deurwaarder voor minderjarige, mag dit?

Ik ontving zojuist een brief van een gerechtsdeurwaarder ivm een openstaande rekening bij de bieb van mijn minderjarige dochter. Mag dit zomaar aan een minderjarige worden gestuurd? Ze maakt schulden en moet ze betalen, maar een gerechtsdeurwaarder? Voor een minderjarige?

Ik ben uiteindelijk aansprakelijk, maar de brief van de gerechtsdeurwaarder is gericht aan mijn dochter. Wat als ik nu de hoofdsom betaal en de deurwaarderskosten niet? Die zijn immers niet aan mij geadresseerd. Kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jij bent de wettelijke vertegenwoordiger van je dochter en zolang ze minderjarig is, wordt ze verondersteld jouw toestemming te hebben voor alle financiële verplichtingen die ze aangaat. Daar horen ook boetes en schulden bij. En aangezien de kaart op haar naam geregistreerd staat, is het niet meer dan logisch dat daar de rekening heen wordt gestuurd. Om mij onbekende redenen zijn die blijkbaar niet bij jou aangekomen, dus een gesprek met je dochter lijkt me het eerste wat je moet doen. En ja, de deurwaarder - want zo ver heeft ze het blijkbaar laten komen - heeft alle recht dat geld te komen halen als de vordering aan hem is uitbesteed en terecht is. Als je dochter zelf geen geld heeft, ben jij -wederom- er voor verantwoordelijk dat de betaling gedaan wordt. De kans dat je je hier uit kunt draaien is HEEL gering, maar je kunt natuurlijk altijd een balletje opgooien. Ik denk echter dat ook de deurwaarder verwijst naar je dochter. Ze is blijkbaar oud genoeg om rekeningen en aanmaningen weg te moffelen, dus geen zes of acht meer. Dan zou je je daar nog achter kunnen verschuilen, maar dan had je al veel eerder de rekeningen gezien. Ik vrees dat dit toch een (duur?) stukje financiële opvoeding wordt. Toegevoegd na 2 minuten: Nog één kanttekening : je zegt er niet bij wat voor vordering het is, en of het een boete betreft , en hoe oud je dochter is. Voor boetes zijn de ouders bij minderjarigen maar beperkt aansprakelijk, en wordt gekeken naar de financiele draagkracht van het kind en niet van de ouder. Daar zou je met de deurwaarder zeker even over in conclaaf moeten. https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/schulden-en-incasso/aansprakelijkheid-kinderen

U bent inderdaad in principe aansprakelijk voor de kosten die uw kinderen maken tot hun 21ste levensjaar. Echter, afhankelijk van hun leeftijd, dienen ze in eerste instantie zelf aan gesproken te worden op de overeenkomsten die ze aangaan en niet nakomen. Het is dus volledig correct dat de deurwaarder in eerste instantie uw kind aansprakelijk stelt ook als is deze nog minderjarig. Het betalen van enkel de hoofdschuld zal onvoldoende zijn daar de bibliotheek de vordering uit handen heeft gegeven en de gerechtsdeurwaarder (incassobureau) de inning van de schuld op zich heeft genomen. Toegevoegd na 4 minuten: Vind het wel vreemd dat de bibliotheek u of uw kind schriftelijk op de hoogte heeft gebracht van het openstaan van een "grote" schuld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100