Mag een jongen ongevraagd een foto maken van een meisje op school?

Laatst was ik dus in de hal van school aan het wachten op de bel. Maar er kwam dus een jongen bij staan. Een héél irritant klasgenootje van me. Hij begon dus zomaar te fotograferen en nadat ik netjes vroeg om ze te verwijderen weigerde hij. Ook nadat ik het op een minder nette manier vroeg weigerde hij nog steeds. Hij begon te zeggen dat het een openbare ruimte is en dat hij foto's van mij mocht schieten wanneer hij maar zou willen. Ik begon te dreigen dat ik naar de team-leider zou gaan, maar nadat andere , jongens, klasgenoten zeiden dat het inderdaad op een openbare ruimte, school, mocht zonder mijn toestemming nu vraag ik dus jullie hulp. Mag ik op school dus door een mede leerling zomaar gefotografeerd worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (5)

Nee dit mag niet natuurlijk!
Hij mag misschien wel niet eens fotos maken van de school want een schoolgebouw is geen openbaar gebouw. Alleen de mensen die er wat te zoeken hebben mogen er naar binnen (leraren, leerlingen eventueel ouders enz.)

Je mag dus niet zomaar op de foto gezet worden, ook niet in een openbaar gebouw. Dus je hebt alle recht om hem te verzoeken de fotos te verwijderen, desnoods met behulp van de team leider.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over dat laatste... denk je nou echt dat het zin heeft om naar een teamleider te gaan? De fotomaker kan de foto allang op een social medium gezet hebben, of naar z'n mail hebben doorgestuurd. Je kunt het beter gewoon negeren.
rose
11 jaar geleden
In de openbare ruimte is fotograferen wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het volkomen met dit antwoord eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
school is niet openbaar rose....
rose
11 jaar geleden
Pelle, de reactie is op "Je mag dus niet zomaar op de foto gezet worden, ook niet in een openbaar gebouw." uit het antwoord.
Nee, dit is in een besloten ruimte niet toegestaan:

"Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd"

(art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel)

Op straat mag je wel ongevraagd gefilmd of gefotografeerd worden. Het is dan wel weer verboden dit zonder toestemming te publiceren (met de nodige uitzonderingen)

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

Toegevoegd na 2 uur:
Van kattebelletje (in de reacties):

Hier is de tekst uit het Wetboek voor Strafrecht:
Link naar website: http://wetboek.net/Sr/139f.html
Link naar mobiele site: http://wetboek.mobi/Sr/139f.html
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het volkomen met dit antwoord eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, +1. Hier is de tekst uit het Wetboek voor Strafrecht:
Link naar website: http://wetboek.net/Sr/139f.html
Link naar mobiele site: http://wetboek.mobi/Sr/139f.html Laat het hem maar lezen;)
rose
11 jaar geleden
Dank je, ik zet het bij m'n antwoord...
Naar mijn idee valt dit onder portretrecht. Buiten dat het irritant is mag hij volgens de wet foto's maken, publiceren is een ander verhaal.

Zie : "De regels

Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. "

Het heeft dus zelfs niets met de openbare ruimte te maken. Het foto's nemen mag dus wel, maar het irritante gedrag kun je wel beschouwen als inbreuk op je privacy. Mocht hij het blijven doen, zou ik inderdaad naar de teamleider gaan om het te bespreken. Jou reactie doet hem waarschijnlijk aanwakkeren, maar daarom hoef je echt niet alles te pikken. Helpt terugfotograveren niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
In mijn antwoord kun je nota bene lezen volgens welk artikel het verboden is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hoeft niet zo'n toon aan te slaan. bovendien kwam jou antwoordt bijna tegelijk met de mijne en heb ik de jouw dus niet gelezen voor de mijne.
rose
11 jaar geleden
Nou ja, er zat een half uur tussen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@dees +?? waar dan? ;-) @roos
niet aanvallend bedoeld, maar bij het plaatsen zit er misschien een half uur tussen, maar dit zegt m.i niets over de tijd waarin iemand een antwoord fabriceert, en ondertussen info opzoekt/verwerkt in een antwoord. 't is maar een mogelijkheid (kan zelf erg lang doen over een tekst, en dat pakt nu en dan best vreemd uit zoals ik achteraf pas ontdek) C+, maar m.i. ook verdiend vanwege het advies w.b. de irri fotograaf buiten de wet om ;-)
waarom netjes vragen, en niet zo duidelijk dat deze lozer voor schut staat bij zijn maatjes met het zogenaamde stoere gedrag?

feit:
het schieten van plaatjes, een rare tekst erbij, het maken van filmpjes is gewoon klote. ze kunnen het net op (you tube, facebook, hyves, etc) en zijn niet makkelijk weer te verwijderen.

misschien ben je niet zo direct om die knuppel duidelijk aan zijn verstand te brengen dat jij niet de persoon bent waar men plaatjes van kan maken, maar ik zou het zeker melden op school!! wel voor jezelf opkomen hoor!!!

of de wet nu wel of niet toepasbaar is, en welke wet dit is, dat doet helemaal niet ter zake! (dat is pas boeiend als je gerechtelijke stappen wil nemen)

wat belangrijker is: huisregels/gedragsregels van de school.
deze zijn wel toepasbaar op de lozer.
wellicht staat er niets iets in over het maken van een foto, maar wel over het gedrag naar elkaar in het algemeen.

dit geeft het foto knuppeltje meer duidelijkheid dan de wet zelf ;-)

er zijn geen duidelijke bepalingen die aangeven wanneer men precies spreekt over portretrecht, en wanneer over inbreuk op de privacy.

vaak gaat het over het plaatsen/gebruiken van het materiaal, maar ook het #maken# van een foto #kan# vallen onder inbreuk op de privacy

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat de antwoorden hierboven niet kloppen met de werkelijkheid. Ondanks dat een school een besloten gebouw is, blijft jet gebouw wel openbaar. In de wet voor de Journalistiek staat dat in deze gebieden gefilmt en gefotografeerd mag worden, mits voor Journalistieke uiting vatbaar. Dat betekent dat je geen opnamens mag maken an bv priveedomein van school.