Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer is de dienstplicht afgeschaft?

in nederland en wanneer in belgie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
21.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Nederland is de dienstplicht niet afgeschaft maar opgeschort. Sinds 1 mei 1997.

Toegevoegd na 2 minuten:
In België is door een wet van 31/12/1992 de militaire dienstplicht afgeschaft voor mannen geboren vanaf 1/01/1975 of voor hen die zijn geboren voor die datum maar die tot dezelfde lichting toebehoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgeschaft is het helaas niet in Nederland, gelukkig kreeg ik in '97 een brief op mijn deurmat waarin stond dat ik de oproep die ik een jaar daarvoor kreeg mocht verscheuren maar nog wel dienstplichtig ben in tijden van oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@socialdefect dat staat ook in mijn antwoord. Mij zal het worst zijn, ik kan alleen worden opgeroepen voor buitengewoon vervangende dienst.

Andere antwoorden (1)

De dienstplicht is niet afgeschaft maar opgeschort. Je hoeft niet meer verplicht op te komen maar indien de situatie het noodzakelijk maakt zal er toch een oproep op de deurmat vallen.

Wat mij betreft mag de ouderwetse dienstlicht weer worden ingevoerd zodat de huidige jeugd tenminste nog enige vorm van disipline en respect krijgt aangeleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad terug naar de dienstplicht. Afgelopen met chips/cola nuttigende msn'rs. Wat de huidige ouders na-toelaten wordt daar wel bijgebracht! +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding