Is dit nu een andere rechtzaak dan die van vorige week?

Vorige week werd Geert Wilders vrijgesproken. Nu las ik dat er opnieuw een rechtszaak was deze week en dat Geert Wilders wraking had aangevraagd en deze is toegewezen.
Was alles dan niet al afgesloten door de vrijspraak van vorige week?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij werd helemaal niet vrijgesproken!

Het beste antwoord

Vorige week was de eis van het OM (vrijspraak). Maar de advocaat mocht nog spreken, en een en ander leidde tot een (toegewezen) wrakingsverzoek.
Het gevolg daarvan is dat er nu niet alleen nog uitspraak in de huidige rechtszaak plaats zal vinden, maar dat de _complete_ rechtszaak overnieuw gedaan moet worden, met andere rechters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
volledig en juist +

Andere antwoorden (1)

Hij is vorige week niet vrijgesproken, maar het OM, de openbare aanklager, heeft vrijspraak bepleit. Zijn eigen advocaat zal dat ook doen, wat de rechter bepaalt, is nog niet bekend.