Iemand reed mij aan en deed net of 112 gebeld was. Dat bleek later niet zo, maar ik heb wel letsel. Wat zou ik nu moeten doen?

Iemand reed mij aan, belde 112 (zogenaamd!!), zei: Geen ambulance beschikbaar en u mag niet naar EHBO. Veel later bleek been lelijk gebroken. Wat nu?

Werd pas na 2 weken geopereerd. Ook huisarts dacht dat mijn been alleen maar zwaar gekneusd was.
Ben na de operatie bijna 3 maanden in verpleeghuis opgenomen geweest voor revalidatie. Kan nog niet los lopen, slechts af en toe klein stukje met 2 krukken.
Heb ook nog veel pijn.
Mijn rechtsbijstandverzekering vind het niet nodig om deze persoon aan te klagen wegens nalatigheid en het liegen over het (niet) bellen van 112.
Ik voel me behoorlijk in de steek gelaten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: mijn rechtsbijstandverzekering vindt het niet enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

je rechtsbijstand verzekering vind t niet nodig....
dat is niet aan hun om dat te bepalen
jij hebt letsel opgelopen en daarvoor moet je worden betaald
verschrikkelijk erg wat er is gebeurt..
ga als de bliksem een advocaat raadplegen, en klaag iedereen aan ook je huisarts, want hij heeft alles toch over t hoofd gezien.
je moet je niet in de steek gelaten voelen, vecht voor je recht, gelukkig heb je het ongeluk overleeft, veel sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wat erg dit,
Ik zou in ieder geval aangifte doen bij een politie.
het is zowiezo verplicht om 112 te bellen als er iemand gewond is bij een ongeval.
waarschijnlijk was die ander al onverzekerd anders had hij niet zo gereageerd denk ik.

bel ook eens een advocaat op want dit deugd allemaal voor geen meter,
laat het er niet bij zitten,
sterkte
13 jaar geleden
Als je rechtsbijstandverzekering het niet nodig / nuttig vindt om de aanrijder aan te klagen, betekent dat meestal dat je weinig kans maakt. Maar ik neem aan dat deze persoon wel aansprakelijk kan worden gesteld voor de gevolgschade die jij ondervindt, als hij de veroorzaker van het ongeval was.

Misschien kan een letselschade-advocaat iets voor je betekenen. Die no-cure-no-pay jongens zijn een stel haaien, maar ze zullen je wel haarfijn kunnen vertellen of je een kans maakt. Vraag anders bij je rechtsbijstandverzekeraar advies over het inschakelen van een letselschade-advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtsbijstand vindt het niet nodig???
Ik zou een second opinion aanvragen daar..
Of anders naar het Juridisch loket voor gratis rechtshulp!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Aangezien een advocaat particulier om hulp vragen vaak duur is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Bij de meeste advocaten is het eerste orienterende consult gratis. advocaat kan daarna meteen melden of er muziek in de zaak zit.
1: Ambulances niet beschikbaar bestaat niet. Wel dat het in niet spoedeisende gevallen (zoals gebroken been) langer kan duren voordat ie er is.
2: Bij een ongeval kan iedereen altijd rechtstreeks naar de ehbo.
3: Als zelfs een huisarts al die breuk niet zomaar vaststelt kan de dader van de aanrijding niet verweten dat ie je hulpeloos achter liet. Leek er duidelijk niet op.
4: Opmerkingen mbt wel of niet rechtstreeks naar de ehbo kunnen kan niemand maken. Bij een ongeval kun je er altijd heen. Soms echter kan de EHBO zelf je wel terugverwijzen naar een huisarts. Gevolgen van die opmerking zijn niet voor rekening van de dader.
Je had zelf kunnen besluiten om toch naar de EHBO te gaan.
5: De dader is, mits schuldig aan -- of wegens de regelgeving aansprakelijk onder de regeling zwakke verkeersdeelnemers aansprakelijk voor-- de aanrijding, sowieso verplicht alle schade en vervolgschade te vergoeden, mits die vervolgschade niet komt doordat je door fouten van anderen te laat geopereerd bent en daardoor de gevolgen ernstiger zijn. Gevolgen daarvan kunnen mogelijk wel verhaald worden op de arts die een verkeerde diagnose gesteld heeft (mits die fout diagnose ook verwijtbaar was....hetgeen alleen zo is als in de gegeven situatie andere (huis)artsen dus wel een betere diagnose hadden vastgesteld of kunnen vaststellen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanrijdster heeft ondanks de volstrekte onzin van 'geen ambulance en u mag niet naar de EHBO' dus wel moeite gedaan om te zorgen dat je hulp kreeg, door je naar de huisarts te brengen.
De huisarts heeft de breuk niet geconstateerd, dus dan kun je een (waarschijnlijke) leek ook niet verantwoordelijk houden voor het feit dat zij dat ook niet deed.
Bij nader inzien was je op de Spoedeisende hulp beter af geweest omdat ze daar waarschijnlijk een foto hadden gemaakt en de breuk hadden geconstateerd, maar ja - dat is niet gebeurd.
Je zou kunnen overleggen met een gespecialiseerde letselschadeadvocaat om te kijken of je nog iets kunt doen met betrekking tot een schadevergoeding.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien is er sprake van een aanrijding met letsel, je zegt dat je bent aangereden.
Ik zou contact opnemen met de politie om dit uit te leggen.
Als men alsnog besluit om iets met het ongeval te gaan doen zou men ook de gegevens van de mobiele telefoon van de tegenpartij kunnen opvragen en dus het 112 gesprek kunnen traceren.
Voorwaarde bij dit soort zaken is dat iets nog te herleiden is, dus lokatie/schade ed.
Als er geen foto's/getuigen zijn mbt het bevestigen van het ongeval wordt het heel moeilijk om na zo'n lange periode nog een proces-verbaal op te laten maken.
Dat van de RB begrijp ik niet tenzij men daar de zaak dusdanig bekijkt dat je mogelijk zelf ook schuld zou hebben aan het ongeval en dat het in de ogen van een jurist niet haalbaar zou zijn om aansprakelijkheid te claimen. Ik mag aannemen dat de tegenpartij aansprakelijk is gesteld en een reactie heeft gegeven. Mocht je lid zijn van de anwb kan je de zaak eens voorleggen bij de medewerkers van de aanrijding lijn.
Succes met je herstel en afhandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het natrekken van een gesprek mag alleen met toestemming van een officier van justitie, dus dan zou er een aangifte moeten zijn.
1. Zorg voor een proces verbaal. (Dus: ga alsnog naar de politie.)
2. Ga met dat verbaal naar de rechtsbijstandsverzekering.
3. Blijf net zo lang (binnen, in het kantoor, als je dat kan vinden en als je ze telefonisch al niet hebt kunnen overreden) zitten totdat ze toezeggen de aanrijder aan te klagen voor alle geleden schade: derving inkomsten, extra vervoerskosten waarschijnlijk (de rit naar 't kantoor van de rechtsbijstandsverzekering - alles gaat altijd op basis van kosten OV, trouwens - neem ik aan), smartegeld, etc. wat je maar kan bedenken en er enigszins relatie mee houdt. Voor dat laatste (smartegeld) kan je in Nederland helaas alleen maar een zakcentje krijgen. Dus kom 30 minuten voor sluitingstijd, anders moet je er zo lang zitten (als ze je niet zouden willen helpen). Na sluitingstijd gewoon blijven zitten als ze je niet willen helpen.
Precies voor dit soort zaken heb je een rechtsbijstandsverzekering!
Als ze echt niet willen helpen (ik zou gewoon wachten op de politie als ze die er bij willen halen): zeg maar dat je naar Radar, Kassa, Peter Storms, 5-in-'t-land etc. gaat om de boel 'ns flink aan te kaarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt erop dat niet zeker weet of 112 gebeld is. Kennelijk zag het er minder ernstig uit dan het bleek te zijn. Dat kun je in ieder geval de huisarts kwalijk nemen. Die heeft een onjuiste diagnose gesteld. Waarom wil je iemand aanklagen? Wat denk je erbij te winnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een strafrechtelijke vervolging onderscheiden van een schadevergoeding die je kunt eisen via de burgerlijke rechter. In het geval dat je verzekering al de schade heeft vergoed hoef je deze procedure niet meer te starten. Je doelt daarom op een strafrechtelijke vervolging. Op een strafrechtelijke vervolging heeft het OM het alleenrecht en kun je als burger slechts het OM verzoeken tot vervolging over te gaan.

Wat je daarom in jouw geval kan doen is in de eerste plaats aangifte doen en een verzoek tot vervolging door het openbaar ministerie. Het OM bepaalt uiteindelijk of je er een strafrechtelijke vervolging plaats zal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff sterkte! ik zou idd naar een advocaat gaan en die verzekeringsmaatschappij aanklagen want jij mag niet de dupe zijn als je niks verkeerds gedaan heb....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dus wel de "dader" kunnen identificeren enz? lijkt mij dat zijn verzekering dat moet vergoeden als het jou schuld niet is maar goed... een vriend van mij heeft onlangs een soortgelijk ongeval gehad. die heeft ook een tijd in een rolstoel gezeten maar die loopt nu wel gewoon weer rond hoor. ik hoop voor u/jou hetzelfde! ik vind het te schandalig voor woorden dat mensen zo'n fout maken en vervolgens in een noodsituatie ook nog is de boel bedriegen. volgens mij mag je zelfs in zo'n situatie smartengeld eisen aan de overheid. ik las een keer dat een meisje haar grote teen moest missen vanwege een ongeluk. haar moeder heeft smartengeld geëist(soort geld om onbetaalbare persoonlijke kwesties toch te vergoeden)
die kreeg 12.000 euro omdat ze haar grote teen kwijt was.
Je kan het op z'n minst proberen....sterkte!