id kaart werd door kassa medewerker ingetypt mag dit?

vandaag was ik bij de jumbo,
ik kocht een pakje sigaretten en werd keurig om mijn id kaart gevraagd.
toen zag ik dat ze iets begon over te typen vanaf mijn id kaart, kan iemand mij uitleggen waar dit voor is? en mag dit zonder mijn toestemming?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ze zal je geboortedatum wel ingetypt hebben, ik ben 40+ en moest vorige week bij de Plus mijn geboortedatum zeggen, toen ik een flesje wijn kocht, ik zei, nou ik ben de 16 wel gepasseerd hoor. Ja zegt ze, dat weet ik, maar ik ben verplicht dit te vragen. Dus ik verwacht dat zonder geboortedatum, de kassa niet werkt, bij aankoop van sigaretten en alcohol.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als ze je geboortedatum heeft ingetypt, dan doet ze niets dat niet mag, de volgende keer even vragen, of het zo is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat raar crea,ik denk niet dat ik dit zou zeggen,gaat ze niets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het uiteindelijk met gemok wel gedaan, omdat de Plus de enige supermarkt hier in de buurt is, ik heb ze naar aanleiding hiervan net gebeld en te horen gekregen dat mijn antwoord klopt. Het is niet de bedoeling dat iedereen naar de geboortedatum wordt gevraagd, maar tot een jaar of 30 wel, voor diegene waarvan echt bekend is, dat ze boven de 25 jaar zijn, hebben ze een lijstje met fictieve geboortedata, waar ze er dan 1 van kunnen invoeren. Dit geldt voor alcohol en sigaretten en is ingevoerd omdat de wet in 2014 strenger gecontroleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het heel vreemd,ja als er twijfel bestaat over de juistheid van de leeftijd als je rond de leeftijd bent waarin alcohol verboden is,maar in jouw situatie vind ik het echt niet kunnen.
Nope, ze mag dit absoluut niet.
Je mag je ID ook nooit afgeven in verband met identiteitsfraude.
Je kan haar ook vragen waarom ze dit doet, of wat ze aan het doen is, weet zeker dat je een eerlijk antwoord zou krijgen.