verordening. Daar kan de gemeente over beslissen.
Computoon