Heeft de politie altijd recht op beelden?

Ik weet niet zeker of ik het bij de juiste categorie heb geplaatst, zo niet; excuus.

Stel: er wordt iets gestolen, maar het staat duidelijk op een beveiligingscamera vast, waarom duurt het dan ''lang'' voordat de politie zulke beelden in handen krijgt?
De politie zou daartoe toch recht mogen hebben?
Om een dader zsm te pakken moet er toch naar mijn mening zsm gehandeld worden??

Deze vraag stel ik naar aanleiding van het horen van meerdere verhalen maar er wordt niks aan gedaan om de daders te pakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Met je vraag "heeft de politie altijd recht op beelden?" impliceer je, dat de politie soms dolgraag beelden wil hebben, die beelden er ook zijn, maar dat de eigenaar van die beelden ze niet aan de politie wil geven.

Ik ken die verhalen niet, maar als het zó zou gaan, dan weet de politie dat er iets anders aan de hand kan zijn. B.v. een valse aangifte. Het weigeren om beelden af te staan kan dus alleen maar in je nadeel werken.

Wel kan het zo zijn dat de politie niet geinteresseerd is in beelden. Als er bij Kruidvat iemand een tube tandpasta van 49 cent jat, dan zal dat uitgebreid op beeld staan. De vraag is dan of de politie is geinteresseerd in die beelden. Dat kost alleen maar tijd en geld. Met zo'n zaakje wordt niks gedaan.

Hoe zwaarder de zaak, hoe meer de politie geinteresseerd is in beelden. En er zal niemand zijn die zich dan afvraagt of de politie wel "recht" heeft op die beelden. Bij geweld, bedreiging, wapens etc. loopt de politie wat harder.

In de laatste zin van je toelichting schrijf je dat er "niks gedaan wordt om de daders te pakken". Dat is zo, maar dat kan niet anders. De politie is zwaar overbelast, en iedere dag opnieuw wordt bekeken welke zaken (of zaakjes) "op de plank" gaan, en welke zaken geschikt zijn voor nader onderzoek. Dat kunnen jij en ik spijtig vinden, maar dat is gewoon de praktijk. Als jouw fiets wordt gestolen, en je doet aangifte, dan wordt zoiets alleen genoteerd, en gaan er echt niet 20 agenten jouw fiets lopen zoeken. Als je geluk hebt komen ze de dief een keer in een andere zaak tegen. Zo niet, dan wordt er niets mee gedaan. Als er van de diefstal van jouw fiets beelden zijn, zal daar ook niet naar worden gekeken. Dat gebeurt pas, als er op die plek heel veel fietsen worden gestolen. Dan krijgt het prioriteit.