Moet een slogan op waarheid berusten?

Bijvoorbeeld: Miele, er is geen betere.
Is dat sowieso zo. Zo niet is het dan misleidende reclame?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Reclameslogans mogen een beetje overdrijven. "Miele, er is geen betere" mag, maar "Miele , Gaat honderd jaar mee" mag niet. Je mag in reclame namelijk niet echt liegen, dat is misleidend. Om een beetje inzicht te krijgen in wat wel en wat niet mag zou je op de site van de reclamecodecommissie kunnen kijken.

Bronnen:
https://www.reclamecode.nl/consument/

Een slogan is een aanprijzing. Natuurlijk vindt elke producent dat zijn produkt het beste is. Dit is en blijft subjectief.

Het publiek herkent deze duidelijk overdreven en eenzijdige ophemelende mededelingen en prikt daar doorheen. Dan spreekt men niet van misleidende reclame. In deze gevallen mag het dus overdreven of onwaar zijn.

Bronnen:
http://books.google.nl/books?id=Qb9PDTPgGq...

Een slogan is iets waar een bedrijf aan herkent word. Deze mag dus zeggen dat zij de beste zijn ook al is dit niet. Dit valt niet onder misleidende reclame omdat de beste zijn een mening bevat en geen feiten. Ook al zijn ze volgens de consumentenbond of anderen de beste, toch zullen er altijd mensen niet mee eens zijn. En vice versa natuurlijk ook. Deze slogan bevat dus een mening dus dit mag gewoon. Wat niet mag is bevoorbeeld: Miele, beter als Tefal. Dan valt het onder zwartmaken en dat mag niet. Maar zolang er geen namen van concurenten worden gebruikt mag je gewoon in je slogan gebruiken dat je de beste bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100