Moet een slogan op waarheid berusten?

Bijvoorbeeld: Miele, er is geen betere.
Is dat sowieso zo. Zo niet is het dan misleidende reclame?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Ivana
10 jaar geleden
Ik vind de slogan van onze slager veel beter. Hij rijdt zijn bestellingen rond in een autootje waar op staat: 'op één na de beste'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha, zou ik toch voor de beste gaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, de slogan van de slager moet je om lachen en zul je niet zo snel vergeten. Marketing technisch is deze slogan dus erg sterk.
Computoon
10 jaar geleden
Of deze, van een marktkoopman: 'slips voor iedere bips". Voor de bh's: 'voor dat geld laat je ze toch niet hangen.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die eerste vergeet je ook niet, vooral omdat'ie rijmt. 'Wetenschappers' hebben onlangs ontdekt dat een slogan het best blijft hangen als hij rijmt.....Weet ik al zestig jaar.
Ivana
10 jaar geleden
Hansu:
Wees slim gebruik GLIM (poetsmiddel).
Een goeie Rotterdamse aanvulling: wees nog slimmer, gebruik het nimmer. (Weet ik al 70 jaar. ;) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan deze: Niet te bitter, niet te zoet, niet te vet, juist goed! (Kwatta chocolade). Zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Wetenschapelijk onderzoek is daar niet voor nodig.
Ivana
10 jaar geleden
Als iets jaren later nog zo uit je mouw rolt, moet het in ieder geval een steengoede slogan geweest zijn. Dat behoeft geen wetenschappelijke onderbouwing. ;)

Het beste antwoord

Reclameslogans mogen een beetje overdrijven. "Miele, er is geen betere" mag, maar "Miele , Gaat honderd jaar mee" mag niet. Je mag in reclame namelijk niet echt liegen, dat is misleidend.

Om een beetje inzicht te krijgen in wat wel en wat niet mag zou je op de site van de reclamecodecommissie kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een slogan is een aanprijzing. Natuurlijk vindt elke producent dat zijn produkt het beste is. Dit is en blijft subjectief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het publiek herkent deze duidelijk overdreven en eenzijdige ophemelende mededelingen en prikt daar doorheen. Dan spreekt men niet van misleidende reclame. In deze gevallen mag het dus overdreven of onwaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een slogan is iets waar een bedrijf aan herkent word. Deze mag dus zeggen dat zij de beste zijn ook al is dit niet. Dit valt niet onder misleidende reclame omdat de beste zijn een mening bevat en geen feiten. Ook al zijn ze volgens de consumentenbond of anderen de beste, toch zullen er altijd mensen niet mee eens zijn. En vice versa natuurlijk ook.
Deze slogan bevat dus een mening dus dit mag gewoon.

Wat niet mag is bevoorbeeld:
Miele, beter als Tefal.

Dan valt het onder zwartmaken en dat mag niet. Maar zolang er geen namen van concurenten worden gebruikt mag je gewoon in je slogan gebruiken dat je de beste bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, Daphne91, ik zou mijn vuile sokken ook liever in de wasmachine doen dan in een koekenpan ;-))