Wat zijn de regels betreft het aantal keren trouwen en scheiden in Nederland?

Mag je als persoon onbeperkt trouwen en scheiden? En hoeveel tijd moet er overheen gaan tussen het getrouwd zijn en het scheiden en opnieuw trouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
18.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel Willeke Alberti maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb haar nummer niet :)

Het beste antwoord

In Nederland zijn geen richtlijnen over het aantal maal dat een persoon in zijn/ haar leven mag trouwen. Het mag uiteraard natuurlijk wel met slechts 1 persoon tegelijk zijn.

Je kunt pas trouwen op het moment dat de scheiding door de =rechter is uitgesproken en bij de GBA is geregistreerd. Zodra dat gebeurd is kun je onmiddellijk weer trouwen.

Toegevoegd na 9 minuten:
En trouwen is zelfs voor enkele uren (de rechter moet wel alsnog de scheiding uitspreken, dus daar gaat altijd een paar dagen/ weken overheen) mogelijk, maar dan wordt het wel een kostbare grap.
Volgens mij kent het Nederlandse systeem niet de mogelijkheid om, indien eenmaal getrouwd, het huwelijk binnen een x aantal dagen nietig te verklaren als je er toch achterkomt dat je niet had moeten trouwen. Maar hier ben ik niet volledig zeker van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het nietig verklaren: dat kan in Nederland, maar inderdaad niet vanwege 'oeps, foutje'. Een huwelijk kan nietig worden verklaard als het huwelijk wettelijk gezien niet had mogen plaatsvinden, bijvoorbeeld als één van de parters al getrouwd is, één van beiden minderjarig is, of als de echtgenoten naaste familie blijken te zijn. Als een huwelijk nietig wordt verklaard, wordt het geacht nooit te hebben bestaan. De partners hebben dan geen claim op elkaar wat betreft gemeenschap van goederen (die heeft dan officieel nooit bestaan) of alimentatie, en eventuele uit het huwelijk voortgekomen kinderen zijn niet automatisch erkend door de vader. In de praktijk zal dit vooral voorkomen met in het buitenland geboren partners of mensen die eerder in het buitenland een huwelijk zijn aangegaan. Leeftijd, burgelijke stand en familiebanden zijn over het algemeen goed geregistreerd in Nederland.

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, je mag zo vaak trouwen als je wilt, zolang je maar niet met meerdere personen tegelijk getrouwd bent.

Het maakt niet uit hoe lang het huwelijk duurt. In feite kun je een dag na je huwelijk de scheiding al aanvragen.
Wat betreft het opnieuw trouwens, er moet minimaal 14 dagen tussen ondertrouw en echt trouwen zitten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ondertrouw