Hoe bewijs ik dat ik niet zat te bellen?

Recent heb ik een bekeuring gekregen omdat ik niet handsfree zat te bellen. Het probleem is dat dit absoluut niet het geval was!

Meneer politie was er van overtuigt dat dit wel het geval was, dus mijn woord tegen het zijne (motor politie)

Hoe zou ik dit kunnen bewijzen? Ik heb geen zin om die 160 euro voor niets te betalen.

Inmiddels hoor ik dat dit vaker voorkomt. Tot nu toe heeft iedereen moeten betalen..............

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
16.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar wel erg humoristisch:
http://www.youtube.com/watch?v=e2HdCa5xYpU
ronron1212
13 jaar geleden
Had je wel of niet de telefoon in je hand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen telefoon in de hand. Hand in mijn haar. "Letterlijk";)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hilarisch! Vind 'm na tig keer gezien te hebben nog steeds zó leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je nu een bekeuring krijgen als je NIET zit te bellen?????????????
En dan zeg jij nog dat je absoluut wel zat te bellen??????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym tis maar net hoe je het leest ;)
Maar is zat niet te bellen. Raakte mijn telefoon niet eens aan, Maar kreeg dus wel een prent.
Google maar eens er zijn veel meer mensen met dit probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, je bent zeker niet de enige. Ik lees dit: "Recent heb ik een bekeuring gekregen omdat ik NIET handsfree zat te bellen" En dat staat er ook letterlijk. Ik kan het niet anders lezen. En daarna schrijf je dit: "Het probleem is dat dit absoluut niet het geval was!"
Een dubbele ontkenning samen met het eerste stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig snapt de meerderheid wat ik bedoel.......
Ik ga het dus ook niet uitleggen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voortaan batterij van je foon even in de kofferbak sluiten voor je gaat rijden. "... eeeuhm, meneer agent, hoe moet ik bellen met een batterijloze foon? checkt u maar even dat de batterij in de kofferbak zit. Dit doe ik namelijk met opzet, sinds ik een boete kreeg voor aan mijn oor krabben... "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is hetzelfde gebeurd, ik heb de agent mijn in en uitgaande oproepen laten zien en kon zo aantonen dat hij ongelijk had, maar achteraf vond ik het wel een merkwaardige kwestie. Ze zeggen gewoon maar wat.

Het beste antwoord

Bezwaar maken, en bij de rechter vragen welk merk toestel er dan geconstateerd was door de agent. Als de agent dat niet kan vertellen, sta je sterk. Kan de agent dat wel vertellen omdat jij hem je mobieltje liet zien: dan denk ik dat je er niet (meer) onderuit kan. Maar ook dan: toch bezwaar maken - je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Je kan gewoon vertellen dat je met je hand in 't haar zat. De agent kan zich toch best vergissen? Agenten houden vaak voet bij stuk, ook als ze 't (soms onbewust) fout hebben. De rechter weet dat ook. Je moet wel gewoon wat geluk hebben in de situatie / met de rechter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Helaas kun je dit niet bewijzen, of je moet heel ver willen gaan.

Er was laatst een programma met een soortgelijk geval.
De meneer in kwestie was aan zijn oor aan het krabben. De agent bekeurde hem wegens bellen in de auto.

Hij heeft via de rechter kunnen bewijzen dat op het moment hij werd aangehouden niet had gebeld. Dat kon men traceren aan zijn belgedrag.

Maar ja, of je dat moet willen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ga je nooit winnen, het is een dubbele politiestem tegen die van jou, ook je provider kan je niet helpen daar je een ander toestel hebt kunnen hebben gehad. Je had daar "stennis moeten trappen" en eventueel je telefoon moeten afgeven dan hadden ze het kunnen controleren. Nu ben je te laat, overigens ook vasthouden achter het stuur is al voldoende voor de prent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, of iets wat erop lijkt blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag mijn buurvrouw anders ook niet vasthouden achter stuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ eef, lijkt ze op een iPhone
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal geen dubbele politiestem zijn - want 't betreft hier een motoragent.
Nogmaals vorige reactie werd verwijderd omdat ik alleen maar vroeg of je de telefoon in de hand had.
Zo ja dan is dat eigenlijk al bellen. Als je hem niet in de hand had waarom dachten ze dan dat je belde. Bewijs leveren tegen niet bellen is niet mogelijk
ronron1212
13 jaar geleden
Valt niet na te wijzen helaas. Had dat 4 maanden geleden ook. Het is ook helaas niet 160 euro maar 166!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijzen dat je iets niet deed, is helaas niet mogelijk. Je kunt ook niet bewijzen dat je ergens niet was.

Je kunt wèl bewijzen dat je je ergens anders bevond en daaruit kan men de conclusie trekken dat jij je ..dus niet ergens anders bevond.

Zo kun je ook bewijzen dat je op een bepaald ogenblik iets anders aan het doen was, b.v. aan de hand van getuigen.

Wellicht is de enige mogelijkheid je provider te verzoeken een lijst van je gebelde gesprekken toe te zenden waaruit mogelijk zou blijken dat je niet gebeld hebt..maar..

Wie zegt, zo redeneert de rechter, dat je niet met een andere gsm hebt zitten bellen. Een prepaid gsm, bijvoorbeeld..of het toestel van een ander.

Ik zie het, tot mijn spijt, helaas zeer donker voor je in, want de rechter zal vrijwel altijd het ambtelijk verslag van de verbalisant volgen..daar deze een ambtseed heeft moeten afleggen..

Ik zou zeggen, probeer ze (de politie) te overtuigen van je onschuld, maar bereid je voor op een teleurstelling..

Sterkte hoor,

Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie liegt regelmatig, dus dit zal je helaas niet winnen. :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer genoeg zijn het toch gewoon mensen, ondanks dat ze regelmatig denken dat ze net wat meer zijn
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
was jij niet ooit eens zelf van plan, om te gaan solliciteren bij de politie? kennelijk heb je nu een hele andere mening over die organisatie gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo en dat hoor ik vaak. Als er bijv. 1 agent zit in de auto en hij ziet het toevallig verkeerd of heeft de pik op jou... dan kun je zoiets verwachten. Ik ben zeker geen politiehater!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan er niks aan doen dat het gebeurd. Ik vertel het alleen maar.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik vind het ook zo typisch dat ik zo vaak een politieauto veel te hard zie rijden. Vandaag nog. En dan die opleiding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij beweert dat de politie "regelmatig liegt" kan je vast wel 5 voorbeelden opnoemen?
En "een kennis van de buurman die kende iemand die.." is geen voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politieauto mag te hard rijden. Bovendien weet jij toch niet waar ze naar toe gaan? Als jij ze belt omdat je een inbreker op heterdaad hebt betrapt, wil je toch ook dat ze snel bij je zijn?
Snuffel
13 jaar geleden
Zo hard rijden ze dan ook weer niet. Dus ze rijden op zo'n snelheid, dat ik de conclusie trek dat ze niet met spoed op weg zijn, maar desalniettemin de max snelheid overschreiden.
Tja, zo is het. Als een agent zegt dat jij zat te bellen, kun je hoog of laag springen, maar dan heeft die agent gelijk. Hij verklaard namelijk onder ambtseed of -belofte. Jouw woord is niks waard. Immers, jij bent de overtreder en de overtreder liegt altijd. Je zult de boete moeten betalen. Doe je dat niet op tijd, dan wordt het steeds een hoger bedrag wat je betalen moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kennis van mijn vader een keer gelukt. Hij werd ook aangehouden omdat hij "zat te bellen". Hij bezwoer dat dat onmogelijk was, hij heeft namelijk helemaal geen mobiel.
Op zijn verzoek hebben de agenten de hele auto doorzocht en konden inderdaad geen telefoon vinden. Hij is er (terecht) vanaf gekomen (hij heeft echt helemaal geen mobiel).

In jouw geval neem ik aan dat je wel een mobiel bij je hebt, dus wordt het moelijk.
Je zou er een zaak van kunnen maken en proberen de gegevens van je provider op te vragen om aan te tonen dat er vanaf jouw nummer geen gesprekken zijn gevoerd, maar ja, dan zullen de agenten wel aanvoeren dat je met een ander toestel gebeld hebt....
Ik ben bang dat je dus 160 Euro armer bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die minnen?
Maak maar bezwaar, laat het maar voorkomen.
Met een beetje geluk laten ze die bekeuring vallen omdat de kosten hoger oplopen dan de bekeuring.

Zorg in ieder geval dat je een gespecificeerde rekening krijgt van je provider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt op het moment dat hij je aanspreekt hierop toch meteen je in- en uitgaande oproepen laten zien? Ziet hij meteen dag en tijdstip en dat 't niet net gebeurt is! Wat 'n eikel ook om zoiets te beweren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Haku;

Dit is een van de gevallen waarbij je je op het moment dat je wordt 'betrapt' moet beginnen te verdedigen. Als je wordt staande gehouden moet je eisen dat de pliesies je merk en type telefoon alsmede het nummer noteren en vaststellen dat er geen ander toestel in de auto of je kelding aanwezig was en dit in het proces verbaal bevestigen. Aan de hand van de gegevens van je provider kun je dan weerleggen dat je zou hebben gebeld. Maar op een andere manier blijft het jouw woord tegen de pliesies en dat is vrijwel zeker een verloren wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om, of je zat te bellen, of te sms-en, maar of je een mobiele telefoon in je hand had. het vasthouden van een mobiele telefoon is namelijk strafbaar gesteld.

Opvragen van sms en telefoonlijsten bij je provider heeft dus geen enkele zin. Dit zegt niks over het wel of niet vast hebben gehouden van de telefoon. Op moderne telefoons zitten immers nog tal van andere functies, zoals navigatie, die je misschien wel aan het gebruiken was.

Als je helemaal geen telefoon bij je had, dan had je de agent kunnen uitnodigen, om je auto te doorzoeken en om jezelf te laten fouilleren.

Had je wel een telefoon bij je, dan sta je qua verdediging erg slap.

Wel is het zo, dat een agent bij twijfel nooit een bon schrijft. Kennelijk was de agent er volledig van overtuigd, dat je een mobiele telefoon vast hield tijdens het rijden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Hier een goede tip namens Ronald Goedemondt:
13 jaar geleden
Op de bekeuring staat de code of beschrijving van de overtreding. Het tijdstip en de datum zijn zeer belangrijk.

Aan de hand van de providergegevens kan men vaststellen of u rond dat tijdstip aan het bellen was.
(te denken valt aan de lijst van gebelde nummers)

Het vasthouden (om te kijken wie er gebeld heeft oid) is ook strafbaar. Onjuist gebruik van de vluchtstrook ivm bellen is ook strafbaar.

Kijk ook of er jurisprudentie over dit soort zaken is.

Toets voor uzelf of u in verweer gaat, maar bedenk dat
ook al heeft u gelijk, de beslissing anders kan uitvallen.

En het op zijn beloop laten maakt de rekening alleen maar duurder.

Tenslotte, om onjuist gebruik en vergissingen te voorkomen schaf een carkit aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een carkit............ was ook geen andere dingen met de telefoon aan het doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie had het juridisch bewijs sluitend moeten maken door de bewuste telefoon te onderzoeken en tevens u te visiteren, alsmede het voertuig te onderzoeken op gsm,s die mogelijk gebruikt zijn. U verzuimde dat om deze mogelijkheid aan te bieden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
@sxiopo het onderzoeken van een telefoon geeft helemaal geen uitsluitsel of de telefoon nou in de hand is gehouden of niet. onderzoeken van de telefoon geeft dus ook geen juridisch bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien zei Hakunamatat al eerder dat hij dit heeft aangeboden. De agent weigerde dat.
de staat krijgt zo ontzettend veel boetes binnen dat het onmogelijk is om iedere boete die uitgedeeld is te bekijken op "echtheid".
heel vaak is het zo dat als je een beetje doordramt bij justitie en je een nette brief schrijft ze het vaak laten vervallen.
nu weet ik niet of het in de tijd van crisis nog steeds zo is omdat ze nu elke cent goed kunnen gebruiken maar het is het proberen waard.
de aanhouder wint. . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geval is bij mij ook een keer voorgekomen. Mij gaven ze het voordeel van de twijfel, gelukkig.
Maar je moet de bekeuring sowieso betalen ook al wil je het "aanvechten". Hierna kan je een brief sturen met daarin jou verhaal.

Had je iets in je hand wat de agent aanzag voor je telefoon? Dit zou je kunnen noemen en er bijv. een foto bij doen. Zoveel mogelijk informatie in elk geval.

Volgende keer zou je de agent je oproepen lijst kunnen laten zien en daarin laten zien dat je echt niet zat te bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hand zat ter hoogte van mijn oor. (jeuk) dat zag hij aan voor bellen. De lijst met oproepen had hij geen boodschap aan
Met een belspecificatie is het WEL mogelijk te bewijzen dat je op dat moment niet zat te bellen als je kort envoor en kort erna wel gebeld hebt, het is dan aannemelijkdat je dat toestel bij je had EN dat je dus als er gebeld zou zijn , dat met dat toestel zou gebeuren. Ontbreekt dan gesprekstijd van het moment van bekeuren, dan kun je het voor de rechter WEL aannemelijk maken dat je niet zat te bellen. Je mag wel een stuk chocolade oid ter grootte van een mobiel bij je mond houden om maar een voorbeeld te noemen.
Zorg dat je de gespecificeerde rekening , de telefoon zelf met de in en uitgaande gesprekken notering meeneemt naar de rechtzaak.
Vasthouden aan je gelijk.
Rechters kunnen goed zien of je liegt, ze kunnen alleen met gerede twijfel je ontslaan van de boeteplicht.
Rechters zijn doorgaans eerlijk en weten ook wel dat de Staat wel eens te hongerig is en dit overbrengt op zijn werknemers.
Maak echter de agent nimmer uit voor leugenaar, hij heeft het verkeerd gezien, met deze omschrijving en de bewijsvoering houd je zowel de sympathie tegenover jou als de gerede twijfel over de waarneming van de agent overeind.
Uit ervaring weet ik dat het dan goed af kan lopen.
Heb je echter wel gebeld, weest dan sportief en betaal gewoon. Ik wil niemand helpen de kluit te belazeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het niet mogelijk een specifikatie van je provider op te vragen? hun registreren wanneer en hoe lang je belt... Dat zou wat kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al de inkomende en uitgaande gesprekken worden toch bewaard op je mobiel? Is dat geen bewijs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd , en volgens mij is er niks meer aan te doen , en moet je gewoon betalen .
Wat je had kunnen doen is eisen dat ze je auto doorzoeken op telefoons , deze allemaal laten noteren qua telefoonnummer , en dan traceren wat de telefoon op moment van bekeuren deed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niks betalen,laat ze barsten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel degelijk te bewijzen dat jij niet zat te bellen.
Je kunt de gegevens van je telefoonmaatschappij waar jij mobiel mee belt opvragen.
Dan kun je alle gesprekken zien die je afgelopen maand hebt gepleegd:
De duur, het tijdstip, met wie, etc.

Dus gewoon de boete niet betalen!
En als je moet voorkomen bij de kantonrechter.
Neem jij de uitdraai van je belgedrag mee als bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het echt laten voorkomen bij de rechter, kom op zeg, als je echt niet zat te bellen, kun je dat bewijzen, aan de hand van je telefoonrekening.
Eng dat zoiets kan, echt raar,ik zou er tegen vechten en proberen mijn recht te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tijdje geleden was er ook zon geval op wegmisbruikers, ontzettend knappe jonge studente, die de politie probeerde wijs te maken dat ze een nieuw soort navigatie had , die je bij je oor moet houden... als ze er in zon geval nog niet intrappen, wordt het heeeeel moeilijk ;)