is een alarmpistool toegestaan in nederland?

zo ja welke en wat voor patronen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Antwoorden (2)

Dit staat in de bron:
"Als het alarmpistool zodanig op een vuurwapen lijkt, dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is, is het een wapen uit categorie I, onder 7, van de WWM. Het voorhanden hebben van het wapen is dan ten strengste verboden."

Op politie.nl vind je meer uitleg over wat wel toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alarm-, en startpistolen en -revolvers zijn wapens van categorie III van de Wet Wapens en Munitie (WWM). Dit houdt in dat daarvoor een verlof (vergunning) van de korpschef van de regiopolitie nodig is.

De wet maakt echter een uitzondering voor die wapens:
- Die geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;
- Die zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten;
- Waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of de lengterichting van het wapen.

Alarm- en startpistolen die voldoen aan bovenstaande voorwaarden zijn niet vergunningsplichtig en mogen dus door iedereen vrij voorhanden worden gehouden. Maar je mag het niet bij je hebben met als bedoeling letsel aan personen toe te brengen, want dan wordt het toch als wapen beschouwd. Ook als het alarmpistool zodanig op een vuurwapen lijkt dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is dan is het verboden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, niet hetzelfde antwoord, wel dezelfde bron, dat vind ik nu opvallend ;) Als je de bron niet leest is dit best verwarrend als leek.