Waarom heeft bij een executie door schutterspeloton 1 soldaat losse flodders en de rest schiet met scherp?

Gelezen op CBS news, ze willen weer iemand doden met het executiepeloton

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een vuurpeloton, een groep mensen (vaak soldaten) die tegelijkertijd op het slachtoffer schieten. Geen enkel lid van het vuurpeloton kan het leven van de veroordeelde redden door niet te schieten. Soms wordt een van de geweren met een losse flodder geladen. De leden van het peloton weten dat, maar er wordt niet verteld in welk geweer hij zit. Hiermee wordt het makkelijker voor de leden van het vuurpeloton om deel te nemen, omdat ieder lid de kans heeft naderhand te geloven dat hij persoonlijk niet een dodelijk schot heeft afgevuurd.

Volgens mij heb je het verkeerd gelezen en is er slechts één die met scherp kan schieten. De rest is losse flodders. Zo weet niemand wie het slachtoffer echt gedood heeft, wat voor diegenen die moeten executeren wel prettiger is.

Volgens mij heeft hij het goed gelezen. Met slechts 1 echte kogel is de kans op overleven veel te groot. Er word op de borst geschoten. Als degene met de echte kogel niet schiet of zijn wapen hapert of een of andere reden waardoor zijn kogel zijn doel niet treft dan is de kans op overleven te groot. En ookal is er maar een losse flodder dan nog is de dodelijke schutter nog niet te achterhalen. Je reden klopt echter wel. De losse flodder dient voor het niet te kunnen achterhalen wie de moordenaar is. Heeft iedereen een echte kogel dan is de dodelijk kogel alsnog nauwelijks te achterhalen maar dan geldt al snel het mede plegen ! Dan doe je het samen. Het is ook zo dat de familie niemand (van de schutters) kan aanspreken als achteraf blijkt dat de geexcuteerde onschuldig blijkt te zijn.

Het is emotioneel zwaar om iemand te moeten executeren. Daarom krijgt er een uit het vuurpeleton losse flodders, zodat je jezelf kunt troosten met het idee dat jij het misschien wel niet was die de dodelijke kogel hebt afgevuurd. Persoonlijk lijkt het me onzin, maar goed, er zal wel over nagedacht zijn. Overigens kan ik me niet voorstellen dat ze in deze moderne tijden nog zoiets overhoop gaan halen. Je belast een groepje mensen daar toch flink mee.

Het is inderdaad net andersom: er is er maar een die een echte kogel in zijn geweer heeft, de rest heeft losse flodders. Zo weet na afloop niemand wie nou daadwerkelijk de executie heeft voltrokken, vermoedelijk om te voorkomen dat er naderhand iemand in gewetensnood kan komen.

Als je de bronvermelding goed leest, die verwijst naar wikipedia, dan staat er dat beiden manieren mogelijk zijn. Dus het kan zo zijn, dat er 1 losse flodder is, en de rest met scherp, en het kan dus ook zijn, dat alles met scherp schiet, en 1 persoon met een losse flodder. Of iedereen schiet met scherp, dat kan ook uiteraard. Als iedereen met losse flodders schiet, dan kan ook eventueel iemand overlijden, bijvoorbeeld door een hartstilstand, van schrik of angst, alleen persoonlijk denk ik, dat zoiets niet de bedoeling is van de executie..

Omschrijving Het schieten gebeurt door een vuurpeloton, een groep mensen (vaak soldaten) die tegelijkertijd op het slachtoffer schieten. Geen enkel lid van het vuurpeloton kan het leven van de veroordeelde redden door niet te schieten. Soms wordt een van de geweren met een losse flodder geladen. De leden van het peloton weten dat, maar er wordt niet verteld in welk geweer hij zit. Hiermee wordt het makkelijker voor de leden van het vuurpeloton om deel te nemen, omdat ieder lid de kans heeft naderhand te geloven dat hij persoonlijk niet een dodelijk schot heeft afgevuurd. Nu is het wel zo dat een ervaren schutter het verschil kan voelen tussen de terugslag van een echte kogel en een losse flodder (die van een losse flodder is veel minder krachtig), maar in de praktijk blijkt dat er een sterke psychologische druk is om geen aandacht te besteden aan de terugslag. Veel leden van een vuurpeloton blijken bovendien naderhand de terugslag als niet krachtig te hebben ervaren. Ook kan het zo zijn dat er maar één geweer is met een kogel en de rest met een losse flodder.[bron?] Het komt wel eens voor dat een schutter weigert aan het vuurpeloton deel te nemen, maar in veel situaties (onder andere tijdens de Duitse bezetting) was de consequentie dat hij zelf tussen de veroordeelden plaats moest nemen. Natuurlijk kan een schutter zijn geweten ook zuiver houden door opzettelijk mis te schieten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fusilleren

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100