Veel overlast vervanging liften huurwoning, is vergoeding mogelijk?

Ik woon in een sociale huurwoning en op dit moment zijn ze bezig met de liften te vervangen. Dit gaat bijna een half jaar duren (2 maanden per lift, we hebben er twee). Dit geeft veel geluidsoverlast en de grond trilt zo nu en dan ook mee. Vandaag ging ook het brandalarm af door de werkzaamheden, de hele ochtend door (gaat nog steeds af nu ik dit type). Dit is niet lekker leven / studeren en mijn woongenot is dan ook erg aangetast, is het (juridisch) mogelijk om hiervoor een vergoeding te vragen bij de woonvereniging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Nee. Deze soort overlast moet je gedogen. Pas als je niet in huis kunt blijven omdat ook de trappen onbegaanbaar zijn , en wonen vrijwel onmogelijk wordt, kan je vergoeding, te weten huurverlaging, krijgen. In ons flatgebouw werd een tijd geleden de lift ook vervangen. Tijden lang geen lift en een onvoorstelbare puinhoop, we konden amper de hal in. Allemaal oude mensen die zich omhoog moesten zeulen langs alle trappen.
Toen heeft de verhuurder uiteindelijk na onophoudelijke klachten bij elke trap een stoel neergezet en gezorgd dat er een sterke knul kwam die de boodschappen omhoog droeg en ook rolstoelers en kinderwagens etc. omhoog droeg.
Moet je studeren, dan gewoon naar een studiezaal gaan of bibliotheek of zo.
De geluidsoverlast en trillen en dreunen, ook bij renovaties van appartementen bijvoorbeeld, moet je gewoon ondergaan. Denk ook aan telkens afgesloten waterleiding, gas en elektriciteit om de haverklap uitgeschakeld, verwarming idem. Wij zitten al drie jaar in getril en gedreun, elke keer als een appartement leeg komt wordt het radicaal verbouwd en gesloopt. Een huurverlaging zit er niet in, we hebben alles , ook op juridisch gebied, gedaan met elkaar. Helaas moet je het als huurder accepteren ( en kopers in de nieuwe appartementen idem dito). Helaas wordt je er half gek van. Kan je verhuizen, beginnen ze daar ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet dat ze dat wel doen bij groot onderhoud binnen huis. Omdat dit waarschijnlijk al ruim van te voren aangegeven is dat dit ging gebeuren, en ook het lawaai ervan waarschijnlijk niet.

Je zou de voorwaarden van de woningbouw en het bedrijf moeten doorlezen.
En daarna ook nog een een wet hiervan opzoeken via internet hoe dit nou zit.

Het juridisch Loket kun je er ook voor bellen, zij weten je precies te vertellen hoeveel uur per dag zij hiermee de omwonende mee kunnen belasten etc etc..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Louissa, bedankt voor je reactie. het was twee weken van te voren aangekondigd wat niet erg lang is. Het was een aankondiging dat het zou gebeuren, geen vraag vooraf aan de bewoners, nog een informatie avond of iets dergelijks. Er werd wel excuus gemaakt voor mogelijk overlast, maar verder geen indicatie wat die overlast zou kunnen betekenen. Had zelf eerlijk gezegd niet zo erg verwacht, zat zelf meer er aan te denken dat ik iets langer op de lift moest wachten, maar had het niet verder doordacht. Heb al het een en ander aan wetgeving opgezocht en kom tot de conclusie dat de verhuuder voor woongenot moet zorgen. Ik ben echter niet thuis in de wetgeving en ik kom er nou niet uit of dit ook geld bij deze situatie waar de overlast wordt veroorzaakt door het woongenot te verbeteren. Ik hoopte dat iemand hier mogelijk al ervaring had en me kon helpen met wat ik wel en niet kan eisen voor de overlast die ik ondervind.
ronron1212
10 jaar geleden
De wooneigenaar moet zoegen voor woongenot en daar horen dus goede liften onder. Onderhoud aan de woning moet gebeuren en dat veroorzaakt overlast ook als je een eigen woning hebt dus nee je krijgt geen vergoeding.