Mag je vanuit je keuken je straat filmen?

Ik woon erg leuk. Alleen er zijn wat kinderen ongeveer 12jaar oud die houden van voetbal, het agressieve voetbal. Het gaat er hard aan toe. De bal komt hard tegen de auto's en ook zijn er paar planten van mijn voor voortuin de pineut. Mijn buurvrouw kwam laatst naar mij omdat er een flinke deuk in haar auto, door doe bal ze is alleen en dus bang om wat te zeggen. Ik heb het vaak gezegd zowel ouders als de kinderen maar tevergeefs. Totdat ik ze begon te filmen. Toen ze me eenmaal zagen spelen ze rustiger. Nu is mijn vraag mag ik dat doen? Het is toch niet strafbaar??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat mag zolang het geen vaste camera is de film niet openbaar wordt verspreid via bijv internet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag ook met een vaste camera.

Antwoorden (3)

Fotograferen en filmen van mensen op de openbare weg mag, mits je maar rekening houdt met het portretrecht. Een camera ophangen mag echter alleen als je dat duidelijk aankondigt.

Lees er hier mee over:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang de camera niet specifiek gericht is op een perceel van derde is er totaal geen probleem, ook met portretrecht etc. heb je niets van doen, je maakt de films niet openbaar.

Wat je doet is dus volledig toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat je, als je de camera vast hebt staan en niet een specifiek persoon volgt, ook geen inbreuk op het portretrecht.
Wanneer je echter de hele tijd 1 (of meer personen) volgt waarbij de totale situatie niet meer duidelijk is, dan ga je een grens over. De gefilmden kunnen dan altijd nog zeggen: "Ze moeten ons hebben, maar buiten het beeld deden anderen ook wat." En dan kun je niets meer.