Iemand maakt op de openbare weg ongevraagd een foto van mij / motor en verkoopt deze: Maar zegt erbij De jpeg rechten blijven bij hem?

Tijdens een toerrit heeft iemand een foto gemaakt van mij op de motor (niet mijn huidige avatar).

Nu kijk ik op de website en wordt het volgende gezegd:
===
Ook het bestellen van een jpg bestand is mogelijk.
Let op! de Bestandsgrootte is dan 1220 pixels breed.

Het jpg bestand blijft © Ronald Timmer en is alleen voor eigengebruik en mag niet worden doorverkocht en of worden verstuurd maar kranten,tijdschriften en of anderen media.
===

Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Je bent op de openbare weg. Dus jij kiest ervoor om 'gezien' te worden.
Jouw fotograferen mag, mits:
Jij aannemelijk kan aantonen dat jij er prive schade door leidt (redelijk belang). Je moet dan ook herkenbaar zijn op het beeld.
Dus als jij herkenbaar bent en je foto staat in de gaykrant. Of als normaal persoon voor een spandoek voor neonazi (als toevalliger voorbijganger).

Redelijk belang tegen publicatie

De wet zegt dat de geportretteerde een "redelijk belang" moet kunnen inroepen tegen publicatie. De vraag wat nu zo'n "redelijk belang" is, is in de jurisprudentie beantwoord. De belangrijkste belangen zijn het financieel belang en het privacybelang. Ongewenste publicatie van portretten met naakt of erotiek zijn bijvoorbeeld vrijwel altijd tegen het redelijk belang van de geportretteerde. Een bekende persoon kan in veel gevallen geld vragen voor gebruik van zijn portret. Een foto met zijn gezicht er op mag dan niet zomaar worden gepubliceerd.

De bron legt het redelijk simpel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het gaat om een sfeerfoto dan kan hij dat doen, maar bij een portretfoto (gericht op jouw als persoon) moet hij je toestemming vragen. Echter de copyright/ auteursrechten liggen bij de fotograaf, dus hij heeft daar wel alle rechten op. Maar ik denk als je vriendelijk verzoekt om de foto te verwijderen of als je deze zelf mag hebben, de fotograaf niet al te moeilijk doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is er van afhankelijk:
- Ben jij te herkennen, of kan het elke willekeurige motor rijder zijn
- Ben jij de focus van het beeld.

Als in beide gevallen 'ja' is, kan je eisen dat de foto weg gehaald wordt EN dat de foto nooit gebruikt wordt. Dat is jouw recht. Of je kan om een vergoeding vragen voor elke verkoop.

Is het zo dat jij niet herkenbaar bent, of dat je zeker niet beeldsbepalend, dan heb je minder rechten, en zal je door overleg hieruit moeten komen; Dan mag de foto gebruikt worden, hoewel de meeste fotografen dat niet zullen doen als je uitlegt dat je je daar niet prettig bij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij mag dit doen ,als hij jou netjes om jouw toestemming heeft gevraagd .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je duidelijk herkenbaar op e foto zichtbaar bent en ook bijvoorbeeld het nummerbord van j motor dan mag NIET zonder toestemming deze foto gebruikt worden ivm. portretrecht.
Op eerste verzoek dient de gebruiker deze foto dan te verwijderen of een overeenkomst met je te sluiten.
Voorwaarde is inderdaad dat je gezicht en/of het nummerbord van de motor herkenbaar is op anderszins je persoon/ identiteit uit de foto af te leiden is.
De wet is daar duidelijk over.Bij het publiek bekende figuren die daar ook gebruik van maken, zoals BNers gelden echter andere regels, zij hebben baat bij hun foto's in de openheid.
Jij hebt daar echter -naar ik aanneem- niet voor gekozen
en hoeft daar dus ook niet het slachtoffer van te worden.
Bij Streetview (Google) zijn OM DEZE REDEN de passanten
en nummerborden etc.van sommige voertuigen onherkenbaar gemaakt.
Het ligt dus blijkbaar ook wettelijk nogal gevoelig.