Welke positie heeft de woningbouwvereniging t.o.v. andere eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren?

Het appartementencomplex waar ik woon, bestaat voor een deel uit koop- en voor een deel uit huurwoningen. De huurwoningen worden verhuurd door een woningbouwvereniging. Tijdens de vergaderingen van de VvE is er ook meestal iemand aanwezig van de woningbouwvereniging. Heeft de woningbouwvereniging binnen de VvE dezelfde rechten en plichten als de overige eigenaren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
9 jaar geleden
+ Goeie vraag want door de verkoop van woningen binnen complexen/gebouwen van woningbouwverenigingen doet zich dit steeds meer voor.
Antoni
9 jaar geleden
Tommy78, een appartementencomplex met deels koopwoningen en deels huurwoningen heet een uitpondproject of een gemengd complex. Meestal is het doel van de woningbouwvereniging om op termijn ook de (overgebleven) huurwoningen te verkopen. Als je googlet met het woord "uitpondproject" vind je hierover veel interessante informatie, bijvoorbeeld op deze website http://www.corporatienl.nl/gemengde-complexen-knelpunten-en-oplossingen/.

Het beste antwoord

Ja die heeft precies dezelfde rechten en plichten.
Maar omdat deze partij een groot aantal stemmen vertegenwoordigd kan deze makkelijker een stemming tijdens de vergadering naar zijn hand zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Als jullie complex bv uit 100 woningen bestaat en er zijn 40 huurwoningen dan heeft de woningbouwvereniging 40/100 stem, terwijl de ander bewoners maar 1/100 stem hebben. Als meer dan de helft van de woningen huurwoningen zijn heeft de WBV altijd al meer dan de helft van de stemmen (en heb je als VVE dus eigenlijk altijd maar te doen wat de WVB wil).