Mag een overtocht met ferry als pauze worden gezien voor beroepschauffeurs?

De werktijden van een beroepschauffeur worden door de wetgever beschermd. Mag een werkgever een overtocht op een ferry/pont als pauze rekenen of moet dat worden beschouwd als arbeidsuren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de chauffeur niet achter het stuur blijft zitten, dan kan die tijd worden aangemerkt als rusttijd.

Niet als werktijd en niet als pauzetijd, maar als beschikbaarheidstijd. Niet alle tijd waarin de chauffeur aan het werk is, telt mee als arbeidstijd. Arbeidstijd is namelijk niet hetzelfde als diensttijd. Diensttijd omvat naast arbeidstijd ook pauzes, tijd als bijrijder en beschikbaarheidstijd. Beschikbaarheidstijd is voorziene wachttijd waarbij de chauffeur niet aan zijn wagen gebonden is, bijvoorbeeld de tijd op een ferry of op een trein of tijdens een (nationaal) rijverbod. Deze tijd telt niet mee als arbeidstijd, net als de tijd die doorgebracht wordt naast de bestuurder in het kader van dubbele bemanning.

Bronnen:
http://www.socialeinnovatietransport.nl/to...

Zoals de vraag gesteld wordt, kan deze absoluut niet eenduidig worden beantwoord. Daarvoor is deze materie te gecompliceerd. De vraag alleen al bevat de termen ferry en pont. Twee niet te vergelijken vaartuigen met totaal verschillende arbeidsvoorwaarden. Een ferry of veerboot is de term voor een schip dat twee zeehavens met elkaar verbindt. Met veerpont wordt een vaartuig bedoeld dat een verbinding vormt tussen twee oevers van een vaarwater, dat kan een rivier, een meer of een kanaal zijn. De vaartijd van een ferry is ongeveer 12 uren, de vaartijd van een veerpont kan liggen tussen de bv tien minuten tot drie uren. Bij de overtocht van bv IJmuiden-Hull dient de chauffeur de wagen te verlaten. Bij een overtocht per ferry is er geen sprake van ferry oprijden administratie verzorgen, in- en uitchecken en weer achter het stuur. Bij de overtocht 'snachts dient er het normale aantal uren te worden gerust - geslapen in de toegewezen hut. De rij- en rusttijden voor Calais zijn verruimd omdat chauffeurs in de problemen komen door de lange wachttijden voor de overtocht naar Engeland. Chauffeurs die door de stakingen bij de kanaaltunnel en ferrydiensten niet aan de voorgeschreven rij- en rusttijden kunnen voldoen, krijgen voor 30 dagen, vanaf 30 juli een vrijstelling voor overtredingen. Chauffeur moet aantonen dat de overtocht is gemaakt en het moet commercieel goederenvervoer zijn. Hier geldt dus een aanpassing van welke uren onder arbeidsuren vallen. Bij een overtocht met de veerboot van bv Harlingen - Terschelling met een vaartijd van hooguit drie uren gelden overeenkomsten die in het arbeidscontract zijn vastgelegd. Ook hier geldt dat chauffeurs die door wachttijden grote vertragingen oplopen er ook rekening mee moeten houden dat zij na de overtocht direct de verplichte bv. de dagelijkse rust nemen. De werkgever van beroepschauffeur en de beroepschauffeur zelf dient op de hoogte te zijn, zich in ieder geval op de hoogte te stellen, van de arbeidstijdenrichtlijn wegvervoer zoals die op hun specifieke vervoersbedrijf van toepassing is. Welke uren als arbeidsuren worden beschouwd kan per vervoersgroep totaal verschillend zijn. Toegevoegd na 13 minuten: De tijd waarin de werknemer met het voertuig op een veerboot aanwezig is, is beschikbaarheidstijd. Bv. de wachttijd aan de grens.Is deze tijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend. Is deze tijd vooraf niet bekend, zoals een wachttijd voor het laden of lossen, wordt dit wel als arbeidstijd gerekend.

Bronnen:
http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/...

De chauffeur dient tijdens het ferry overtocht gewoon door betaald te worden. Vooral bij de korte overtochten. Want hij blijft verantwoordelijk voor zijn voertuig en kan zijn tijd niet vrij besteden. Want in theorie kan de boottocht korter duren of dient het voertuig verplaatst te worden tijdens de rit. Aan de ander kant kan de chauffeur zich wel ontspannen en telt de tijd op de ferry niet als rijtijd. Natuurlijk is het geven en nemen en zal in de praktijk een vergoeding afgesproken worden voor de overtocht. Want voor de extreem lange overtochten van meer dan een dagdeel is er maatwerk nodig. En zal gevraagd worden om de wettelijke pauzetijden en rusttijden af te stemmen op de ferrytijden. En zal ook gevraagd worden om tijdens de ferry overtocht indien mogelijk de maaltijd te nuttigen en papierwerk te doen. Ook kan tijdens de overtocht werkoverleg gepleegd worden. De ferry overtocht telt als standby uren. Het feit dat je niet van de ferry af kunt telt mee. Het is vergelijkbaar met een bijrijder. En een vrachtautochauffeur op een ferry is soms meer een extra bemanningslid op de ferry qua rechten dan een normale opvarende. Kortom de werkgever mag het niet zomaar als onbetaalde pauze aanrekenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100