Mag je voor niets werken in de winkel van een familielid?

Het lijkt me leuk om af en toe mijn broer te helpen in zijn winkel, maar hoef daar verder geen geld voor (het is een vlaaienwinkel, dus wel een stukkie vlaai natuurlijk;-).

Kan ik dat zondermeer doen, of zijn er wettelijke zaken waar ik op moet letten?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
tinus1969
8 jaar geleden
Als je een uitkering hebt: Nee, dan niet.
paulus811
8 jaar geleden
Waarom dan niet?
tinus1969
8 jaar geleden
@paulus811, omdat je dan de voorwaarden van je uitkering overtreedt. Je verricht namelijk op geld waardeerbare arbeid. Zie bv http://www.spitsnieuws.nl/entertainment/2015/02/megaschuld-voor-schoonmoeder-lange-frans om een idee te krijgen hoever dit kan gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969,
1ste de site gaat over iemand die arbeidsongeschikt was en in de ogen van de sociale dienst werk verrichtte.
2de de zaak van de vrouw aar het omgaat is door de gemeente Amsterdam herzien
(gelukkig maar, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald)
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3977611/2015/04/23/Gemeente-oppassen-bij-familie-is-geen-werk.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen @paules811, ook dat stukkie vlaai niet als beloning
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc; dat doet aan het punt niets af: de Sociale Dienst stond namelijk strikt genomen in haar recht: Er is arbeid verricht (namelijk oppassen), die is op geld waardeerbaar (sterker nog, er werd ook in natura betaald), dus is het fraude. Dat de Sociale Dienst hier alsnog heeft besloten om de wet niet uit te voeren doet dara niets aan af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, Gemeente Amsterdam (met de meest gebruikt anoniem gebruikte kliklijn) stond niet in haar recht, de regels werden geïnterpreteerd naar eigen inzicht. Er moest een programma zoals KRO-NCRV-De Monitor aan te pas komen en vragen in de gemeenteraad en de Tweede Kamer om hen dat te laten inzien. Hopelijk heeft het college van Amsterdam hun ambtenaren nog eens flink wat bijles gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let wel op het volgende: Er is hier (zoals Joandarc al zei) geen sprake van een dienstverband, dat betekent volgens mij ook dat jouw broer niet verzekerd is voor de gevolgen jouw eventuele fouten, en dat jij aansprakelijk bent voor als je bijvoorbeeld een ongelukje of zo krijgt. Het is erg gevaarlijk om zonder dienstverband arbeid te verrichten, als er iets mis gaat kan dat grote gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@opzoeknaarrecht, dat klopt, blij dat jij het aanhaalt. Ik heb het bewust weggelaten, ik persoonlijk vind die regels rondom het even voor je plezier een familielid helpen zulke m.n.regels, als ik ze dan nog aanhaal voel ik mezelf ook een m.n, maar je hebt gelijk.
paulus811
8 jaar geleden
Ik begrijp wat je schrijft opzoeknaarrecht, maar 'erg gevaarlijk' zal het in een vlaaienwinkel niet worden. Maar je hebt wel gelijk, al zal het bij een eventueel ongelukje voor de ziektekostenverzekering nog best lastig worden om te bewijzen dat ik aan het werk was en niet gewoon op bezoek

Antwoorden (2)

Je mag altijd bij een ieder zonder loon werken . Wel even op papier dat duidelijk en aannemelijk maken . Dus het moet niet de schijn hebben van een schijn constructie .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor niets wel, maar niet voor een stukje vlaai. Je broer mag jou wel een stuk vlaai cadeau geven, maar niet omdat je ervoor werkt. Krijg je een uitkering, vraag dan toestemming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, dat van die vlaai klopt echt als het als een beloning wordt meegegeven.
Het maakt helemaal niet of vrijwilligers familie zijn van de winkelier als de zaak bv een BV is. Een BV heeft geen familieleden.
Er is binnen een zaak geen ruimte voor vrijwilligers. Wat wel kan is dat er mensen helpen die geen dienstverband hebben.
Bij een dienstverband zijn er drie factoren:
1. persoonlijke arbeid (de werknemer mag niet vervangen worden door bijvoorbeeld de buurman van de werknemer);
2. er moet een gezagsverhouding zijn (de werknemer mag niet doen en laten wat hij wil om de opdracht te vervullen);
3. er moet betaald worden voor de arbeid. Als er niet betaald wordt, is er dus niet aan alle drie de punten voldaan en is er geen dienstverband. Het betekent dat er helemaal NIETS betaald mag worden, dus ook geen drinken in de pauzes of een snack tussen de middag, helemaal niets mag er betaald worden.
Het stukje vlaai mag je wel bij de gratis koffie opeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling JoanDArc, dat dat stukje vlaai niet als vergoeding mag worden gegeven is mij bekend, je verdere verhaal een leerzame aanvulling.
paulus811
8 jaar geleden
Maar hoe verantwoord je een stuk vlaai in de loonadministratie? Ik kan me niet voorstellen dat er 1 bakker in Nederland is die een broodje voor eigen gebruik in de administratie verwerkt. Ik heb gelukkig geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811, de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend. Controlerende instanties hebben wel iets anders te doen dan te kijken waar de vlaai blijft. Het wordt anders als "iemand" jou geregeld met een grote doos de bakkerij ziet verlaten. Het is treurig maar waar: je verraders slapen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de reactie van Joan, geniet maar lekker van je punt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc :
Hoe zit het met die kleine toko's waar hele gezinnen mee werken?
Mag dat eigenlijk wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kinderen beneden de 18jaar zijn waarschijnlijk meeverzekerd.
Toko's zullen ingeschreven zijn als familiebedrijf.
Voorwaarden zijn o.a.:
Meer dan 50% van de onderneming is in handen van één familie.
Een meerderheid of ten minste twee leden van de ondernemingsleiding zijn afkomstig uit één familie. Een Turks familiebedrijf: "wij betalen elkaar niet"
http://www.refdag.nl/achtergrond/consument/kleding_op_maat_gemaakt_door_de_turkse_kleermaker_1_518058