deurwaarder voor minderjarige, mag dit?

Ik ontving zojuist een brief van een gerechtsdeurwaarder ivm een openstaande rekening bij de bieb van mijn minderjarige dochter. Mag dit zomaar aan een minderjarige worden gestuurd? Ze maakt schulden en moet ze betalen, maar een gerechtsdeurwaarder? Voor een minderjarige?

Ik ben uiteindelijk aansprakelijk, maar de brief van de gerechtsdeurwaarder is gericht aan mijn dochter. Wat als ik nu de hoofdsom betaal en de deurwaarderskosten niet? Die zijn immers niet aan mij geadresseerd. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
om hoeveel geld gaat het? en waarom is het niet eerder betaald? rekening bibliotheek is over het algemeen niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij doet dat er niet zoveel toe. Het totaalbedrag is in ieder geval hoog genoeg om te zeggen dat ik dat domweg niet heb.
TurfGraver
7 jaar geleden
U blijft verantwoordelijk voor de minderjarige.
Ook voor voor post geadreseerd aan deze minderjarige.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop niet dat ze een bibliotheekboek is kwijtgeraakt.....daar vragen ze absurde bedragen voor, veel hoger dan voor een nieuw boek. En met incassokosten zit je zo aan een paar HONDERD euro. Ben ooit, jaren 80, een bibliotheekboek van toen nog geen tientje (gulden) verloren (gewoon een pocket, maar dan me een harde bibliotheekkaft), en dat grapje heeft me indertijd 50 gulden gekost......was ik ook krap 16. :-(

Antwoorden (2)

Jij bent de wettelijke vertegenwoordiger van je dochter en zolang ze minderjarig is, wordt ze verondersteld jouw toestemming te hebben voor alle financiële verplichtingen die ze aangaat. Daar horen ook boetes en schulden bij. En aangezien de kaart op haar naam geregistreerd staat, is het niet meer dan logisch dat daar de rekening heen wordt gestuurd. Om mij onbekende redenen zijn die blijkbaar niet bij jou aangekomen, dus een gesprek met je dochter lijkt me het eerste wat je moet doen.

En ja, de deurwaarder - want zo ver heeft ze het blijkbaar laten komen - heeft alle recht dat geld te komen halen als de vordering aan hem is uitbesteed en terecht is. Als je dochter zelf geen geld heeft, ben jij -wederom- er voor verantwoordelijk dat de betaling gedaan wordt.

De kans dat je je hier uit kunt draaien is HEEL gering, maar je kunt natuurlijk altijd een balletje opgooien. Ik denk echter dat ook de deurwaarder verwijst naar je dochter. Ze is blijkbaar oud genoeg om rekeningen en aanmaningen weg te moffelen, dus geen zes of acht meer. Dan zou je je daar nog achter kunnen verschuilen, maar dan had je al veel eerder de rekeningen gezien.

Ik vrees dat dit toch een (duur?) stukje financiële opvoeding wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog één kanttekening : je zegt er niet bij wat voor vordering het is, en of het een boete betreft , en hoe oud je dochter is. Voor boetes zijn de ouders bij minderjarigen maar beperkt aansprakelijk, en wordt gekeken naar de financiele draagkracht van het kind en niet van de ouder. Daar zou je met de deurwaarder zeker even over in conclaaf moeten.

https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/schulden-en-incasso/aansprakelijkheid-kinderen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben ook bang dat dit een duur stukje financiële opvoeding wordt. Ik hoopte nog dat het bedrag wat naar beneden kon worden geschroefd, maar zal het volledig betalen dus.
En dochterlief? Ja, die mag het met klussen in en rond huis terug gaan betalen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik mis het stukje waar kinderen zelf aansprakelijk kunnen worden gehouden voor aankopen van kleinere zaken, bijvoorbeeld het aangaan van een lidmaatschap van een bibliotheek van een 16 jarige en de gevolgen uit niet nakomen van de verplichtingen uit die overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om een boete van een niet ingeleverd bieb-boek. Mijn dochter is 14 jaar. Boetekosten zijn € 23,-. Incassokosten: €40,-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@THeo ; dat heb ik in de toevoeging en bij de laatste link gezet. Hoe dat precies gaat in het geval van een bibliotheekabonnement (het abonnement zelf is gratis, maar tot op een bepaalde leeftijd moeten de ouders dat afsluiten en dat verschilt ook weer per bibliotheek) heb ik zo 123 nergens kunnen vinden. En aan dit topic op dit forum te zien, zijn ze er bij de bibliotheek ook nog niet helemaal uit....(al is dit in Belgie).
http://kenniskantoor.be/group/vragen/forum/topics/openstaande-bedragen?page=1&commentId=6318315%3AComment%3A145785&x=1#6318315Comment145785
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Incassokosten zijn niet in balans met de openstaande posten. Hier bestaat regelgeving over.
U bent inderdaad in principe aansprakelijk voor de kosten die uw kinderen maken tot hun 21ste levensjaar.

Echter, afhankelijk van hun leeftijd, dienen ze in eerste instantie zelf aan gesproken te worden op de overeenkomsten die ze aangaan en niet nakomen.

Het is dus volledig correct dat de deurwaarder in eerste instantie uw kind aansprakelijk stelt ook als is deze nog minderjarig.

Het betalen van enkel de hoofdschuld zal onvoldoende zijn daar de bibliotheek de vordering uit handen heeft gegeven en de gerechtsdeurwaarder (incassobureau) de inning van de schuld op zich heeft genomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vind het wel vreemd dat de bibliotheek u of uw kind schriftelijk op de hoogte heeft gebracht van het openstaan van een "grote" schuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die eerste zin klopt niet. De onderhoudsplicht geldt tot 21 jaar, dat betekent NIET dat je tot die leeftijd als ouder verantwoordelijk bent voor eventuele schulden. Vanaf 18 jaar zijn ze daar écht zelf voor verantwoordelijk, en zelfs onder de 18 hangt het nog af van de precieze omstandigheden of de ouders ook volledig aansprakelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, voor schulden ben je vanaf hun achttiende al niet meer aansprakelijk. Alleen voor hun kosten van levensonderhoud. die schuld nemen ze in de praktijk (als de ouders niks betalen) mee tot ze 21 zijn, en dan mogen ze het helemaal zelf gaan uitzoeken. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bibliotheekabonnement kan benodigd zijn voor een studie, op die wijze kan het dan onder het levensonderhoud vallen. De discussie omtrent wat wel en wat niet onder levensonderhoud valt is zeer rekbaar.