als iemand wordt ontvoerd en nooit weer op duikt wordt hij doodverklaard hoe werkt dit in nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

In veel landen wordt een vermist persoon officieel dood verklaard indien deze zeven jaar na de vermissing nog altijd niet terecht is. In Nederland moet de familie dit zelf aanvragen en kan dit na vijf jaar vermissing. In sommige gevallen waarbij er vanuit kan worden gegaan dat iemand is overleden (bijvoorbeeld een vliegtuigramp) kan dit ook eerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je de bron niet neerzet, aangezien het knip en plak werk was.
In veel landen wordt een vermist persoon officieel dood verklaard indien deze zeven jaar na de vermissing nog altijd niet terecht is. In Nederland moet de familie dit zelf aanvragen en kan dit na vijf jaar vermissing. In sommige gevallen waarbij er vanuit kan worden gegaan dat iemand is overleden (bijvoorbeeld een vliegtuigramp) kan dit ook eerder.

De wet is onverbiddelijk: is de dood van een vermiste persoon onzeker, dan kan pas na vijf jaar bij de rechtbank een 'verklaring van vermoedelijk overlijden' worden aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, kan helaas nu even niet plussen.