Dochter heeft geld gestolen van moeder wat kan ze doen om te zorgen dat ze na haar overlijden niets meer krijgt?

Mijn schoonmoeder heeft een tijdje haar dochter als mederekeninghouder gehad ,het ging een paar keer mis en toen heeft ze dit ook stop gezet
Echter hiervoor heeft ze haar dochter een verzekeringspolis af laten sluiten voor haar begrafenis ,dit omdat de dochter bij een verzekeringskantoor werkte
Ze heeft hiervoor toen geld overgemaakt naar de dochter deze heeft dit in eigen zak gestoken en de polisuitdraai blijkt dus waardeloos
Kan mijn schoonmoeder zelf een testament opstellen waarin ze aangeeft dat de dochter niet meer krijgt omdat ze haar deel al tot zich genomen heeft
Mijn schoonmoeder heeft geen groot vermogen ,ze heeft al wat geld veilig gesteld bij familie en deze hebben ook een zelfgemaakt contract ondertekend dat dit bedoeld is voor de uitvaart
Ze heeft nog wat spaargeld maar het overgrote deel wat ze nog heeft zal op gaan aan de begrafenis en wat er dan nog overblijft wil ze aan haar zoon geven

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

kinderen kunnen bij testament worden onterft. Echter wanneer na overlijden het kind hier niet eens mee is, heeft dit kind de mogelijkheid een beroep te doen op zijn legitieme deel. een legitieme deel is 50% van wat kind zou krijgen als er geen testament zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat jouw man dus de broer is.

Laat je man aan hun moeder voorstellen dat zij een bedrag zo groot als het kwijt geraakte bedrag aan jullie schenkt. Zonodig in termijnen. Dat zal dan dus buiten de erfenis blijven en broer en zus staan quitte.

Regel voorts voor de moeder alsnog een uitvaartpolis bij een andere verzekeraar. Dan blijft ook dat geld veilig buiten de erfenis.

Regel verder niets zodat het restant bij moeders overlijden gewoon volgens de standaard manier verdeeld zal worden (beiden evenveel).
Zorg dat de moeder dit alles aan de dochter meld, evt met jullie hulp als er ruzie dreigt.

Dan hebben jullie het zuiver gedaan en de dochter zal dat begrijpen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zo sluit je ook niet de weg af naar enige vorm van toenadering. Dat zal voor je man uiteindelijk ook prettiger zijn. Hij moet straks ook weer het eea gaan regelen met zijn zus.
Onterven is heel lastig en zorgt allicht voor een definitieve breuk. En daar heeft niemand wat aan.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt een prima manier maar de persoon heeft geen groot vermogen, misschien kan ze dat geld helemaal niet missen.
Cryofiel
10 jaar geleden
In dat geval kun je een schenking met teruglenen doen, of hoe dat juridisch ook moge heten. Dus moeder schenkt het geld op papier maar leent het dan direct terug. Moeder kan vrijelijk over het geld beschikken. Formeel heeft ze een schuld. Bij een overlijden zal eerst die schuld worden voldaan. Wat er overblijft is de erfenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien dat er nog iets te regelen valt d.m.v. het afschrift dat zogezegd een vorm van schenking is geworden zodat het bedrag van de erfenis aan dochter wordt afgetrokken. 3. Schenkingen na 1 januari 2003

Een schenking door een ouder aan zijn kind wordt niet automatisch als voorschot op het erfdeel beschouwd. Als u niet wilt dat het ene kind wordt bevoordeeld boven het andere, dan moet u bij de schenking of per testament laten vastleggen dat de schenking later onderling moet worden verrekend en dus ingebracht in de erfenis. Er zal altijd moeten worden getoetst of het niet bevoordeelde kind tekort komt. Hij heeft namelijk minimaal recht op het legitieme deel in de nalatenschap. http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html
Poet
10 jaar geleden
Is het denkbaar dat jij als schoonzus belt met haar man en eens zorgen uit over de zus omdat die kennelijk een probleem heeft, schulden maken en vervolgens contact schuwen.
Dat het je nog niet eens gaat om het geld maar dat je met zorg ziet hoe dit dreigt te leiden tot verwijdering tussen jullie partners en hun moeder waar niemand wat aan heeft.
En hoe kijkt hij daar tegenaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op hoge leeftijd nog een uitvaartpolis sluiten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet Jan Last?
Als je zo'n pakket van Dela in natura neemt ben je direct verzekerd.
Cryofiel
10 jaar geleden
't Is inderdaad pure oplichting. Je zou aangifte kunnen doen. Dan volgt wellicht strafvervolging. Hoewel dat "technisch" gesproken correct is, moet je je afvragen of dat de beste oplossing is. Afhankelijk van de familiaire situatie is het antwoord 'ja' of 'nee'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door middel van een testament kiest men wie er van u erft U laat het opmaken als u wilt afwijken van de standaard erfopvolgingsregels. U wilt bv iemand van een erfenis uitsluiten of iemand meer geven, u kunt de (wils-)rechten van uw kinderen uitbreiden, beperken of opheffen. U kunt beperkt uw familie onterven, maar uw kinderen niet. De kinderen houden recht op hun legitieme portie. Dit is een som geld, dat gelijk is aan de helft van de waarde van het betreffende kindsdeel als hij/zij gewoon erfgenaam was geweest.
Soorten testamenten.
Er zijn verschillende soorten testamenten (o.a. een los testament, een levenstestament) waarin men zijn wensen kan vasstleggen. In een bespreking met de notaris kunt u uw wensen aangeven en hij kan u adviseren. Een testament heeft pas rechtskracht als de testateur en de notaris het hebben ondertekend. Het wijzigen van een testament is op elk moment mogelijk door het maken van een nieuw testament. Aan het maken van een los testament zijn kosten verbonden, die kunnen oplopen tot zo'n € 250,00.
Het honorarium van de notaris en btw., kosten centraal testamenten register (vast bedrag momenteel € 7,50, daar is overheen te komen). Ik sluit mij aan bij het antwoord en advies van Poet: quote.....Zo sluit je ook niet de weg af naar enige vorm van toenadering. Dat [ ... ] ... daar heeft niemand wat aan unquote.
teusvh
10 jaar geleden
Belangrijke aanvulling op het verhaal over schenken: leg wel goed op papier vast dat de schenking niet met de erfenis verrekend hoeft te worden. Zo nee, dan kunen de overige erfgenamen bedingen dat het alsnog (op papier, dis ten behoeve van de berekening) wordt ingebracht in de te verdelen boedel.
Poet
10 jaar geleden
Dat hoeft misschien niet want dan kun je daar tegenover stellen dat het verdwenen bedrag ook verrekend dient te worden