Maken ouders die een kind dwingen naar de kerk te gaan inbreuk op het grondrecht van vrijheid van godsdienst?

Met andere woorden, wat prevaleert? Het ouderlijk gezag of het recht wel of niet een godsdienst te belijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ben heel benieuwd naar het antwoord! Kan ik misschien toch nog mijn ouders aanklagen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Ik ben benieuwd of er ooit rechtszaken zijn geweest omtrent dit onderwerp. Ik ben in ieder geval van mening dat het een inbreuk is op de vrijheid van godsdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie +!
Ik ken in mijn omgeving mensen die het beste voor hun kinderen willen, en ze daarom de kerk te bezoeken tot hun 18e.. ik vindt het bizar aan de ene kant, en aan de andere kant is het begrijpelijk.

Het beste antwoord

Het grondrecht van vrijheid van godsdienst houdt in dat de *staat* je niet mag belemmeren om je godsdienst vrij te belijden. Dat houdt ook de vrijheid in om je kinderen volgens die godsdienst groot te brengen, inclusief je minderjarige kind verplichten om naar de kerk te gaan.

Het is dus niet het ouderlijk gezag dat hier prevaleert over de vrijheid om wel of niet een godsdienst te belijden, het is de vrijheid van godsdienst zélf die het ouderlijk gezag hier steunt.

Dat ik het zelf walgelijk vind om kinderen te dwingen bij het volgen van een religie doet daar niets aan af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, vrijheid van godsdienst heeft betrekking op het handelen van de staat naar haar burgers. Doet dan wel de vraag rijzen of de staat dan ook de plicht heeft die vrijheid te beschermen wanneer burgers daar onderling in strijd mee zouden handelen. +

Andere antwoorden (20)

Ouders dwingen hun kinderen niet een godsdienst te belijden, ze nemen hen mee naar de samenkomsten en leren hen dingen die voor hun godsdienst belangrijk zijn. Ouders mogen zulke dingen voor hun kind beslissen, maar in de tienertijd zal er geleidelijk aan verantwoordelijkheid voor deze dingen bij de kinderen zelf gelegd moeten worden. Van gewetensdwang mag nooit sprake zijn.

Je moet dit soort dingen niet op de spits drijven. Je gaat toch ook niet over integriteit van het lichaam en zo praten als ouders hun kinderen laten inenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, die discussie over integriteit van het lichaam is wel degelijk gevoerd. Soms helpt het op scherp stellen om meer inzicht te krijgen in een ethisch dilemma/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inenten is één ding, dat is om de gezondheid van het kind te helpen beschermen. Maar hoe moeten we oordelen over bijvoorbeeld besnijdenis? Een kind vraagt hier niet per sé om, maar je kunt het proces niet meer ongedaan maken. Stel dat je het echt niet mooi vindt of je krijgt er last van. In hoeverre kun je dit je ouders aanrekenen? Moeilijke kwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Maeve, er zijn natuurlijk ook ouders die hun kinderen wél dwingen een godsdienst te belijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij, maar wel een zeer naif antwoord.
De werkelijkheid is namelijk veel anders. Kijk maar eens goed om je heen, leg je oor ten luister (ook buiten je eigen kring, en lees veel boeken hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dwingen? Doe je ogen eens open... Ik werd ook gedwongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Meave +
Zo moet het zijn en volgens mij is het ook in veel gevallen zo. Het gaat om gemeenschapsvorming en als dat rond een kerk is, is dat een keuze van de ouders. Geen dwang.
Dat geldt ook voor eten, kleding en noem maar op. Dwang ontstaat altijd als kinderen op een gegeven moment hun autonomie ontdekken. Maar heel weinig ouders gaan daar zonder slag of stoot mee akkoord. Dat gaat niet alleen over religie. Wanneer kinderen de gemeenschap van de ouders niet wensen en ouders niet flexibel kunnen zijn gaat ergens tussen 14 en 18 jaar de opvoedingsdwang over in terreur. En dan gaat het natuurlijk niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de ouders de kost geven die hun kroost de kerk inSLAAN als het moet! Je zou nog verbaasd staan te weten hoeveel er geleden wordt door kinderen van ouders met godsdienstgekte!
Denk alleen al eens aan de Jehova's! Ik ken verhalen van kinderen van Jehova's, waar de honden geen brood van lusten!
En dit alles anno 2011.
Godsdienst is een levensovertuiging, ouders leren hun kinderen die Godsdienst omdat dat bij hun leven past/hoort. Eigenlijk net als eten met mes en vork, het is 'normaal' in hun leven. Totdat je als tiener het er niet mee eens bent en wil je met stokjes gaan eten dan kan dat..

Wellicht is Godsdienst gevoeliger, maar het heeft zeker nut, net als het leren dat je respect moet hebben voor gezagsdragers, hoewel kinderen het er niet altijd mee eens zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een antwoord op de vraag. Min is niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet helemaal goed onder woord gebracht maar wel degelijk een antwoord. Antwoord van Mesher is beter onder woorden gebracht en deels mijn antwoord, van Mesher is wel beter/duidelijker, wat ik ook bedoel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen minnetje van mij, maar wel de opmerking dat het hier een zeer naif antwoord betreft. Eten met bestek vergelijken met kinderen indoctrineren met een of ander geloof. laat die kinderen later zelf beslissen, dat zou ons een hoop ellende besparen in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was mijn punt toch ook?
Of het nou vergelijken met stokjes is of met 2 of 3x tandenpoetsen op een dag maakt niet uit! Als je het op latere leeftijd anders wil doen dan kan dat./zou dat moeten kunnen.
Als jij er van overtuigt bent dat God bestaat en er een beter leven is na dit leven.
Zou jij dat dan je kinderen ook gunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Godsdienst is niet wettelijk bepaald zoals leerplicht. Ik vind het niet van deze tijd. Al zullen deze ouders waarschijnlijk hun geloof boven de wet stellen met de overtuiging dat het om de verlossing van hun kind gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Klopt. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel degelijk wettelijke bepalingen over godsdienst. Grondwettelijke zelfs. Dan wel niet een plicht, maar een vrijheid. Daar gaat de vraag over en dit is hierop geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gezegd Widar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de vraag wel gelezen lichtpunt? Je kind dwingen naar de kerk te gaan staat niet in de grondwet.
Een vraag met een andere vraag beantwoorden is altijd een beetje flauw. Ik doe het voor één keer wel ;-)

Ken jij vegetariers die hun kind van 3, gehaktballetjes voeren?
Ken jij nudisten die hun kind een zwembroekje aandoen op het strand?
Ken jij atheisten die hun kind leren dat geloof in God belangrijk is?

En om het nog wat moeilijker te maken: mogen ouders hun dochter van 15 stimuleren om in haar uppie de wereld rond te gaan zeilen? Of moeten ze het verbieden? Of haar vrijlaten?

Ouders mogen hun kinderen opvoeden volgens hun eigen opvattingen. En misschien is dat maar heel goed ook. Want stel je eens voor dat de overheid zou gaan bepalen wat goed en slecht is voor een kind. Dat wordt dan een soort staatsopvoeding, of in ieder geval dat de staat gaat bepalen wat goed is en niet.

Er zijn grondrechten, we hebben vrijheid van godsdienst, maar ook vrijheid van opvoeding. Binnen de wet, zijn ouders vrij om hun kinderen mee te geven wat zij belangrijk achten. Zodra ouders kinderen gaan verwaarlozen, zich niet houden aan de leerplicht, hun kinderen mishandelen etc. dan wordt er ingegrepen.
En als we er niet meer uitkomen, zoals met het "zeilmeisje", dan bepaalt de rechter wat er gebeurt.

Zolang er vrijheid van godsdienst is en recht op welke overtuiging dan ook, zijn ouders vrij in de manier van het opvoeden van hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
and so it is
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft beste antwoord ;-)
+ in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de tegenvoorbeelden niet helemaal juist. De vraag gaat over over je kinderen mag dwingen of dat je ze vrij moet laten. Je zou ze moeten stellen als: Ken jij vegetariërs die hun kinderen vlees laten eten?
Ken jij nudisten die hun kinderen kleren aan laten doen?
Ken jij atheïsten die hun kinderen vrij laten in wat ze geloven? En ja, die zijn er.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sterk perspectief voor als je niet gelooft, denk ik. Met geloven ligt het toch anders. Geloven is geen keuze maar een basisovertuiging over hoe de wereld in elkaar zit. Niet geloven is zo verkeerd als maar zijn kan (rare uitdrukking maar het gaan om het zijn-begrip) Als je gelooft, zeker weet, dat Jezus de enige bevrijding is, zeg je dan tegen je kind: laat jij je maar niet bevrijden? Als je er van overtuigd bent dat geluk verbonden is met gezond leven en een fijne relatie, zeg je dan tegen je kind: wat goed dat je kiest voor drugs en prostiutie? Toch niet, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keuzes die je in het laatste stukje geeft, zijn wel overdreven natuurlijk. Maar als ik het niet met de keuzes van mijn kind eens zou zijn, zou ik zeggen: wat goed dat je je eigen keuzes maakt, in plaats van zonder na te denken te doen wat ik doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Dirkhth: geloven zie ik weldegelijk als een keuze! Anders zouden niet zoveel mensen met een kerkelijke opvoeding de kerk verlaten (dat is een keus)....of juist later in het leven kerkelijk geloof oppakken (ook een keus). Een basisovertuiging is naar mijn idee ook een keuze. En uiteraard zeggen de meeste ouders met deze overtuiging (en met welke overtuiging dan ook), dat ze voor het kind het beste willen (uitzonderingen daargelaten...): en dat is in hun situatie een kerkelijke opvoeding.
Maar dit is niet de vraag: de vraag is: "Maken ouders die een kind DWINGEN naar de kerk te gaan inbreuk op het grondrecht van vrijheid van godsdienst?" @Widar: dat is super! Maar voor heel veel ouders moeilijk.... waarschijnlijk omdat ze dan het idee hebben te falen als ouder/opvoeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening faal je als opvoeder als je je kind niet leert zelf keuzes te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees net de reactie van Widar bij het antwoord van BvW:
"De vraag was niet of kinderen worden gedwongen. Dat gebeurt, dat stelt de vraagsteller ook. De vraag is of datinbreuk maakt op bepaalde grondrechten. Daar zie ik verder geen antwoord op."
Daar heb je gelijk in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We typen gelijktijdig hahahaha.
Ook dat ben ik PERSOONLIJK helemaal met je eens.
Wat ik schreef was bezien vanuit ouders die denken het beste voor te hebben met hun kind, die iets doet was ze niet willen en dat zien als persoonlijk falen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor Widar ; ben het helemaal met je eens.
En ja, er zijn - gelukkig - ook gelovigen die hun kinderen op een gegeven moment de keuze laten, maar dat zijn uitzonderingen.
Tot zover de theorie, en nu de praktijk. Vanwege een weddenschap in de zomer in Nunspeet in een zwarte kouzen kerk geweest. Idd veel puber jongens en meiden, welke met een stevige disco kater naast hun ouders zaten. Geen dwang om mee te gaan, maar thuisblijven was duidelijk uitgesloten.

Zie de vele jongeren op EO jongeren dagen en de grote groep SGP/CU jongeren en dat de betreffende partijen bij verkiezingen nooit groter worden

Conclusie, zodra ze zelfstandig zijn verlaten veel christelijke jongeren de kerk, ofwel ze zijn er onder 'dwang' naar toe gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De SGP-jongerenorganisatie is de grootste politieke jongerenorganisatie in Nederland. De organisatie heeft ruim 12.000 leden" (wikipedia) Zouden al die jongeren ook gedwongen worden om lid te worden van de SGP jongeren? Ik denk toch echt van niet, want al die jongeren zijn te oud om zich te laten dwingen. "Partijen die niet groter worden" schrijft je. Klopt, maar ze worden ook niet kleiner. En daar hebben nu juist de PvdA en GroenLinks en zelfs de VVD soms last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom zijn ze zo groot? Omdat ze vaak vanuit de kerk opgedragen worden om actief te zijn in de politiek. Waarvoor denk je dat de SGP altijd 2 zetels haalt in de Tweede Kamer? De hele aanhang wordt elke keer geacht te stemmen. Dat is geen vrije wil, maar jarenlange indoctrinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar als we het over indoctrinatie hebben dan kunnen we nog wel even doorgaan, en is jouw visie toepasbaar op heel wat meer groepen.
De kinderen van de slager zijn geindoctrineerd, want ze worden zelden vegetarier. En de kinderen van ouders die graag boeken lezen, brengen dat ook over. Die kinderen vinden vaak de rest van hun leven lezen ook heel waardevol. Ook indoctrinatie. En dan wordt het bij Janine Jansen (de violiste) helemaal een schande. Beide ouders zijn beroepsmusicus, broer is musicus, en opa is musicus. Die arme Janine had geen keus door al die indoctrinatie. Zou ze echt liever advocaat of verpleegkundige zijn geworden? Laten we oppassen, iets te snel indoctrinatie te noemen als mensen er een levenswijze op na houden die ons toevallig niet bevalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mesher: hoe bedoel je dat die jongeren te oud zijn om zich te laten dwingen? Ik zou eerder zeggen: jong genoeg om effectief geïndoctrineerd te worden. De meeste SGP-jongeren die ik in mijn tijd bij een andere politieke jongerenorganisatie ben tegengekomen, waren als lid opgegeven door hun ouders zodra ze 11 werden. Zo krijg je trouwens ook gemakkelijk een grote organisatie: maak ze jong lid, maak het gemakkelijk om dat lidmaatschap automatisch door te laten lopen, laat ze lid blijven tot op veel hogere leeftijd dan bij de andere politieke jongerenorganisaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ, met alle respect, maar ik heb nooit gehoord dat SGP kinderen op hun 11e als lid werden opgegeven door hun ouders. En ik ken nogal wat mensen in mijn omgeving die het gedachtengoed van de SGP omarmen. En als die kinderen 20 zijn, dan gaan ze daar toch weg? SGP-jongeren zijn toch geen robots die de rest van hun leven alleen maar dingen doen die ze niet menen? En waarom zouden Groen-Links jongeren dan niet geindoctrineerd zijn. Groenlinks jongeren zijn allemaal bewust en weloverwogen en in alle vrijheid tot een keuze gekomen, en SGP jongeren zijn allemaal zielepieten die gedwongen worden iets te doen wat ze niet willen? Dat wil er bij mij echt niet in hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag was niet of kinderen worden gedwongen. Dat gebeurt, dat stelt de vraagsteller ook. De vraag is of dat inbreuk maakt op bepaalde grondrechten. Daar zie ik verder geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt Widar.
Kinderen zijn te vergelijken met onbeschreven blanco bladen.
Wanneer ouders daar niet op schrijven ,zullen anderen daar op schrijven.

Ouders hebben het recht ,en bijbels gezien ,de plicht ,om daar op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je antwoord op de vraag is...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ouders een kind dwingen naar de kerk te gaan,doen ze het geloof van het kind teniet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gezien dat de vraag gaat over de *wet*? Vrijheid van godsdienst versus ouderlijk gezag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wederom een mening over al dan niet dwingen, zonder antwoord te geven op de vraag of het nou ingaat tegen grondrechten of niet. Zucht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarnaast, we leven hier in een vrij land. De wet staat gelukkig altijd nog boven de Bijbel. Ik heb het je al vaker verteld, maar de vlieger van "het staat in de Bijbel" gaat wederom niet op.
Ik geloof niet dat een kind van 2 jaar al een hele vrije keuze heeft om te bepalen of ze wel of niet gelovig wil zijn. Een kind van 2 jaar houdt zich nog niet met dit soort onderwerpen bezig. Die loopt eerder, en veel liever, de ouders achterna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, ze lopen graag de ouders achterna. Maar dan kunnen de ouders nog steeds een dwingende danwel vrijlatende rol spelen. Ik liep in eerste instantie zoals alle kinderen ook vrijwillig mijn ouders achterna. Toen ik daar geen zin meer in had, werd het dwang.
Volgens mij is dat sterk afhankelijk van de leeftijd en de geestelijke rijpheid van het kind. Ik zou geneigd zijn vanaf een jaar of veertien de vrijheid van godsdienst te laten prevaleren. Of dit ooit tot een proces heeft geleid weet ik niet, en dus weet ik ook niet wat de rechter zou oordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het juiste antwoord nee is. Ouders zijn wettelijk verantwoordelijk voor het opvoeden van hun kind binnen bepaalde kaders. In de meeste landen is het zo dat met het meenemen van die koters naar een kerk geen wet wordt overtreden.

De rechten van het kind spreken niet over vrijheid van godsdienst voor kinderen. Dus ook dat recht wordt niet geschonden.

Tot ze 18 zijn natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hun kinderen mee naar een kerk te slepen en ze daar allerlei sprookjes bij te brengen, is jammer genoeg niet tegen de Grondwet.
Dat komt omdat de Grondwet destijds door v.n. gelovigen is gemaakt. Godsdienstvrijheid bestaat niet in Nederland in de ruimste zin van het woord.
Vrijheid betekent o.a. dat je bij je volle verstand je eigen beslissingen kunt maken. Daartoe ben je niet meer in staat als je gehersenspoeld bent. Indrukken opgedaan op jonge leeftijd wis je nooit meer uit.
Verder is er geen sprake van prevaleren, daar de ouders deze afweging niet met een blanke geest kunnen maken. Ook zij zijn destijds geindoctrineerd. Alleen de heel sterken onder ons zien kans daar later onder uit te komen.

Het zou fantastisch zijn dat de Grondwet op dit punt werd aangepast, maar dat zal in een calvinistisch nederland wel nooit gebeuren.
Wel zou het een mogelijke redding van de wereld kunnen zijn als dit wel gebeurde, daar er veel minder ellende zou worden aangericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind minnetjes prima, maar dan wel graag met een begeleidende argumentatie.
Anders schaar ik je onder de minkukels en dat is heftig. Of val je onder de gelovigen die op zondag (en andere dagen) niet mogen schrijven?
Het ouderlijk gezag gaat tot een bepaalde leeftijd, vind ik. Bijv. mijn ouders zijn gescheiden en dan mag ik bepalen bij wie ik wil wonen(iedereen van 12 jaar of ouder;)). Dus ik denk dat je ouders je wel kunnen dwingen, tot een bepaalde leeftijd maar daarna(bijv. tot 10 of 12 jaar) niet meer. Ze kunnen het wel willen maar je hebt ook een eigen mening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je echt niet zomaar voor het kiezen hoor, als je 12 bent geworden. De rechter is in dergelijke zaken vanaf die leeftijd verplicht jou te horen, dwz naar jouw mening te luisteren, meer niet. Het recht om zelf te kiezen krijg je later pas.
De vraag is duidelijk, die gaat over dwingen!
Ik ben er een goede atheist door geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag gaat niet over dwingen. De vraag gaat over of het inbreuk maakt op grondrechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK beste Widar, dan hier het antwoord op het tweede gedeelte; Met dwang pleeg je altijd inbreuk op iemands recht.
Inmiddels heb ik al weer 3 minnetjes, wat hebben mensen toch met die duimpjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, duimpjes zijn er om aan te geven of je iets wel of niet een waardevol antwoord op de vraag vindt. Geeft het werkelijk antwoord, draagt het iets bij, dan krijg je een duimpje omhoog. Ontbreekt de movitatie bij het antwoord, slaat het gewoon nergens op, draagt het niets bij aan wat al is gezegd, etc.? Dan een duimpje omlaag. In jouw geval is wat je schrijft niet eens een antwoord op de gestelde vraag, dus krijg je terecht duimpjes omlaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Widar, wellicht is je de ironie van de duimpjes ontgaan.
Nog een keer dan; Dwang is altijd een inbreuk op welk recht van wie of wat dan ook.
Dit is mijn antwoord, ik denk dat dit vrij duidelijk is en niet gemotiveerd hoeft te worden. Inderdaad, ik had met heel veel wijze woorden desnoods met de Wikipida erbij hetzelfde kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo zijn duimpjes ironisch? Ik hoor je uitleg daarover graag. Ik dacht altijd dat dat hele simpele instrumenten waren om aan te geven of je een vraag waardevol vindt of niet. Blijkt het opeens grappig bedoelt te zijn! Ik begrijp je antwoord dat je later in je reacties hebt toegevoegd. Dat is een echt antwoord, inclusief motivatie. Wat je echter in je antwoord zelf hebt geschreven, is nog antwoord, nog motivatie. Of je vindt of motivatie nodig is of niet, is onbelangrijk, want volgens de regels van deze site is motivatie altijd vereist.
Het ouderlijk gezag prevaleert in deze.
Wel beschouw ik het als onverstandig om kinderen die echt niet willen, niet te dwingen, Dat wekt aversie op en helpt het kind zeker niet om een eigen geloof te ontwikkelen.
Je mag mag je een kind stimuleren mee naar de kerk te gaan en tot een jaar of 12-14 dat als gewoonte aan te leren. Wil het kind echt niet onderzoek dan waarom (niet)
Ik heb veel schade zien ontstaan bij kinderen die gedwongen werden naar een kerk te gaan.
Helaas wordt het geloof (sleven) wel eens teveel met een kerk in verband gebracht.
Om een basiskennis op te doen is een kerkgang nuttig,
vooral de zondagschool doet het vaak heel goed bij kinderen.
De kerkgang hoort bij gelovige ouders bij de opvoeding en vrijheid van Godsdienst kun je pas toepassen als een kind ervaring daarin heeft opgedaan.
Het ouderlijk gezag van kinderen gaat overigens, zeker tot het 12e jaar heel ver. Daar moeten ouders wel verstandig en met respect voor het kind mee omgaan. Als je echter vrijheid van Godsdienst toe wilt kunnen passen, moet een kind eerst een besef opbouwen, hert is de taak van de ouders daar invulling in te geven, pas daarna is een kind (inmiddels puber) daar toe in staat.
Let er wel op dat als een kind weerzin heeft tegen kerkgang, catechisatie ed. of er andere factoren dan geloof een rol spelen!

Toegevoegd na 8 uur:
In de derde zin van boven het ik per ongeluk het woordje niet gebruikt waardoor een dubbele ontkenning ontstaat.
Ik bedoelde dus dat ouders kinderen niet moeten dwingen ter kerke te gaan , als ze beslist niet willen.
Het is dan wel belangrijk , de oorzaak daarvan te zoeken.
Niet zelden is het angst of de confrontatie met soms stille, zwijgzame mensen die voor een kind onvriendelijk kunnen ogen.
Als uitgelegd wordt dat deze menen niet boos zijn maar nadenken over het gebeuren, kan dat al een heleboel helpen.
Soms kom ik in kerken die zo overdonderend zijn dat ik mij voor kan stellen dat dat bij kinderen angst opwekt.
Als kind vond ik de uitbeelding van de kruisiging in staties
(scene's) op de muur van de kerk zeer aangrijpend.
dit soort angsten kunnen echter goed weggenomen worden. Door de katholieke origine ben ik grootgebracht met best heftige beelden en verbeeldingen die nog steeds op mijn netvlies staan gebrand.

Het voordeel van de zondagschool is dat de kinderen op voor hen begrijpbare wijze dingen worden verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want: "... Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen." (Hand 5:29)

Dat wil zeggen dat de wet/mens nooit een belemmering zou mogen zijn om naar de kerk te gaan.

Daar komt bij dat een kind zijn/haar ouders gehoorzaam moet zijn (ouderlijk gezag).

Maar als het ouderlijk gezag dus tegen Gods wil ingaat dan heeft het kind het recht om tegen de wil van het ouderlijk gezag in te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gevonden +
Je zegt feitelijk dat het kind zelf mag beslissen als dit maar gebeurt vanuit de overtuiging dat het gods wil is.
Sterk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Nee, want: "... Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen." (Hand 5:29) Dat wil zeggen dat de wet/mens nooit een belemmering zou mogen zijn om naar de kerk te gaan." daarop voortbordurend... de wet/mens zou dus ook nooit een belemmering mogen zijn om niet naar de kerk te gaan.
en... in wezen ook geen stimulans... dus komt het van de opvoeders af... maar hoe vertel je dat aan een kind van 6 of 7 jaar...? bovendien ga je nu uit van de bijbel...
wetten worden niet gemaakt op basis van de bijbel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@thunderinmyheart, dat kan je toch gewoon uitleggen? Ik zie hier het probleem niet in.
Je reactie over de Bijbel, dat is een geheel andere discussie.
Voor ik daadwerkelijk een antwoord geef wil ik voorop stellen dat ouders bij het uitoefenen van hun ouderlijk gezag in alle omstandigheden rekening zouden moeten houden met de belangen en het welzijn van hun kinderen.
Het is echter zo dat mensen grotendeels de ervaringen van hun eigen opvoeding meenemen, en die ervaringen toepassen in de manier van opvoeden van hun kinderen.
Dit gezegd hebbende, en kijkend naar de vraag, vraag ik me af in welk opzicht een kind van pak 'm beet 4 jaar enig besef heeft van het recht op godsdienst vrijheid.... zoals een ouder de school kiest waar het kind naar toe gaat, zo kiest hij ook de godsdienst die al dan niet een rol gaat spelen in het leven van het kind. dan kun je aan de ene kant dus zeggen dat het ouderlijk gezag prevaleert, aan de andere kant is het zo dat jonge kinderen deze keuzes gewoon nog niet kunnen maken. het recht van godsdienstvrijheid is dus gewoon nog niet van toepassing...
Blijft staan het idee dat de toekomstige vrijheid van godsdienst belemmert word door de keuze van de ouders... tja, op een bepaalde manier word het kind toch een gedachtegang opgelegd voordat ze hier zelfstandig over na gaan denken... maar eigenlijk is dat dus het doel van opvoeden... kinderen normen en waarden bij brengen voor ze "verkeerde" normen en waarden leren van een ander... dus maak je als ouder een keuze.. ook in die zin prevaleert het ouderlijk gezag...
of deze ouders de juiste keus maken laat ik in het midden, dat is ten eerste niet de vraag, en ten tweede ieders persoonlijke overtuiging.
In een ideale situatie laat je kinderen zelf ontdekken wat ze willen geloven... maar toch zal iedere ouder altijd proberen zijn kinderen te sturen in de richting die ze als juist zien, (uitzonderingen daargelaten!)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Ieder ander die je dwingt wel natuurlijk (schooldirecteur of je partner ofzo).

Voor ouders geldt dat niet. Ik hoop dat dit ook zo blijft.
Je ouders nemen een bijzondere plaats in, in je leven. Ze voeden je op vanuit hun levensovertuiging en geven je op die manier waarden, normen en vormen mee. Dat kunnen ze ook niet anders (overtuiging namelijk).

Als het kind komt op de leeftijd van 'kennis van goed en kwaad' gaat het keuzen maken. Meestal ergens tussen 14 en 18 jaar maar sommigen doen er hun hele leven over.

Dan gaat een kind dwang onderscheiden van normale patronen en dat kan voor elk kind anders zijn. Je ziet binnen gezinnen vaak grote verschillen - dat zegt meestal niets over de opvoedingsstijl van de ouders. Dus hoe zou je dat objectief moeten maken?

Ieder kind heeft daar een eigen weg in te gaan. Soms loopt dat gesmeerd en soms dus niet. Soms keert het in je voordeel en soms dus helemaal niet en daar heb je het dan mee te doen. Dit is essentieel in je ontwikkeling.

Vergeet ook niet dat het voor ouders die handelen vanuit hun overtuiging, catastrofaal is als hun kind een totaal andere weg kiest. De pijn zit aan twee kanten.

Hoe zou je dat wettelijk willen regelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit doen ze niet. Voor mijn ouders was met het hele gezin naar de kerk een stukje opvoeding, je kind het geloof in God meegeven, en ondanks dat ik er totaal geen zin in had moest ik toch elke keer mee. Het resultaat is dat ik nog steeds gelovig ben, maar alleen met kerstmis en pasen in de kerk te vinden ben, verder ben ik wel -vrijwillig- lid van een kerkvereniging. Het hoort gewoon bij ons gezin.

Maar dit is geen "inbreuk op het grondrecht van vrijheid van godsdienst" maar gewoon een stukje opvoeding in wat je ouders normaal vinden. Het zou alleen tegen het grondrecht zijn als ik me bijv. tot de islam zou willen bekeren of een overtuigde atheïst zou zijn, maar per se meer zou moeten naar de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker. Waarom zou je immers een kind DWINGEN om naar de kerk te gaan?
Kijk, zolang een kind het leuk, interessant of spannend vindt om mee te gaan naar de kerk, is dat voor desbetreffende (gelovige) ouders mooi meegenomen.
Zodra een kind er echter geen zin meer in heeft c.q het nut er niet (meer) van inziet, maken de ouders onheroepelijk inbreuk op de vrijheid van het kind door het te dwingen mee te gaan naar de kerk.

Ik ken vanuit mijn werk veel kinderen die dagelijks tot moskeebezoek worden gedwongen en geloof me, hier zijn echt diep ongelukkige kinderen bij.
Ook ken ik enkele Jehova kinderen, dieelke dag weer opnieuw als een berg opzien tegen de fratsen waar ze 'savonds mee geconfronteerd gaan worden.

Ouders mogen nooit hun kind dwingen tot hobby's die zij zelf toevallig ambieren!
Dat moeder van de tennisclub is, wil nog niet zeggen dat dochterlief het ook leuk vindt om elke godgandse zaterdag met een racket in de handen te staan!

Kortom: Laat een kind in zijn of haar waarde!
Als je kind er rijp voor is, vertel het dan over religie en godsdiensten, spriritualiteit en denkwijzen.
Is je kind nieuwsgierig naar de kerk, neem hem of haar dan gerust een keer mee.
Maar dwang? Dat nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ouders hebben het recht en de plicht om hun kinderen naar eer en geweten als goede ouders op te voeden. Als zij menen dat hun kinderen een geloof moeten praktiseren dan kunnen zij deze naar de mis sturen. Dat is nu eenmaal de vrijheid van godsdienst. Ze hebben dit recht tot hun kinderen meerderjarig zijn. Al betaamt het vanzelfsprekend dat men met adolescenten daarrond in discussie gaat die tot een onderhandelde afspraak leidt.