Is het geven van toestemming aan een arbo arts voor inzage medisch dossier verplicht of raadzaam? Wat willen ze doen of bereiken met dit dossier?

Ben al een geruime tijd uit de running in verband met rugklachten,ik zit hier voor in de ziektewet (Ik was werkzaam via een uitzendbureau) nu ben ik al meerdere malen bij een arbo arts geweest,maar nu vragen ze mij per brief (is ook toegezegd via de telefoon) om toestemming voor inzage van mijn medisch dossier.

Moet ik hier toestemming voor geven?
Ik heb namelijk gehoord dat dit niet hoeft,maar ik denk als ik die toestemming niet geef dit invloed kan hebben op mijn uitkering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de reden om geen toestemming te geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf twijfel over het feit dat iemand van de instantie waar ik mijn ziektegeld van krijg mij heeft verteld niet zomaar een handtekening te zetten.
Mij maakt het niet uit wat de arbo arts te lezen krijgt,ik heb geen geheimen als het om mijn verleden met ziektes.

Antwoorden (4)

Ik zou dat in iedergeval niet weigeren,Als je daar geen toestemming voor geeft maak je geen goede beurt,ik zou onder geen beding willen, dat er ook maar enige onduidelijkheid zou zijn over mijn ziekte.
12 jaar geleden
Het is niet gebruikelijk dat een arbo-arts een compleet medisch dossier opvraagt. En mocht hij dat toch doen, dan is het nog maar de vraag, hoe je behandelend arts daarop reageert. De kans is heel groot, dat hij een samenvatting maakt van die zaken, die relevant zijn voor de klachten waarom je niet kunt werken. Dat is ook wel begrijpelijk, want er kunnen best zaken in je dossier staan, waar je arbo-arts niets mee te maken heeft.

Voor je je handtekening zet, kun je beter eerst even overleggen met je behandelend arts. Hij weet precies de procedure, en kan je goed adviseren waar je precies toestemming voor moet verlenen, en kan je eventueel ook vertellen welke zaken hij zal doorgeven aan de arbo-arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet verplicht. Een arts mag niet zomaar inzage krijgen in jouw dossier, daarom moet jij daar ook eerst voor tekenen. En je bent uiteraard niet verplicht om dat te doen.

De vraag is echter waarom je hier zo over twijfelt. Wanneer een arts die jouw beperkingen moet beoordelen, een beter en vollediger beeld wil krijgen van jouw klachten, is het opvragen van informatie van je behandeld artsen daar een goed middel voor. Als een specialist naar jouw rug heeft gekeken, of als er foto's zijn gemaakt of andere onderzoeken zijn uitgevoerd, zal deze informatie de bedrijfsarts helpen een beter beeld te krijgen van je beperkingen en de prognose daarvan, en kan hij je ook beter begeleiden.

Weet in elk geval dat de arts geen toegang zal krijgen tot je héle dossier. Je kunt de toestemming specificeren, en vaak zal een beoordelend arts ook al op een toestemmingsformulier hebben aangegeven waar hij informatie over op wil vragen. Dan staat er bijvoorbeeld dat hij informatie wil opvragen bij arts X, over onderwerp Y. Je kunt zelf ook aangeven dat je bijvoorbeeld alleen maar toestemming geeft om informatie op te vragen over klacht Y, of alleen voor het dossier van binnen een bepaalde tijdsperiode.

Ik kan me één situatie voorstellen waarin het mogelijk nadelig kan zijn om toestemming te geven voor opvragen van informatie, en dat is wanneer je behandelend arts je klachten niet serieus neemt. Stel dat jij ernstige pijnklachten hebt, en je arts zegt dat je simuleert. In dat geval kan ik me voorstellen dat je bang bent dat de bedrijfsarts hierin de behandelend arts volgt. Het lijkt me verstandig in zo'n situatie dit te bespreken met de bedrijfsarts, en goed te beargumenteren waarom je het niet eens bent met je arts. Misschien kun je dan samen zoeken naar een goede oplossing, zoals het inschakelen van een extern deskundige, of het afwachten van een nieuw specialistisch consult.

Maar wanneer je geen toestemming wilt geven, ben je daar uiteraard niet toe verplicht. Alleen zul je in veel gevallen daar jezelf mee benadelen, omdat de bedrijfsarts dan minder goed kan beoordelen wat precies je klachten zijn. Ook kan ik me voorstellen dat een bedrijfsarts zou kunnen denken dat je iets te verbergen hebt, en dat dit het vertrouwen kan schaden. Ik zou dus zeggen dat tenzij je hele goede redenen hebt om géén toestemming te geven, je dit beter wél kunt doen.

Nog even voor mijn beeldvorming: val je nu onder het UWV (want uitzendbureau) of je werkgever (arbodienst)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf maak er geen probleem van dat de arbo arts mijn gegevens inziet,ik heb geen geheimen als het om mijn ziekte verleden gaat.
Maar ik ben aan het twijfelen gebracht door een medewerker van de instantie waar ik mijn ziektegeld van ontvang (geen UWV) die vertelde mij niet zomaar een handtekening te zetten onder het toestemmingsformulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar bestaat die twijfel dan uit? Wat was volgens deze medewerker de reden dat je niet zomaar je handtekening moest zetten? Ik ben het met die persoon eens dat het goed is om na te denken over waar je voor tekent, en dat je niet achteloos je handtekening moet zetten omdat iemand zo'n papiertje onder je neus schuift. Maar als er geen gegevens zijn over je huidige klacht die de bedrijfstarts niet zou mogen weten, lijkt het mij dat hij/zij je alleen maar beter kan begeleiden als er meer informatie beschikbaar is.
Uit het feit dat je toestemming moet verlenen voor inzage kan je al concluderen dat je niet verplicht bent om toestemming te geven, het niet geven van toestemming kan lijden naar een geschikt voor arbeid verklaring daar een ARBO-arts geen inzage heeft in wat een medischspecialist mogelijk heeft geconstateerd bij jou en hij, net als andere mensen, aan de buitenzijde niet kan zien wat er mis is.

Overigens mag hij slechts informatie opvragen omtrent de aandoening waarvoor je op dit moment arbeidsongeschikt bent, overige niets terzake doende informatie mag niet opgevraagd worden.