Welke branche verdient geld door onrechtmatige daad?

Welke branche verdient geld door onrechtmatige daad en welke producten wordt er dan daarbij ingezet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Bijvoorbeeld de 'branche' die zich bezig houdt met de handel in drugs. Of met de handel in mensen. Kortom, allerlei criminele organisaties.
Computoon
11 jaar geleden
Een onrechtmatige daad is een generiek rechtsfeit uit het Nederlandse burgerlijk recht. Is de gedraging de dader toe te rekenen, dan wordt ook wel gesproken van een fout.
Het betreft een handelen of een nalaten waarmee iemand op onwettige of onbehoorlijke wijze een ander schade toebrengt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onrechtmatige_daad_(Nederland)#Voorwaarden_waaraan_een_onrechtmatige_daad_moet_voldoen

Er zijn oplichters in allerlei branches.
Met allerlei produkten.
Gisteren was er nog bij Kassa het geval van een "leverancier" van kunststof kozijnen, die liet mensen een stuk tekenen met het verhaal dat het een offerte was,
maar het bleek een koopovereenkomst.
Dat is een onrechtmatige daad.

Artikel 6:162 BW typeert drie soorten onrechtmatige gedragingen:
een inbreuk op een recht of
een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of
een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Hij vraagt naar een branche die zijn geld verdient met een onrechtmatige daad niet naar bedrijven die oplichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die twee zijn hetzelfde, oplichting is geld verdienen door onrechtmatige daden.
Goed antwoord, kan helaas even niet plussen
Het plegen van een onrechtmatige daad is verboden dus er zijn geen branches die zich daarmee bezighouden. Mogelijk wel mensen die zich ondernemer noemen maar dat niet zijn. Branches organisaties zijn niet gediend van ondernemers die zich bezig houden met onrechtmatige daad. Verder denk ik dat jij het hebt over criminele organisaties maar dat is geen branche.
ronron1212