Als je op de snelweg netjes rechts rijdt en links rijden ze wat langzamer omdat die aan het kleven zijn, wordt dat dan als rechts inhalen gezien?

Zoja, hoe los je dat dan op? Je kunt toch mogelijk langzamer dan de normale snelheid gaan rijden om maar achter de auto's links te blijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Als jij je normaal op de snelweg gedraagt en dus niet minder dan zeventig kilometer per uur rijdt en dit netjes aan de rechterkant doet, is er niets aan de hand.

Als bij de normale doorstroming van het overige verkeer, het verkeer op de linker weghelft even wat moet inhouden..of bijvoorbeeld ten tijde van een naderende file, wordt dat nooit als rechts inhalen aangemerkt.

Als weggebruiker behoor je je immers zodanig te gedragen dat jouw verkeersgedrag voor het overige verkeer geen hinder of gevaar oplevert.

Dit geldt natuurlijk ook voor de weggebruikers naast jou..op de linker weghelft..en die gedragen zich in de door jou geschetste situatie..ook aangepast aan de omstandigheden ter plaatse.

Niets aan de hand, dus..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, dan zijn die anderen aan het kleven en dat is niet uw schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt een onzin reactie, klopt niks van
Volgens mij niet.Als je op de rechterrijstrook maar genoeg ruimte overlaat zodat ze kunnen invoegen op die strook.Dan wordt dit volgens mij als passeren gezien als jij niet naar de linkerrijstrook gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval officieel niet toegestaan in deze situatie rechts in te halen, ook al lijkt dat op dat moment logish.
Bij een eventuele waarneming of aanrijding word jij aansprakelijk gesteld.
De plaatsen waar je wel rechts mag inhalen zijn: in een file, in en uitvoegstroken, bij een blokmarkering, vlak voor en op rotondes en een tram mag je links EN rechts inhalen.
En als een bestuurder voor je links wil afslaan, mag je die ook alleen nog maar rechts inhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, als je met de stroom mee blijft rijden is dat niet rechts inhalen op de manier waarop het strafbaar is.

dat zou lekker zijn zeg! wat zouden de jutten flitsen tijdens het spitsuur en de files....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe stel je je dan voor dat de foto (een plaatje met stilstaande auto's) als bewijs gaat dienen voor rechts inhalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie ik het als een optie dan??? en mócht ik het zo zien.... wat een jut vaststelt, met of zonder camera, daar heb je niet zo heel erg veel tegenin te brengen. (geen hol eigenlijk)
Als beide rijbanen in een soort file rijden is er van rechts inhalen geen sprake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als beide weghelften niet in de file zitten, dan is het letterlijk wel rechts inhalen en kun je ervoor worden gepakt. Ook voor onnodig lang links rijden en het verkeer ophouden kun je worden gepakt. Het is heftig ergerlijk dat er dan links mensen zitten te kakken als ze duidelijk langzamer rijden dan de maximum snelheid. Het feit dat er gekleefd wordt zegt in dit geval soms ook iets van de langzame auto. Wie weet zat er een oud vrouwtje in de auto, brilletje net boven het dashboard en blokjes op te pedalen die heftig transpirerend en bibberend niet meer weet wat te doen. Geef de auto de ruimte om naar rechts te komen. Als die auto dat niet doet, dan is deze bestuurder een gevaar en het niet waard om op de weg te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alleen rechts inhalen als er sprake is van filevorming op beide (of meerdere) rijstroken. Artikel 11 van het RVV: Inhalen en uitzonderingen:
1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3. Fietsers (en snorfietsers) dienen elkaar links in te halen, zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.